Sekolah Tinggi Muar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teo Zhan Yu (bincang | sumb.)
latar belakang sekolah tinggi muar
Tiada ringkasan suntingan
Baris 21:
'''Sekolah Tinggi Muar''' atau lebih dikenali sebagai GES Muar suatu masa dahulu telah ditubuhkan pada 1902. Sekolah ini merupakan sekolah tertua di [[Muar]], [[Johor]]. Bangunan Warisan sekolah ini telah dibina pada [[1914]] namun hanya boleh digunakan sebagai sekolah pada [[1915]].
 
Sekolah ini telah banyak melahirkan tokoh politik dan pegawai tinggi kerajaan antaranya Dato' Seri [[Abdul Ghani Othman]], [[Tan Sri Muhyiddin Yassin]], Tan Sri [[Osman Saat]] dan Dato' Seri [[Chua Jui Meng].
 
[[Image:highschoolmuar.jpg|right|thumb|right|Sekolah Tinggi Muar]]
Baris 88:
Sekolah Tinggi Muar mendapat beberapa buah bangunan baru pada tahun 1990-an.Blok-blok tersebut ialah Blok F(1990),Blok G(1990),Blok L(1991) dan Surau(1997).Blok F digunakan oleh kelas-kelas dan Blok G untuk pejabat pentadbiran,makmal,pusat sumber dan perpustakaan.Blok L digunakan untuk 15 buah bilik darjah.Pintu Besar Sekolah Tinggi Muar siap dibina pada tahun 1992.Blok B pula digunakan untuk Bilik Tayangan,Pusat Sumber dan Bilik Seminar.Pada tahun 2006,Pembestarian Sekolah melalui program `Hotspot HSM’ telah diwujudkan.Sekolah Tinggi  telah menyambut Temasya Sukan Jubli Intan kali ke-75 pada tahun 2008.
 
Bangunan Blok A yang dibina pada tahun 1915(Bangunan Warisan) masih digunakan sebagai bilik darjah hingga kini.Dewan asal dikenali `Dewan Mini’.Pada 29 Mac 2003,Sekolah Tinggi Muar telah menyambut ulang tahunnya yang ke-100.Bangunan Blok A telah Diisytiharkan sebagai Bangunan Warisan Bersejarah di negeri Johor oleh Y,A.B. Dato’ Haji [[Abdul Ghani bin Othman]] ([[Menteri Besar Johor]]).Pada [[6 Disember]] [[2009]], Dewan Mini telah dijadikan Muzium Warisan. Majlis Perasmiannyaperasmiannya telah dilakukan oleh Y.A.B.YAB [[Tan Sri Muhyiddin Yassin]] [[Timbalan Perdana Menteri Malaysia]] merangkap [[Menteri Pelajaran Malaysia]]. Muzium ini telah menyimpan bahan-bahan dokumen lama sejarah awal penubuhan sekolah,majalah,album,bahan artifak,sijil-sijil anugerah,register lama,uniform,lencana,serta gambar-gambar tokoh bekas pelajar yang Berjaya dalam pelbagai bidang.
 
Pada 28 Oktober 2008 sekolah ini telah menerima Pengetua Kanan iaitu Pn Hajah Latifah Binti Hamdan sebagai peneraju barisan kepimpinan sekolah.Sekolah ini telah mendapat pengiktirafan sebagai Sekolah Cemerlang pada tahun 2009 oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.Sekolah ini telah Berjaya mengadakan Majlis Makan Malam dengan Timbalan Perdana Menteri Malaysia merangkap Menteri Pelajaran Malaysia pada 6 Disember 2009.Selain itu,penubuhan pasukan Pancaragam sekolah dan sumbangan sebuah van daripada Syarikat Apex.Muzium Warisan juga telah dijadikan sebagai Arkib Pendidikan Negeri Johor pada Mei 2010.Sekolah Tinggi merupakan sekolah premier yang berjaya melahirkan tokoh-tokoh pemimpin negara.golongan professional,ahli akademik serta pegawai-pegawai kerajaan di seluruh Negara.