Ruud Gullit: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Muhd Aiman65 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Muhd Aiman65 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 33:
 
Gullit dinobatkan [[Ballon d'Or]] pada 1987 dan [[World Soccer (majalah)|Pemain Terbaik World Soccer]] pada 1987 dan 1989. Beliau biasanya diletakkan di posisi pemain tengah menyerang,<ref name="Gullit: The Netherlands’ Black Tulip">{{cite web|url=http://www.fifa.com/fifa-tournaments/players-coaches/people=174582/profile.html|title=Gullit: The Netherlands’ Black Tulip|publisher=FIFA.com|accessdate=28 April 2015}}</ref> serta seba boleh bermain di beberapa posisi sepanjang kariernya. Pada 2004, beliau tersenarai dalam [[FIFA 100]] iaitu 125 pemain terhebat yang dipilih [[Pelé]] untuk meraikan ulang tahun FIFA ke-100.
 
==Kehidupan awal==
Gullit telah dilahirkan di [[Amsterdam]] dengan nama Rudi Dil. Bapanya, George Gullit merupakan orang Suriname yang berpindah ke Belanda bersama [[Herman Rijkaard]], bapa kepada [[Frank Rijkaard]]. Keluarga Gullit di [[Jordaan]] di Amsterdam. Keluarganya tinggal di sebuah bilik yang kecil di dalam satu apartemen kecil. Bapa Gullit bekerja sebagai guru ekonomi di sekolah manakala ibunya merupakan seorang penjaga muzium di [[Rijksmuseum]].
 
Gullit menyertai kelab Meerboys pada tahun 1970. Walau bagaimanapun, Gullit terpaksa berpindah dari Jordaan ke Amsterdam Old West dan di situ, beliau bermain bola sepak bersama Frank Rijkaard. Gullit sertai kelab DWS dan menarik kelab remaja Belanda dan seterusnya, beliau bermain bersama beberapa pemain terkenal seperti [[Erwin Koeman]], [[Ronald Koeman]] and [[Wim Kieft]].
 
Ketika masanya di DWS, Gullit memilih untuk menggunakan nama keluarga bapanya berbanding mendaftar nama keluarganya sendiri dan beliau kira lebih enak seperti seorang pemain bola sepak.<ref>Ruud Gullit, My Autobiography, p31</ref> Beliau mengekalkan nama keluarga ibunya dan teruskan menandatangani semua kontrak dengan nama Ruud Gil.