Presiden Singapura: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎RUJUKAN: SOFIAN
Baris 1:
<table align="right"><tr><td>[[Fail:Standard of the President of Singapore.svg|200px]]<br /><small>'''Bendera Presiden Singapura</small></table>
'''PresidenSOFIAN Singapura''' merupakan ketua negara yang dipilih oleh rakyat menerusi pilihan raya presiden sejak Ogos 1993. Sebelum ini, hanya [[Parlimen]] sahaja yang bertanggungjawab melantik Presiden.
 
Presiden yang terpilih akan memegang jawatan selama enam tahun. Beliau mempunyai kuasa untuk menolak belanjawan negara dan tidak menerima perlantikan seseorang dalam jawatan penting negara. Beliau juga diberi kuasa untuk memeriksa kerajaan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan undang-undang keharmonian agama dan di dalam penyiasatan kes-kes rasuah. Beliau merupakan institusi bebas yang ditubuhkan untuk memeriksa pemerintahan yang kurang baik.
Baris 7:
 
== Sejarah ==
Pejabat Presiden dicipta apabila [[Singapura]] keluar daripada [[Malaysia]] pada tahun 1965. Ia menggantikan pejabat [[Yang di-Pertuan Negara|Yang di-Pertuan SOFIAN Negara]] yang dicipta apabila Singapura diberi hak untuk memerintah secara sendiri pada tahun 1959. Encik [[Yusof Ishak]], Yang di-Pertuan Negara yang terakhir, sekaligus menjadi Presiden pada 9 Ogos 1965.
 
Presiden yang terkini adalah [[Tony Tan Keng Yam]]
Baris 98:
 
== RUJUKAN ==
 
26APRIL1986{{reflist}}