Staf Am Jerman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 3:
Staf Am Prusia juga mendapat banyak kebebasan daripada penguasaan politik dari zaman yang lain, dan autonomi ini telah termaktub dalam undang-undang di penubuhan [[Empayar Jerman]] pada tahun 1871. Ia kemudiannya dianggap sebagai tempat militarisme Jerman selepas [[Perang Dunia I]], dan pihak yang menang cuba menindas institusi tersebut. Namun ia terselamat untuk memainkan peranan penting dalam [[persenjataan semula Jerman]] dan [[Perang Dunia II]].
 
Dalam erti kata yang lebih luas, pasukan Staf Am Prusia terdiri daripada pegawai-pegawai yang layak untuk melaksanakan tugas-tugas staf, dan membentuk persaudaraan tentera yang unik. Latihan menyeluruh mereka telah direka bukan sahaja untuk mengelakkan calon-calon kurang bermotivasi atau kurang mampu, tetapi juga untuk menghasilkan sebuah badan pakar tentera profesional dengan kaedah yang biasa dan pandangan, dan dedikasi yang sederhana dengan profesion mereka. Pegawai Staf Am berkelayakan akan bersilih ganti antara tugas medan dan staf tetapi akan kekal sepanjang hayat sebagai ahli organisasi yang istimewa ini. Selaku pegawai staf, pakaian seragam mereka memaparkan dua baris [[: de: Lampasse |jalur seluar]] ({{Lang-de | Lampasse (n)}}) tersendiri yang berwarna merah padam.
 
Sehingga penghujung [[Empayar Jerman]], adat sosial dan politik sering meletakkan golongan bangsawan atau kerabat diraja memerintah ketumbukan atau kor tetapi tanggungjawab sebenar perancangan dan pengendalian operasi diletakkan pada formasi pegawai-pegawai staf ini. Untuk ketumbukan tentera Eropah yang lain yang kekurangan pasukan staf terlatih profesional, adat yang sama sering menimbulkan bencana. Hinggakan Tentera Darat [[Empayar Perancis Kedua]], yang mana pegawai-pegawai kanannya telah mencapai pangkat yang tinggi akibat daripada keberanian dan kejayaan di medan perang, telah dimusnahkan oleh tentera Prusia dan tentera Jerman dalam kempen [[Perang Perancis-Prusia]] yang menyerlahkan keburukkan pentadbiran dan perancangan, serta kekurangan pendidikan profesional mereka.