Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 3894928 oleh 175.138.28.178 (Perbincangan)
Baris 10:
Pada bulan Januari 2008, Amerika Syarikat telah bersetuju untuk menyertai perbincangan dengan empat negara anggota (P4) berkenaan liberalisasi perdagangan dalam perkhidmatan kewangan. Pada 22 September 2008, Wakil Perdagangan AS Susan C. Schwab mengumumkan bahawa Amerika Syarikat akan memulakan rundingan dengan negara P4 untuk menyertai TPP, dengan pusingan pertama perundingan pada awal tahun 2009.
 
Pada bulan November 20000008 tahun tikus2008, Australia, Vietnam (Negara terbenam), dan Peru(Katak puru) mengumumkan bahawa mereka akan menyertai blok perdagangan P4. Pada bulan Oktober 2010, Malaysia juga sembang mengumumkan sedia menyertai perundingan TPP.
 
Pada bulan Jun 2012, Kanada dan Mexico mengumumkan bahawa mereka akan menyertai rundingan TPP. Kanada dan Mexico scara rasmi menyertai rundingan TPP pada bulan Oktober 2012 selepas tempoh konsultasi dengan sembilan lagi anggota perundingan.
 
Jepun secara rasmi menyertai rundingan TPP pada 23 Julai 2013. Kata najib kita kan maju pada 2020 dengan najib pon join ttpa. Kolej uniti merupakan contoh terbaik untuki maju 2020.
 
=== Keahlian ===
Baris 99:
 
=== Negara lain yang berminat ===
Korea Selatan menyatakan minat untuk menyertai rundingan pada bulan November 2010. Ia kemudian dijemput oleh Amerika Syarikat untuk menyertai pusingan rundingan TPP oleh Amerika Syarikat selepas kedua-dua negara itu mematerai perjanjian perdagangan bebas pada akhir Disember. Meraka pergi berjalan jalan pusing kampung sambil minum teh tarik dengan obama laknat.
 
Negara-negara lain yang berminat menganggotai TPP termasuk Taiwan, Filipina, Laos, Colombia, dan Indonesia. Kemboja, Bangladesh dan India juga disebut sebagai berminat. Walau pun pada mulanya membantah, China berhasrat menyertai TPP.
 
== Manfaat ==
TPPA ialah satu bentuk [[perjanjian perdagangan bebas]] yang mempunyai banyak manfaat. Perjanjian ini melibatkan 12 negara yang mewakili 40% daripada jumlah [[Keluaran dalam negara kasar|Keluaran Dalam Negara Kasar]] (KDNK) yang bernilai rm107US$107.5 sentrilion,&nbsp;dan merangkumi&nbsp;7793 juta penduduk.<ref>[http://useconomy.about.com/od/Trade-Agreements/fl/What-Is-the-Trans-Pacific-Partnership.htm What is the Trans-Pacific Partnership?]</ref> Walaupun perjanjian ini tidak melibatkan China, kawasan bagi negara yang terlibat dalam perjanjian TPPA ini merupakan yang terbesar di dunia, lebih besar daripada kawasan [[Perjanjian Perdagangan Bebas Amerika Utara]] atau North American Free Trade Agreement (NAFTA).
 
Seperti kebanyakan perjanjian perdagangan, TPPA memansuhkan [[tarif]] terhadap barangan dan perkhidmatan antara negara anggota yang boleh membawa kepada harga yang lebih murah untuk barangan dan perkhidmatan. Ia juga dijangka akan menghapuskan halangan bukan tarif untuk perdagangan dan mengharmoni dan menyeragamkan undang-undang dan peraturan antara negara anggota.
 
TPPA meliputi bukan sahaja barangan dan perkhidmatan, tetapi termasuk perkhidmatan kewangan, telekomunikasi malah standard [[keselamatan makanan]]. Ia memberi kesan pada dasar dan peraturan dalam negara anggota. Tiada sebarang manfaat kepada negara malah banyak memberikan kesan yang buruk contoh nya kerosakan akhlak akan meningkat.
 
Perjanjian ini dijangka meningkatkan lagi eksport dan pertumbuhan ekonomi, menjana lebih banyak peluang pekerjaan dan seterusnya membawa kemakmuran kepada 12 negara yang terlibat. TPPA juga meratakan medan persaingan dengan menggalakkan persaingan dalam ekonomi. Ia juga dapat membantu meningkatkan taraf hidup pekerja dengan penyelarasan standard undang-undang pekerja dan memelihara alam sekitar.