Hiperpautan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 58 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q102014
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Dalam istilah hiperteks, '''hiperpautan''' (atau ringkasnya '''''pautan''''') ialah sambungan daripada sesebuah [[laman web|dokumen web(sesawang)]] kepada dokumen web yang lain. Sambungan ini dapat dicipta dengan menyatakan alamat sumbernya. Pengguna boleh mengikuti sambungan tersebut pada [[pelayar web|pelayar web(sesawang)]] dengan mengklik pautan yang disediakan.<ref>Hyperlink: retrieved September 12, 2008, from [http://www.merriam-webster.com/dictionary/hyperlink hyperlink http://www.merriam-webster.com/dictionary/hiperpautan]</ref>
 
Pautan adalahialah perkara yang terpenting dalam pembinaan [[Jaringan Sejagat]] kerana ia boleh menyambung sesebuah [[Laman sesawang|laman web(sesawang)]] kepada laman web yang lain. Konsep ini diutarakan oleh [[Tim Berners-Lee]]. Walaupun begitu, ia tidak tertakluk kepada Jaringan Sejagat sahaja, malah pautan juga digunakan dalam media-media elektronik yang lain.
 
===Pautan terbenam===
 
[[Filem]]: Perkataan pertama dalam ayat ini: ("Filem") adalahialah pautan tunjuk-arah dibenamterbenam dalam objek teks -- jika perkataan diklik, pelayar akan dituju kepada laman lain.
 
== Rujukan ==