Bob Dylan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 34:
'''Robert Allen Zimmerman''' atau lebih dikenali sebagai '''Bob Dylan''' (dilahirkan pada 25 Mei 1941) adalah seorang [[penyanyi-penulis lagu]], [[pemuzik]] dan [[syair|penyair]] [[Amerika Syarikat]]. Beliau telah berpengaruh dalam muzik dan [[budaya pop|budaya popular]] selama lebih daripada lima dekad. Kebanyakan karya yang paling terkenal dari tahun 1960-an, apabila lagu-lagu beliau merencanakan pergolakan sosial. Lagu terawal seperti "Blowin 'in the Wind" dan "The Times They Are a-Changin'" menjadi lagu kebangsaan untuk hak-hak sivil Amerika dan gerakan anti-perang. Meninggalkan asas awal dalam kebangkitan muzik rakyat Amerika, single 6 minit beliau, "Like a Rolling Stone", yang dirakamkan pada tahun 1965, telah menambah pelbagai rencah [[muzik pop|muzik popular]].
 
Lirik Dylan menggabungkan pelbagai pengaruh [[politik]], [[sosial]], [[falsafah]], dan [[sastera]]. Mereka mencabar konvensyen [[muzik pop]] yang sedia ada dan merayu kepada saingan yang berkembang. Pada mulanya diilhamkan oleh persembahan Little Richard dan penulisan lagu Woody Guthrie, [[Robert Johnson]], dan [[Hank Williams]], Dylan telah menguatkan dan memperibadikan [[genre muzik]]. Kerjaya rakamannya, yang mencakupi lebih daripada 50 tahun, telah menerokai tradisi di dalam lagu-lagu Amerika — [[blues]], dan [[negara]] kepada [[Injil]], [[rock and roll]], dan rockabilly ke [[Bahasa Inggeris]], [[Scotland]], dan muzik rakyat [[Ireland]], bahkan memeluk [[jazz]] dan Great American Songbook. Dylan mempersembahkan dengan [[gitar]], [[keyboard]], dan harmonika. Disokong oleh barisan pemuzik bersilih ganti, beliau telah menjelajah secara mantap sejak akhir 1980-an kepada apa yang telah diberi gelaran Never Ending Tour. Pencapaian beliau sebagai artis rakaman dan penghibur telah penting kepada kerjayanya, tetapi penulisan lagu dianggap sumbangan terbaik beliau.
 
Sejak tahun 1994, Dylan telah menerbitkan enam buku [[lukisan]] dan [[cat]], dan karyanya telah dipamerkan di galeri seni utama. Sebagai seorang ahli muzik, Dylan telah menjual lebih daripada 100 juta rekod, menjadikan beliau salah seorang artis yang paling laris sepanjang masa. Beliau juga telah menerima pelbagai anugerah termasuk sebelas [[Anugerah Grammy]], [[Anugerah Golden Globe]] dan [[Anugerah Akademi]]. Dylan telah dimasukkan ke dalam Rock dan Roll Hall of Fame, Music Hall of Fame Minnesota, Nashville Songwriters Hall of Fame, dan penulis lagu Hall of Fame. Hadiah Juri Pulitzer pada tahun 2008 dianugerahkan kepadanya petikan khas untuk "kesan yang mendalam pada muzik popular dan budaya Amerika, ditandai dengan komposisi lirik kuasa syair yang luar biasa." Pada bulan Mei 2012, Dylan menerima Pingat Presiden Kebebasan dari [[Presiden Amerika Syarikat|Presiden]] [[Barack Obama]]. Pada 2016, beliau menerima [[Hadiah Nobel dalam Kesusasteraan]], orang kedua selain George Bernard Shaw telah memenangi kedua-dua [[Anugerah Akademi|anugerah Oscar]] dan [[Hadiah Nobel]].