Rusuhan Penjara Pudu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11:
|commander1=Dato' [[Mohd Zaman Khan]]
|commander2=Jimmy Chua
|strength1=12 operator [[Pasukan Gerakan Khas|UTKUnit Tindak Khas]]
|strength2=6 banduan
|casualties1=Tiada
Baris 18:
}}
 
'''Rusuhan Penjara Pudu''' (juga dirujuk oleh media tempatan sebagai '''Krisis tebusan Penjara Pudu''') bermula pada 17 Oktober 1986 dan berakhir enam hari kemudian pada 22 Oktober. Rusuhan bermula apabila enam banduan yang diketuai oleh Jimmy Chua menahan doktor dan juruteknik makmal sebagai tebusan di [[Penjara Pudu]] yang kini dirobohkan. Pada 22 Oktober, krisis tebusan di penjara itu berakhir tanpa pertumpahan darah apabila kumpulanunit memerangi keganasan polis Malaysiaanti-pengganas Unit TindakanTindak Khas (UTK) daripadaPGK PGKPolis DiRaja Malaysia menyerbu penjara dan menyelamatkan kedua-dua tebusan.<ref>{{cite news |title= Debaran tebusan 130 jam|first=ROSALINDA|last=MD. SAID|newspaper=[[utusan Malaysia]] |date= 11 Jun 2011|url=http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0611&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_06.htm|accessdate=8 Mei 2016 }}</ref>
 
==Sejarah==
 
===Jenayah===
Chua Chap Seng, seorang warga [[Singapura]] juga dikenali sebagai Jimmy Chua, menembak mati pegawaiseorang anggota polis iaitu Konstabel Mohd Yassin Bin Ismail pada 8 Februari 1984. Sebelum membunuh pegawaianggota polis itu, suspek yang terlibat dalam beberapa aktiviti jenayah yang lain, termasuk memiliki senjata api dan bertindak sebagai ketua kongsi gelap. Selepas membunuh PegawaiKonstabel Yassin, pihak polis Kuala Lumpur telah diarahkan untuk memburu Jimmy Chua. Pegawai-pegawai kanan polis dan oranganggota-oranganggota yang terlibat dalam penangkapan Jimmy Chua adalah anggota Unit Risikan (D4) Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur, yang diketuai oleh Inspektor Bakri Bin Ghazali (seorang bekas inspektor polis Singapura) dan empat ahlidetektif: Detektif Konstabel Rosdi Shafie, Koperal How Beng Seng, Detektif Konstabel Rosdi Shafie, Detektif Konstabel Rahman, Detektif Konstabel Anuar dan Detektif Konstabel Azizan.
 
===Krisis tebusan===
Pada pagi 17 Oktober 1986, satu pemeriksaan kesihatan rutin yang dijalankan oleh Doktor [[Radzi Jaafar]] (38), seorang pakar kulit, [[Universiti Kebangsaan Malaysia]] (UKM) dan juruteknik makmal UKM beliau, Encik Abdul Aziz Abdul Majid dalam klinik penjara itu tiba-tiba diganggutelah diserang oleh enam orang banduan yang bergegas ke klinik tanpa amaran. Pemimpin Keenam-enam adalahpenyerang tersebut diketuai oleh Chua Chap Seng, atau Jimmy Chua (37). YangLima lain limapenyerang rakyat Malaysia dalam kumpulan beliau adalah: Ng Lai Huat (24), Sin Ah Lau (19), Lam Hock Sung (27), Yap Chee Keong (21) dan Phang Boon Ho (27); semua kinikesemuanya ditahan reman kerana melanggar Akta Senjata Api. Kumpulan itu, yang bersenjata dengan tumit kasut yang runcing dan senjata improvisasi lain, merampasmenahan dua pegawai perubatan sebagai tebusan. Bekalan elektrik kedi klinik penjara juga telah dipotong pada permintaan tahanan. Kumpulan itu kemudian mengarahkan pembantu perubatan Penjara Pudu, beberapa tahanan di telukbilik sakit, dan warder yang menjaga klinik untuk meninggalkan klinik tersebut. Warder, adalah yang terakhir untuk meninggalkan klinik, menguncibertindak menguncikan pintu untuk mengelakkan enam pengambilpenyerang tebusantersebut daripada meninggalkanmelarikan penjaradiri. Kemudian dia memanggil pihak pegawai penjara yang mengelilingilain untuk mengepung klinik. Tidak lama selepas itu, Chua dan orang-orangnya menuntut untuk bercakap dengan Superintendan Wan Zakaria dari Jabatan Penjara. Tawanan memberitahunya bahawa mereka mahu tuduhan terhadap mereka dikurangkan dan menuntut untuk bercakap kepada pihak berkuasa yang lebih tinggiatasan.
 
Satu jam selepas kejadian itu bermula, unitsepasukan polis di luar pertama dan kakitangan mula tiba di penjara. Antara yang pertama untuk memasuki penjara itu sebagai tindak balas ialah Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Osman Awal, dan Ketua Polis Daerah Campbell, Superintendan Hassan Khalid. Selepas membuat penilaian awal daripada keadaankejadian ini, mereka dipanggilmemanggil dalamsepasukan kumpulanpolis memerangi keganasan,anti-pengganas [[Pasukan Gerakan Khas|Unit TindakanTindak Khas]] atau UTK, yang tidak lama lagi tiba di tempat kejadian dan mengambil kedudukan di dalam penjara berhampiran klinik. Mereka telah diberitahu untuk bersedia untuk menyerbu klinik pada masa notis itu. pegawaiPegawai kanan polis termasuk Ketua Polis Negara, Tan Sri Haniff ditemui di Ibu Pejabat Polis [[Bukit Aman ]] (ibu pejabat kebangsaan Polis Malaysia) bagi membincangkan krisis berlaku, tetapi tiada keputusan segera dibuat untuk menggunakan unit UTK. Pagi esoknya, beberapa orang awam yang mahu melawat saudara-mara mereka di dalam penjara telah berpaling.berpatah balik Apabilaapabila melihat anggota polis bersenjata di luar dan di dalam penjara, mereka mengesyaki bahawa ada sesuatu yang tidak kena di dalam penjara.
 
Chua berulang kali menuntut bahawa pihak berkuasa penjara Malaysia melepaskan diabeliau dan kawan-kawannya; mereka akan membebaskan dua tebusan sebagai balasan. Chua juga menuntut kenderaan percutian dan wang tunai daripada pihak polis, jika tidak mereka mengancam untuk membunuh dua tebusan jika tuntutan tidak dipenuhi. Tawanan menolak semua makanan yang dihantar kepada mereka dan hanya makanmemakan biskut dan buah-buahan daripada pesakit lain yang mereka sebelum ini telah diperintahkandiarahkan keluar dari wad. PesuruhjayaPengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam, Dato' [[Mohd Zaman Khan]] menolak permintaan untuk kenderaan dan wang tunai. Pesuruhjaya, komander PerintahKomander Operasi Khas ACP A. Navaratnam, dan juga Ketua Pengarah Jabatan Penjara, DatukDato' Ibrahim Mohamed, bersidangberbincang di kantin penjara sebagai 'ad hoc' pusat operasi menyelamat bagi tempoh krisis. perbincanganPerbincangan mereka ialah cara terbaik untuk menyerang klinik, dan juga kemungkinan menambah ubat-ubatan ke dalam makanan menangkap 'untuk mengetuk mereka keluar.
 
Seperti hari-hari berlalu, kesedaran orang ramai terhadap krisis di dalam dinding penjara meningkat dan kebimbangan meningkat. Banyak orang mula berkumpul di luar Penjara Pudu setiap hari, tidak sabar-sabar untuk mengetahui apa yang berlaku di dalam. Bangunan-bangunan tinggi di kejiranan menjadi menara menontontontonan untuk orang ramai. Banduan lain di sana dapat melihat apa yang pasukan keselamatan lakukan dan merancang di kantin. Perdana Menteri Dato' Seri Dr Mahathir Mohamad, yang sepatutnya meninggalkan dalam perjalanan di luar negara yang rasmi, terus berada di ibu negara bagi memastikan perkara itu diselesaikan tanpa pertumpahan darah. Perkara itu dinyatakan kepada pasukan polis di tempat kejadian oleh Tun Hanif, seorang Ketua Polis Negara. Krisis ini berterusan selama beberapa hari, dan semua yang terlibat bekerja sepanjang masa, yang masih hidup pada satu atau dua jam tidur setiap malam. Tiada seorang pun daripada anggota polis terlibat pulang ke rumah, laludi mana mereka makan, mandi dan tidur di kantin penjara. Dua dukun menawarkan perkhidmatan mereka untuk menundukkan penangkap tetapi tawaran mereka ditolak.<ref>{{Cite web|url=http://e.nst.com.my/nst/articles/24prisonpudu-2/Article |title=We rescued 2 hostages in Pudu |author= |year=April 2011 |publisher=New Straits Times |accessdate=2012-04-19}}</ref>
 
==Pertempuran berakhir==
Pada 22 Oktober, enam hari selepas krisis telah bermula, satusepasukan pasukananggota UTK berkekuatan seramai 12 personelorang UTKpegawai bawahdan komanderanggota, merekadiketuai oleh ACP A. Navaratnam bersedia untuk seranganmenyerbu masuk klinik penjara. Mereka mempunyai senjata sampinganapi, tetapi perdanaPerdana menteriMenteri telah memberimengarahkan perintahmereka untuk menyelesaikan krisis tanpa pertumpahan darah. Komando kemudianMereka memutuskan untuk menggunakan cota dan rotan, arahan itu supaya tidak melepaskan sebarang tembakan tetapi untuk membendung menangkap dengan tongkat dengan menolak mereka dari tebusan. Ketua Pengarah Penjara yang telah membantu dalam rundingan dinasihatkan bahawa tebusan pengambil sedang berehat dan bahawa pintu ke klinik penjara adalah persetubuhan. Kemudian salah seorang daripada banduan di penjara itu bekerjasama dengan pihak berkuasa. Banduan, yang tidak dikenal pasti, membuat panggilan telefon kepada polis apabila dua daripada tahanan sedang tidur dan memberitahu mereka, Sekarang adalah ''masa untuk bertindak!'' menjelaskan bahawa isyarat yang telah diatur semasa rundingan awal. Banduan itu kemudian membuka pintu pagar dawai di sebalik klinik dan membenarkan pegawai mengamangpolis untukmenyerbu masuk.
 
Pada pukul 5.30 petang waktu tempatan, komando UTK secara senyap menyerbu klinik penjara di mana Chua dan gengrakan beliau serta tebusan mereka terletakberada. Pesuruhjaya Zaman adalah ketuamengetuai satu kumpulan dalamuntuk seranganserbuan. PenghuniBanduan yang bekerjasama dengan polis kemudian cuba untuk melindungi tebusan dengan tubuhnya apabila 12 ahlianggota rotan-memegangkomando tampukpecah kuasa-kuasayang komandobersenjatakan pecahcota dan rotan meyerbu masuk ke dalam bilik dan dilucutkanmenahan senjatasemua penghunipenjenayah. Ketika serbuan bermula, Jimmy Chua dan Lai Huat sedang tidur manakala tahanan lain berbual. Pasukan komando menjerit ke arah banduan dan mereka cuba untuk melawan, tetapi tidak berjaya kerana mereka terkejut dan lemah dari pengalaman pahit masa panjang. Semua banduan kecuali Ng dirawat di klinik selepas serbuan itu sudah berakhir. Ng telah dibawa ke sebuah hospital kerajaan dengan luka bahu dan beliau kemudian kembali ke penjara. Tebusan mengalami kecederaan ringan pada tangan dan lengan mereka semasa pertempuran, tetapi juga yang tidak mengalami sebarang kecederaan.<ref>{{Cite web|url=http://www.agendadaily.com/Badrul-Hisham-Abdul-Aziz-WADTK/bbcc-himbau-kenangan-lama-di-pudu-jail.html |title=BBCC himbau kenangan lama di Pudu Jail |author= Badrul Hisham Abdul Aziz |year=June 2011 |publisher=Agenda Daily |accessdate=2012-04-19}}</ref>
 
Pengepungan itu berakhir, hanya beberapa minit selepas serangan itu telah dimulakan, dengan tiada kemalangan jiwa dilaporkan daripada pasukan penyelamat, tebusan atau banduan, kecuali seorang banduan yang telah sedikit cedera. Ini adalah satu misi menyelamat tebusan yang berjaya dengan pasukan penyelamat menyelesaikan krisis di hanya satu minit sahaja tanpa tembakan dilepaskan dan denganhanya menggunakan teknik pertempurantempur tanpa tangan-tangansenjata untuk menundukkanmenahan banduan dan menyelamatkan tebusan.
 
==Selepas kejadian==
Pada 18 April, 1987, enam lelaki termasuk Chua telah dibicarakan di Mahkamah Tinggi atas tuduhan menculik seorang doktor dan seorang juruteknikkakitangan di Penjara Pudu. Menurut Majistret C.R Lopez, yang menjalankan siasatan awal terhadap dakwaanpendakwaan, terdapat bukti yang mencukupi terhadap mereka untuk dibicarakan. Mereka didakwa mempercayai Dr. Radzi Jaafar dan Dr Abd Aziz Abd Majid di klinik penjara itu dan telah menuntut untuk dibebaskan tanpa syarat dari penjara sebagai tebusan mereka. Jimmy Chua dan kumpulannya telah didakwa dan didapati bersalah di bawah Seksyen 3 (1) Akta Culik 1961 yang membawa hukuman maksimum mati jika sabit kesalahan. Mereka dihukum gantung pada 10 Oktober 1989.<ref>{{Cite web|url=http://www.klue.com.my/articles/2391-5-Most-Infamous-Pudu-Jail-Inmates |title=5 Most Infamous Pudu Jail Inmates |author= Sarah Chan |year=October 2009 |publisher= |accessdate=2012-04-19}}</ref>
 
==Dalam budaya mashyur==