Animasi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
EmausBot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 1 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:Q11425
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 9:
{{further|Sejarah animasi}}
 
Contoh terawal cubaan mengabadikan fenomena [[pergerakan]] dalam sesuatu lukisan ''pegun'' boleh didapati dalam [[lukisan gua]] zaman [[paleolitik]], yang mana haiwan digambarkan dengan kaki-kaki dalam indalam posisi-posisikedudukan bertindan, agar jelas memberikan persepsi pergerakan.
 
''[[Phenakistoscope]]'', ''[[zoetrope]]'' dan ''[[praxinoscope]]'', serta '''[[flip book]]'' yang biasa, merupakan perkakas animasi popular terawal yang dicipta ketika [[1800-an]]. Alatan ini menghasilkan gerakan daripada lukisan bersusun menggunakan kaedah teknologi, namun animasi sebenarnya tidak banyak berkembang sehingga terciptanya [[filem|filem wayang gambar]].
Baris 23:
Berikutan kejayaan Blackton dan Cohl, ramai lagi seniman lain mula bereksperimen dengan animasi. Salah seorang daripada mereka ialah [[Winsor McCay]], seorang kartunis akhbar berjaya yang menghasilkan animasi terperinci yang memerlukan sepasukan artis dan perhatian yang cermat dan teliti untuk perinciannua. Setiap gambar dilukis pada kertas; yang selalunya memerlukan latar-latar dan watak-watak dilukis semula dan dianimasi. Antara filem McCay yang terkenal termasuk ''[[Little Nemo]]'' (1911), ''[[Gertie the Dinosaur]]'' (1914) dan ''[[The Sinking of the Lusitania]]'' (1918).
 
Pembikinan filem pendek animasi, atau "kartun", berkembang menjadi sebuah industri ketika 1910-an, dan kartun pendek ini dihasilkan untuk tayangan [[pawagam]]. Penerbit animasi awal yang paling berjaya ialah [[John Randolph Bray]] yang, bersama-sama [[animator]] [[Earl Hurd]], mem[[paten]]kan proses [[celanimasi animation]]sel yang mendominasi industri animasi sepanjang dekad itu.
 
== Lihat juga ==