Bob Dylan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 105:
 
==Penghargaan==
{{utama|Senarai anugerah dan pencalonan yang diterima oleh Bob Dylan}}
Dylan telah memenangi banyak anugerah sepanjang kerjayanya termasuk [[Hadiah Nobel dalam Kesusasteraan]], dua belas [[Anugerah Grammy]], satu [[Anugerah Akademi]] dan satu [[anugerah Golden Globe]]. Beliau telah dimasukkan ke dalam Rock dan Roll Hall of Fame, Nashville Songwriters Hall of Fame, dan penulis lagu Hall of Fame. Pada bulan Mei 2000, Dylan menerima Hadiah Muzik Polar dari Sweden King Carl XVI.
[[File:President Barack Obama presents American musician Bob Dylan with a Medal of Freedom.jpg|thumb|Presiden Obama menyampaikan Dylan dengan Pingat Kebebasan, Mei 2012]]
[[File:Sara Danius announces the Nobel Prize in Literature 2016 03.webm|thumb|Sara Danius mengumumkan Hadiah Nobel dalam Kesusasteraan 2016.]]
 
Dylan telah memenangi banyak anugerah sepanjang kerjayanya termasuk [[Hadiah Nobel dalam Kesusasteraan]], dua belas [[Anugerah Grammy]], satu [[Anugerah Akademi]] dan satu [[anugerah Golden Globe]]. Beliau telah dimasukkan ke dalam Rock dan Roll Hall of Fame, Nashville Songwriters Hall of Fame, dan penulis lagu Hall of Fame. Pada bulan Mei 2000, Dylan menerima Hadiah Muzik Polar dari Sweden [[Carl XVI Gustaf|King Carl XVI Gustaf]].
Pada bulan Jun 2007, Dylan menerima Anugerah Putera Asturia dalam Kesenian. Dylan menerima Pingat Presiden Kebebasan pada Mei 2012. Pada bulan Februari 2015, Dylan menerima Anugerah MusiCares Person dari Akademi Seni Rakaman dan Sains, bagi mengiktiraf sumbangan dermawan dan seni untuk masyarakat. Pada bulan November 2013, Dylan menerima anugerah of [[Legion d'Honneur]] dari Menteri Pelajaran Perancis [[Aurélie Filippetti]].
 
Pada bulan Jun 2007, Dylan menerima Anugerah Putera Asturia dalam Kesenian. Dylan menerima Pingat Presiden Kebebasan pada Mei 2012. Pada bulan Februari 2015, Dylan menerima Anugerah MusiCares Person dari Akademi Seni Rakaman dan Sains, bagi mengiktiraf sumbangan dermawan dan seni untuk masyarakat. Pada bulan November 2013, Dylan menerima anugerah of [[Legion of Honour|Legion d'Honneur]] dari Menteri Pelajaran Perancis [[Aurélie Filippetti]].
 
Jawatankuasa Hadiah Nobel mengumumkan pada 13 Oktober 2016 yang ia akan menganugerahkan Dylan [[Hadiah Nobel dalam Kesusasteraan]] kerana "telah mencipta karya puitis baru dalam lagu tradisi Amerika yang hebat". ''[[The New York Times]]'' melaporkan: "Encik Dylan, 75, adalah ahli muzik pertama yang memenangi anugerah itu, dan pemilihan beliau pada hari Khamis adalah mungkin pilihan yang paling radikal dalam sejarah yang menjangkau kembali ke tahun 1901." Ia adalah kali pertama sejak 1993 yang jawatankuasa Nobel telah menawarkan anugerah dalam kategori sastera Amerika.
 
Pada 21 Oktober, ahli Akademi Sweden, penulis Per Wästberg, yang mengigelar Dylan "kurang ajar dan sombong" untuk mengabaikan percubaan Jawatankuasa Nobel menghubunginya. Akademi Setiausaha Tetap Sara Danius menjawab: "Swedish Academy tidak pernah memegang pandangan mengenai keputusan pemenang hadiah dalam konteks ini, tidak akan ia sekarang."
 
Dylan kemudiannya menghubungi Yayasan Nobel, memberitahu Danius melalui telefon, "Berita mengenai [[Hadiah Nobel]] membuatkan saya kelu. Saya menghargai penghormatan begitu banyak." Selepas dua minggu spekulasi mengenai reaksi Dylan, katanya dalam temu bual dengan Edna Gundersen bahawa mendapatkan anugerah itu: "menakjubkan, yang luar biasa. Sesiapa yang bermimpi tentang sesuatu seperti itu.?"
 
Pada 17 November, Akademi Sweden mengumumkan bahawa Dylan tidak akan pergi ke [[Stockholm]] untuk Majlis Hadiah Nobel pada 10 Disember kerana "komitmen yang sedia ada". Akademi berkata Hadiah masih menjadi milik Dylan tetapi dia mesti menyampaikan Ceramah Hadiah Nobel dalam masa enam bulan Majlis kerana ini adalah "cuma satu syarat" Hadiah.
 
==Kehidupan peribadi==