Katana: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
k Link FA & GA kini dikendalikan oleh Wikidata
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[file:Antique Japanese (samurai) katana.jpg|thumb|300px|Katana]]
'''Katana''' (刀) adalahialah [[pedang]] panjang [[Jepun]] (daitō, 大刀), walaupun ramai penduduk Jepun menggunakan perkataan ini sebagaibagi merujuk kepada semua jenis pedang. ''Katana'' (disebut sebagai [katana]) adalahialah kunyomi (Sebutan Jepun) bentuk [[kanji]] 刀; onyomi (Sebutan Cina) adalahialah tō. Ia merujuk kepada [[pedang]] satu mata, melengkung yang khusus yang secara tradisi digunakan oleh [[samurai]] Jepun.
 
Senjata ini biasanya dipakai oleh ahli kelas pahlawan buke berpasangan dengan [[wakizashi]], atau pedang pendek. Kedua-dua senjata secara bersama, dikenali sebagai [[daisho]], dan melambangkan kuasa masyarakat dan maruah [[samurai]] (buke pengiring kepada [[daimyo]]). [[Sarung senjata|Sarung senjata ''scabbard'']] bagi katana dikenali sebagai ''[[saya]]'', dan kepingan pelindung tangan, yang direka halus sebagai hasil seni yang unik terutama pada akhir [[tempoh Edo]], yang dikenali sebagai ''[[tsuba]]''.
 
Katana biasanya digunakan untuk memotong (walaupun ia boleh digunakan untuk menikam), dan boleh digunakan dengan menggunakan satu atau dua belah tangan. (dua belah tangan lebih biasa). Katana biasanya dikenakan dengan mata pedang sebelah atas. SementaraLantaran kesenian menggunakan pedang untuk tujuan asalnya kini telah lapuk, [[kenjutsu]] telah bertukar menjadi [[gendai budo]] - kesenian bela diri untuk masa kini. Kesenian menghunus katana adalahialah [[iaido]] (juga dikenali sebagai battō-jutsu atau iaijutsu), dan [[kendo]] adalahialah seni berpedang dengan [[shinai]] (pedang buluh) dengan perlindungan topi dan perisai, tambahan lagi, iaijutsu adalahialah bentuk bermain pedang di medan pertempuran. Sekolah pedang [[koryu]] lama masih wujud ([[Kashima Shinto Ryu]], [[Kashima Shin Ryu]], [[Katori Shinto Ryu]]).
 
Lihat juga [[tsurugi]], [[tachi]], [[wakizashi]], [[tsuba]], [[saya]], [[zanbatou]], [[iaito]], [[bokken]], [[shinai]], [[shinken]].
Baris 11:
 
 
== Pedang sebagai objek mistik ''Mystical Object'' ==
 
Walaupun [[samurai]] klasik membawa atau mempunyai pelbagai senjata (sekurang-kurangnya panah dan tombak, sebagai tambahan kepada pedang mereka, hanya satu yang dianggap semangat samurai: katana (atau tachi). Orang-orang Jepun meletakkan nilai yang tinggi kepada pedang. Dalam kebanyakan sejarah Jepun, hanya samurai dibenarkan membawa pedang, dan petani yang membawa pedang boleh dibunuh dan pedangnya dirampas selepas larangan itu dikenakan pada awal [[tempoh Edo]].
Baris 17:
Kebanyakan kebudayaan Jepun berkisar sekeliling pedang. Kaedah yang rumit untuk membawa, membersihkan, menyimpan, mengasah (atau tidak mengasah), dan cara mengendalikan pedang berubah dari era ke era.
 
Sebagai contoh, seseorang samurai yang memasuki rumah seseorang perlu memikirkan cara meletakkan pedang bersarungnya semasa melutut. Meletakkan pedangnya pada kedudukan mudah dihunus menggambarkan rasa syak dan sentiasa bersedia untuk menghunus; dengan itu samaada dia meletakkannya pada sebelah kiri atau sebelah kanan, dan samaadasama ada mata bilah diletakkan melengkung kearahke arah atau menjauhi dirinya adalahialah [[adab|adab ''etiquette'' ]] penting. Sebagai hostuan rumah, pedang panjangnya biasanya diletakkan di bawah wakizashi pada para rendah, melengkung keataske atas; jika ia melengkung kebawah, atau disimpan di atas wakizashi, ini bererti pemiliknya bersedia untuk menghunusnya dengan cepat - tanda syak wangsangka terhadap sebarang tetamu.
 
Bagaimanapun, kebanyakan samurai menggunakan pedang mereka sebagai usaha ketiga: pertama panah, kedua tombak dan akhir sekali pedang. Ini kerana, menghunus pedang adalah bagaikan membebaskan semangat seseorang atau kemungkinan besarnya terdesak kepada jalan terakhir. Untuk bertempur sehingga tiada apa yang tinggal kecuali menyerah , ditakrifkan sebagai ''Ken ore, Ya mo tsuki'', harafiah. dengan pedang patah dan tanpa anak panah, dan ia juga digunakan sebagai perumpamaan.
Baris 23:
== Sejarah pedang Jepun==
 
Pedang adalah penting dalam kebanyakan kebudayaan feudal, dan Jepun tidak berkecuali. Pada abad ke enam BCE, maharaja Jepun [[Emperor Jimmu dari Japan|Jimmu Tenno]] yang terkemuka menakluk sebahagian besar Jepan. Pada masa yang sama, Jepun mengambil idea mengenai pedang dari Cina. Pedang awal hanyalah salinan dari pedang Cina, lurus dan bermata dua, tetapi perperangan yang berlarutan ( ''warring stability'' ) pada [[tempoh Asuka]] menggalakkan kemajuan dalam bidang persenjataan.
 
Rekod pertama penghasilan pedang melengkung, bermata satu 'stail Jepun' (berbeza dengan 'Stail Cina') adalah sekitar 900 CE, tetapi ia telah digunakan lama sebelum itu.
Baris 31:
Pada abad ke dua puluh, perang saudara meletus selepas tempoh kemerosotan yang lama. Selama lima dekad, Jepun mempunyai [[zaman kegelapan]]nya sendiri, dipenuhi dengan perperangan dashyat yang berterusan. [[Perang Onin]] ([[1467]]-[[1477]]) mengrevolusi senjata dan [[perisai]] Jepun, ke tahap yang sehinggakan ia dianggap lebih berkualiti berbanding yang dibuat masa kini.
 
Semasa [[zaman Muromachi]], perperangan berdarah adalahialah kebiasaan, tetapi shogun yang memerintah ''indolent shogunates'' masih menghargai seni dan kebudayaan, dengan itu pulau Jepun tidak merosot menjadi liar. Malah pedang dari pertengahan zaman ini dianggap kemuncak seni pembuatan pedang. Bagaimanapun, dengan perubahan masa, kesenian tersebut merosot dengan tekanan pengaruh [[senjataapi]], yang menjadikan pedang sebagai senjata lapuk.
 
Pembuatan pedang terus merosot pada awal [[tempoh Edo]], kerana perang jarang berlaku; bagaimanapun, seni berkembang pesat, mendorong kepada ukiran dan hiasan senjata yang cantik. Kemudiannya, di bawah [[polisi pengasingan|polisi pengasingan ''isolationism'' ]] [[Tokugawa Shogunate]], senjataapi dan [[ubat bedil]] sematin terkawal dan tidak diperdagangkan. Pada pertengahan abad ke lapan belas, kebanyakan pemuda Jepun tidak pernah melihat senjata api, apa lagi melihat senjataapi digunakan.
Baris 43:
Ketika [[Perang Dunia I]], Jepun adalah setaraf dengan kuasa dunia dari segi ketenteraan. Bagaimanapun secara umu, ia juga menandakan berakhirnya zaman samurai kerana senjata api turut diperkenalkan kembali. Ia juga menandakan tempoh kemerosotan dalam kualiti penghasilan pedang, apabila katana secara beransur digantikan dengan gunto: pedang saber murah untuk pegawai tentera laut.
 
Di bawah [[Penjajahan Jepun|pendudukan Amerika Syarikat]] pada akhir [[Perang Dunia II]] golongan samurai dibubarkan sama sekali dan pedang diharamkan . Hanya pedang yang merupakan khazanah seni, yang tidak boleh dikeluarkan dari muzium atau kuil dibenarkan.
 
Disebabkan oleh perlucutanpelucutan senjata ini, pada [[1958]] terdapat lebih banyak pedang Jepun di [[Amerika Syarikat]] berbanding yang kekal terdapat di Jepun: Tentera Amerika yang kembali dari [[Orient]]Timur dengan timbunan pedang, sebanyak yang mungkin. Sebahagian besar daripada lebih 100,000 pedang adalah daridaripada jenis gunto, tetapi terdapat juga sebilangan daripadanya daridaripada jenis shin-shinto.
 
Ini melambangkan cabaran terakhir pada kuasa samurai pada abad terkini. Bagaimanapun, penghasilan pedang berterusan kembali, walaupun ini disebabkan oleh keperluan budaya dan bukannya disebabkan oleh peperangan.
 
== Pengkelasan pedang Jepun==
Semua pedang Jepun dihasilkan menurut kaedah ini dan mempunyai bentuk yang agak sekata. Apa yang membezakan pedang yang berlainan adalahialah panjangnya. Pedang Jepun diukur dalam unit "Shaku". Satu shaku sekitar 12" atau 30 cm.
 
*Bilah yang lebih pendek daridaripada 1 shaku dianggap [[tanto]] (pisau).
*Bilah yang lebih panjang daridaripada 1 shaku tetapi kurang daridaripada 2 dianggap [[wakizashi]] (pedang pendek).
*Bilah yang lebih panjang daridaripada 2 shaku dianggap 'daito', atau pedang panjang. Pedang 'katana' termasuk dalam kelas ini. Bagaimanapun, istilah 'katana' sering disalah gunakan: sesuatu pedang hanya dianggap katana sekiranya ia dikenakan dengan mata keataske atas melalui ikat pinggang (biasanya diiringi dengan wakazashi atau tanto). Jika ia digantung dengan ikatan dari pinggang, ia dikenali sebagai 'tachi'.
*Mata bilah yang luar biasa panjang, dipakai menyendeng dibelakang, dikenali sebagai [[odachi|ōdachi]] atau [[nodachi]]. 'ōdachi' juga digunakan seerti dengan katana.
*Perlu juga disedari bahawa terdapat banyak jenis pedang kayu untuk tujuan latihan, termasuk jenis diperbuat daripada kayu([[bokken]]) dan yang diperbuat daripada buluh (sering digunakan untuk latihan [[kendo]], biasanya dirujuk sebagai [[shinai]]).
 
Itu adalahialah cara membezakan mereka menurut saiz, dan dibawahdi bawah pula adalahialah bagaimana mengbezakanmembezakan pedang Jepun menurut tarikh pengbuatanpembuatan:
 
*sebelum 900: Lurus dengan dua mata, seperti pedang Cina pada era yang sama, ini boleh dikatakan sebagai 'Stail Cina' ''Chinese Style''.
Baris 69:
 
*sebelum 1500: Kebanyakan pedang digantung dengan ikatan pada pinggang, mata kebawah. Stail ini dipanggil 'jindachi-zukuri', dan semua daito dipakai menurut cara ini dikenali sebagai 'tachi'.
*1500-1867: Hampir semua pedang dikenakan pada ikat pinggang ( ''sash'' ), berpasangan dengan pedang pendek. Kedua bilah dikenakan mata ke atas. Stail ini dikenali sebagai 'buke-zukuri', dan semua daito dikenakan cara ini adalahialah 'katana'.
*1876+: Disebabkan pengharaman dan/atau pembubaran golongan Samurai, kebanyakan bilah dikenakan menurut cara jindachi-zukuri, seperti pegawai tentera laut Barat. Baru-baru ini (1953+) terdapat kebangkitan semula stail buke-zukuri, tetapi oleh kerana pedang hanya dibenarkan untuk tujuan pertunjukan ''demonstration'', ia tidak begitu penting.
 
Nota sisi: pedang yang dikhususkan sebagai tachi secara umumnya adalahialah koto bukannya shinto, dengan itu ia dihiasi dan dihasilkan dengan lebih baik. Bagaimanapun ia masih bergelar katana jika dikenakan menurut cara 'buke-zukuri' moden.
 
Nota sisi tambahan: kebanyakan pelbagai jenis [[lembing]] dilengkapi dengan bilah yang dihasilkan menurut stail yang sama dengan pedang Jepun. Walaupun sering diketepikan dalam penulisan Barat, lembing merupakan senjata pertama bagi seorang samurai ataupun petani, dan bilah pada mata lembing samurai seringkali berkualiti tinggi. Bagaimanapun, walaupun begitu, pedang masih dianggap sebagai semangat samurai, bukannya lembing.
 
== Penghasilan==
Pedang Jepun dan [[senjata]] bermata yang lain sering dihasilkan melalui kaedah rumit memanaskan, melipat, dan mengetuk [[logam]] berulang kali. Kaedah ini berasal daridaripada penggunaan logam tidak tulen, akibat suhu rendah yang terhasil pada kaedah [[peleburan]] logam pada masa itu di situ. Untuk mengatasi masalah tersebut, dan untuk menyeragamkan ''homogenize'' kandungan [[karbon]] pada bilah (memberikan sesetengah bilah ciri-ciri pola berlipat), kaedah melipat dimajukan (untuk perbandingan lihat [[pola kimpalan|pola kimpalan ''pattern welding'' )]]), dan didapati agak berkesan, walaupun memakan tenaga manusia yang banyak. Berbeza dengan kepercayaan popular, kaedah ini tidak menghasilkan bilah yang mempunyai kekuatan tambahan. Proses melipat mata bilah berulang kali bertujuan menulenkan logam.
 
Lengkungan jelas pada katana sebahagiannya disebabkan oleh proses perbezaankelainan [[celupan|celupan ( ''quenching'' )]]. Belakang pedang disalut dengan tanah liat, mengasingkannya dan dengan itu menyebabkan ia sejuk lebih perlahan berbanding mata apabila mata bilah direndam. Kaedah ini menghasilkan mata bilah dengan tepi yang keras dan belakang yang sejuk, membenarkannya menjadi kenyal dan pada masa yang sama masih mengekalkan mata tajam untuk memotong yang elok.
 
Proses ini juga menjadikan mata bilah mengucup kurang berbanding bahagian belakang apabila sejuk, satu keadaan yang membantu pandai besi menentukan lengkungan sesuatu bilah. Sebagaimana mata bilah yang melengkung lain (contohnya. [[saber|''saber'']], [[scimitar|''scimitar'']], dan [[machete|''machete'']]), lengkungan ini menjadikan bilah tersebut sebagai senjata memotong yang lebih berkesan dengan menumpukan kesan hentaman pada sebahagian kecil kawasan; bagaimanapun, ia mengurangkan keberkesanannya sebagai senjata tikaman.
 
Proses penghasilan akan dijelaskan dengan lebih teperinci dalam subseksyen berikut.
 
=== Komposisi ===
Besi Jepun tradisional dianggap sebagai bahan terbaik untuk menghasilkan pedang. Komposisi sepenuhnya berbezaberlainan antara pandai besi dengan pandai besi dan satu penghantaran bijih dengan yang lain.
 
Salah satu formula moden (dari Perang Dunia II) memerlukan:
Baris 97:
0.1% to 3% karbon <br>
jumlah silika berbeza<br>
dan beberapa bekas (sedikisedikit) bahan lain <br>
Besi adalahialah bakinya (membentuk sebahagian besar besi waja).<br>
 
Peratusan besar karbon memberikan bilah kekuatan, sementara silikon meningkatkan kelenturan mata bilah termasuk keupayaannya menangani ketegangan. Katana direka untuk memotong daging, oleh itu komposisi ini tidak selalunya mencukupi untuk menembusi perisai.
 
[[Kategori:Jepun]]