F.C. Internazionale Milano: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Muhd Aiman65 (bincang | sumb.)
Muhd Aiman65 (bincang | sumb.)
Baris 149:
 
[[File:Grazie curva nord inter 15.jpg|thumb|220px|Peminat Inter di [[San Siro]] menyaksikan satu perlawanan Inter.]]
StadiumGelanggang bagituan pasukanrumah iniInter ialah [[San Siro]] ataupun secara rasminya dikenali sebagai team ''Stadio Giuseppe Meazza'' yang mempunyai kapasiti 80,018 tempat duduk. Nama [[Giuseppe Meazza]] diambildipilih untukbagi memperingati pemain yang pernah bermain untuk kedua-dua kelab ini, Milan dan Inter. Nama San Siro pula diambil dari daerah yang terletaknya stadium ini. San Siro telah menjadi tempat halamangelanggang Milan sejak tahun 1926. Pembinaan ini dibantu oleh 120 pekerja dan mengambil masa 13 bulan setengah untuk siap. Stadium ini dimiliki Inter sehinggalah ia dijual kepada Majlis Kota pada 1935. Pada tahun 1947, Milan setuju untuk berkongsi stadium ini dengan Inter.
 
Perlawanan pertama berlangsung di stadium ini pada 19 September 29261926 apabila Inter menewaskan Milan 6-3 dalam satu perlawanan persahabatan. Stadium ini asalnya boleh memutkanmemuatkan 35,000 penonton namun stadium ini memperbesarkan kapastinya sebagai persiapan [[Piala Dunia FIFA 1990]] dan sejak itu, stadium ini mempunyai 85,700 tempat duduk bersama atap bumbung. Pada musim panas 2008, tempat duduk stadium ini dikurangkan kepada 80,018 untuk mematuhi standardperaturan yang dikeluarkan [[UEFA]].
 
Berdasarkan model Inggeris, San Siro dibina untuk perlawanan bola sepak, berbanding dengan stadium lain di Serie A yang mempunyai pelbagai kemudahan lain. Oleh itu, San Siro amat terkenal dengan jarak tempat duduk penonton dan padang yang amat rapat. Ini menimbulkan masalah apabila segelintir penyokong mudah untuk membaling mercun, danbunga api atau benda berbahaya ke arah padang.
 
==Penyokong dan pesaing==