Hajarulaswad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 107.167.113.73 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 1.32.76.220
Riwayat Sirah
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
{{Islam}}
'''Hajarul Aswad''' (الحجر الأسود) yang bermaksud batu hitam atau nama isteri Nabi Ibrahim A.s yang membawa maksud berkulit gelap -Hajar hitam - merupakan salah satu [[batu]] yang terdapat di penjuru [[Kaabah]].
 
Kalau berkaitan dengan Kaabah maka ia terletak di salah satu bucu [[Kaabah]] dimana apabila orang yang ingin mengerjakan haji ingin memulakan tawaf mereka maka mereka hendaklah memulai tawaf itu dengan membetulkan bahu kiri mereka ke arah Hajarul Aswad berpusing sebanyak tujuh kali dan akhir sekali dengan akhir di Hajarul Aswad juga. Pada awal tawaf bermula dari Hajarul Aswad dan mengakhirkannya di Hajarul Aswad juga.
 
== Ciuman sebagai sunnah semata-mata ==
Menurut ajaran Islam, mencium Hajarul Aswad merupakan sunnah Nabi S.A.W. semata-mata, dan ini ditegaskan oleh Khalifah Umar Al-Khattab apabila sebelum beliau mencium batu itu (HajarHajarul Aswad), beliau berkata-kata: <blockquote>“Aku tahu, sesungguhnya engkau hanyalah batu biasa. AndaikanAndai aku tidak melihat Rasulullah SAW menciummu, sudah tentu aku tidak akan melakukanmelakukannya (mencium HajarHajarul Aswad).”</blockquote>
 
== Sejarah HajarulaswadHajarul Aswad ==
Menurut tradisikefahaman Islam, Hajarul Aswad datang daridaripada syurga dan warnanya putih asalnya , tetapi bertukar warna kerana ramai orang mengerjakan haji dengan membawa bersama-sama mereka dosa-dosa yang mereka lakukan
 
Menurut Ibn Ishaq dalam bukunya Sirah Rasul Allah SAW, diceritakan kishakisah pembinaan semula Ka'abah oleh kabilah2kabilah - kabilah Mekah berikutan kebakaranbanjir besar melanda keatas Ka'abah yang telah memusnahkan sebahagian struktur nya. Ketika itu, #HajaralAswadHajarul Aswad telah dialihkan sementara bagi memberi laluan kepada bina-pembinaan semula Ka'abah. Setelah pembinaan semula siap, kabilah2kabilah - kabilah Mekah bertelingkah sesama sendiri mengenai kabilah mana yang lebih berhak untuk meletakkan #HajaralAswad kembali ketempat asalnya didalam Ka'abah.
 
 
Kemudian nya, mereka mengambil keputusan untuk menunggu sesiapa sahaja yang akan memasuki kawasan Ka'abah selepas itu, akan diintadiminta membuat keputusan berkenaan perbalahan mereka. Dengan kehendak Allah juajualah, lelaki yang masukmemasuki itu adalah Muhammad bin Abdullah. Usia beliau ketika itu baru mencecah 35 tahun, iaiutiaitu 5 tahun sebelum beliau menerima wahyu kerasulankeRasulan. Dengan kebijaksanaan nyabaginda , beliaubaginda meminta disediakan sehelai kain lalu meletakkan #HajaralAswadHajarul Aswad ditengah - ditengah2tengah kain tersebut. Setiap ketua daridaripada setiap kabilah2kabilah Mekah itu diminta untuk bersama memegang tepian kain tersebut lalu mengangkatnya.
 
Akhirnya Muhammad SAW sendiri yang meletakkan kembali #HarajalAswadHajarul Aswad ketempat yang sepatutnya sedia ada, sambil memberikan kepuasan hati setiap kabilah Mekah atas kehormatan yang mereka terima secara adil. Begitulah asalnya bagaimana Muhammad bin Abdullah mendapat gelaran "Al-Amin" atau "Orang Yang Dipercayai" dikalangan masyarakat Arab.