Sejarah Afrika Selatan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 44:
 
== Perjuangan Bermula ==
Pada tahun 1960an, pemimpin organisasi kaum kulit hitam telah ditindas dengan teruknya iaitu sama ada [[buang negeri|dibuang negeri]] atau ditahan. Dalam keadaan begini, parti ANC dan PAC terpaksa melupakan komitmen mereka terhadap penentangan secara aman dan bergerak kearah penentanganperjuangan bersenjata (armed struggle), yang dilancarkan dari negera-negara merdeka disebelah utara. Pemimpin tertinggi yang masih berada di Afrika Selatan telah ditahan termasuk ahli dari sayap militari ANC yang baru iaitu parti [[Umkhonto we Sizwe]] (Spear of the Nation), telah ditahan pada tahun 1963. Sewaktu "Perbicaraan Rivonia", [[Nelson Mandela]], [[Walter Sisulu]], [[Ahmed Kathrada]] dan lain-lain, telah ditahan atas tuduhan sabotaj (dan bukannya khianat, iaitu tuduhan yang asal), dan mereka dipenjara seumur hidup.
 
Walaupun langkah-langkah kejam berjaya mengekang gerakan aktivis pada tahun 1960an, kebangkitan penentangan politik terhadap apartheid semakin teruk pada awal 1970an. Malah, tahun 1976 menyaksikan pemberontakan dasar apartheid secara berterusan. Pada Jun, pelajar-pelajar sekolah di [[Soweto]] telah bangkit menentang [[apartheid]] dalam [[pendidikan]], dan ini mencetuskan kebangkitan belia kulit hitam di seluruh negara. Strong, legal vehicles for the democratic forces tested the state whose response until then had been invariably heavy-handed repression.
 
Developments in neighbouring states in the face of mass resistance to white-minority role and colonial rule, left South Africa exposed to the last bastion of white supremacy.
 
== Detik Terakhir Regim Apartheid ==