Mazhab: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Afiq Ahlami (bincang | sumb.)
k correction & addition
Baris 26:
 
Sesungguhnya Abu Hanifah seorang yang luas pemikiran dan banyak ilmu. Tetapi beliau sangat merendah diri. Beliau tidak terpedaya dengan fikirannya sendiri
 
Mazhab Hanafi turut digelar mazhab yang sangat rasional
 
=== Mazhab Maliki ===
Baris 43 ⟶ 41:
 
Beliau pernah berkata: “Kadang-kala aku berjaga satu malam suntuk untuk mencari jawapan bagi satu-satu soalan yang dikemukakan kepada aku.” Apabila beliau ditanya satu-satu hukum, beliau terus berkata kepada penanya : “Pulanglah dulu supaya aku dapat berfikir.” Ramai manusia merendah-rendahkan Imam Malik kerana beliau melewat-lewatkan menjawab sebarang pertanyaan. Imam Malik menangis dan berkata “Aku bimbang kerana aku akan disoal satu hari nanti (hari kiamat)”.
 
Mazhab Maliki turut digelar sebagai mazhab yang terlalu tradisional
 
=== Mazhab Syafie ===
Baris 51 ⟶ 47:
Mazhab Syafie diasaskan oleh Muhamad bin Idris Al-Syafie. Beliau dilahirkan pada tahun 150 hijrah di sebuah bandar yang bernama Ghizah di Palestin.
 
Inilah tarikh paling masyhur dikalangandi kalangan ahli sejarah.
 
Imam Syafie adalah keturunan Bani Hashim dan Abdul Mutalib. Keturunannya bertemu dengan keturunan Rasulullah di sebelah datuk Baginda iaitu Abdul Manaf.
Baris 107 ⟶ 103:
== Syi'ah ==
{{utama|Syiah}}
'''Syi'ah''' atau lebih dikenal lengkapnya dari kalimat bersejarah '''Syi`ah `Ali''' pada awal mula perkembangannya juga banyak memiliki aliran. Namun demikian hanya tiga aliran yang masih ada sampai sekarang, yaitu Itsna 'Asyariah (paling banyak diikuti), Ismailiyah dan Zaidiyah. Di dalam keyakinan utama Syi'ah, Ali bin Abu Thalib dan anak-cucunya dianggap lebih berhak untuk memegang tampuk kepemimpinan sebagai khalifah dan imam bagi kaum muslimin. Di antara ketiga mazhab Syi'ah terdapat perbezaan dalam hal siapa saja yang menjadi imam dan pengganti para imam tersebut. Walau bagaimanapun, Islam Ahli Sunnah Waljamaah mendakwamenfatwakan bahawa Syiah bukanlah Islam sebenar. Atasatas sebab menokok-tambah dan mengurangkan sepertiRukun dalamIslam kalimahdan syahadah,Rukun rukunIman Islamseperti dandalam rukunkalimah Imansyahadah serta menolak hadis yang diriwayatkan oleh sahabat Rasulullah SAW seperti Saidina Abu Bakar As-Siddiq dan lain-lain. Syiah juga didakwadifatwakan sesat kerana mengkafirkan sahabat Rasulullah SAW sedangkan sahabat Rasulullah SAW yang dikafirkan oleh Syiah sendiri membantu memperjuangkan Islam bersama RAsulullahRasulullah SAW. Syiah juga mendakwa Al-Quran yang ada pada tangan umat Islam sudah ditokok-tambah dan dikurangkan padahal Allah SWT telah menjelaskan bahawa Al-Quran tetap terpelihara daripada sebarang pengurangan dan penambahan.
 
=== Mazhab Jaafariyyah ===