Pelacuran: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Membalikkan suntingan oleh Ab8 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Relly Komaruzaman
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:Transvestit strassenstrich.JPG|thumb|250px|Pelacur di Jerman]]
'''Pelacuran''' adalahialah penjualan khidmat [[seks]]ual, seperti [[seks oral]] atau [[hubungan seks]], biasanya untuk [[wang]], namun kadang-kadang juga untuk [[dadah]], [[barang kemas]] ataupun [[hartanah]]. Seseorang yang melacurkan diri disebut '''pelacur'''. Kebanyakan pelacur adalahialah [[perempuan]], namun ada juga pelacur [[lelaki]].
 
== Pelacur ==
'''Pelacur''' merujuk kepada lelaki atau wanita yang melakukan hubungan seksual secara sukarela bagi imbuhan wang. Sekiranya secara paksaan, ia ditakrifkan sebagai [[rogol]]. Bagi wanita yang menjalin hubungan seksual dengan pasangan terhad, satu atau dua sahaja bagi imbuhan wang, perlakuan ini dikenali sebagai [[perempuan simpanan]]. Bagi lelaki yang menjalin hubungan seksual dengan pasangan terhad, satu atau dua sahaja bagi imbuhan wang, perlakuan ini dikenali sebagai ''gigglogigolo''.
 
Pelacur biasanya terdedah kepada [[penyakit kelamin]] dan cenderung mendapat penyakit [[barah pangkal rahim]] .<ref>[http://www.estronaut.com/a/multiple_partners_causing_cervical_cancer.htm ]</ref>, <ref> [http://www.webmd.com/cancer/tc/Cervical-Cancer-Topic-Overview ]</ref> <ref>[http://www.lifetimetv.com/shows/strongmed/expert/expert2_9.html] </ref>. Barah pangkal rahim ini dipercayai disebabkan oleh Virus Papilloma Manusia (''Human Papilloma Virus'' (HPV)) yang sering terdapat pada sel pangkal rahim apabila mereka didapati mempunyai perubahan pra-barah atau barah. Oleh itu, mereka yang '''aktif secara seksual''' atau sering bertukar pasangan perlu menjalani ujian kesihatan yang lebih kerap seperti [[ujian lumuran Pap]]. <ref>[http://news.yahoo.com/s/nm/20090601/hl_nm/us_cancer_cervical_vaccine;_ylt=ArCTGJQdGCp175dX334tKCqKOrgF;_ylu=X3oDMTE1MW5wOWc0BHBvcwM1BHNlYwN5bi1jaGFubmVsBHNsawNjZXJ2aWNhbGNhbmM- Cervical cancer vaccine benefits older women: study]</ref>
 
== Lihat juga ==