Bill Gates: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
Baris 5:
==Biografi==
 
Bill Gates dilahir di [[Seattle, Washington|Seattle]], [[Washington]] kepada [[William Henry Gates, Jr.]], seorang peguam, dan [[Mary Maxwell]], ahli jawatan kuasa [[''First Interstate Bank]]'', [[''Pacific Northwest Bell]]'' dan ahli jawatan kuasa padakebangsaan tingkat negara [[''United Way]]''. Gates belajar di [[Lakeside School]], sekolah yang paling unggul di [[Seattle]], dan meneruskan pelajarannya di [[Universiti Harvard]], tetapi tidak menghabiskan pelajaran tingginya.
 
Semasa beliau belajar di Harvard, beliau dan [[Paul Allen]] menulis [[penterjemah (softwareperisian komputer)|penterjemah]] [[Altair BASIC]] untuk [[Altair 8800]] dalam dekad [[1970]]. [[Altair]] merupakan [[komputer personalperibadi]] pertama yang berjaya. Diberi inspirasi oleh [[BASIC]], sebuah [[bahasa komputer]] yang mudah dipelajari dan ditulis di [[Kolej Dartmouth]] untuk mengajar, versi Gates dan Allen kemudian menjadi [[Microsoft BASIC]], [[bahasa komputer terjemahpengaturcaraan]] yang utama untuk [[sistem operasi komputer]] [[MS-DOS]], yang kunci kepada kejayaan Microsoft. Microsoft Basic kemudiannya dijadikan [[Microsoft QuickBasic]]. Apabila Microsoft QuickBasic dijual tanpa [[pengkompil]] QuickBasic dikenali sebagai [[QBasic]]. QuickBasic juga dijadikan [[Visual Basic]], yang masih popular hingga ke masa kini.
 
<div style="float: left; width: 143px; margin: 0 1em 1em 0; text-align: center;">[[Image:Billgates_mugshot.jpg]]<br><small>''Berusia 21, gambar polis untuk kesalahan trafik yang kecil. [[Microsoft]] menggunakan gambar ini dalam [[iklan]] [[Jerman]] dengan cogankata "Nasib baik tiada had laju untuk software"''</small></div>
 
Pada awal dekad 1970-an, Gates menulis [[Surat Terbuka kepada Penghobi]], yang memeranjatkan komuniti penghobi komputer dengan menyatakan bahawa [[pasaran]] komersial wujud untuk [[perisian komputer|perisian]] dan perisian tersebut tidak patut ditiru tanpa izin penerbitnya. Pada masa itu, komuniti tersebut dipengaruhi kuat oleh asas [[radio ham]]nya dan [[etika Hacker]], yang menegaskan bahawa innovasi dan pengetahuan patut dikongsi oleh komuniti pengguna komputer. Gates kemudian mengasaskan Microsoft Corporation, satu daripada syarikat paling berjaya di dunia, dan memimpin arah kepada pembukaan industri perisian komputer.
 
Gates juga mendapat reputasi yang buruk mengenai caranya berniaga. Satu contoh ialah MS-DOS. Pada penghujung dekad 1970-an, [[International Business Machines|IBM]] merancang untuk memasuki pasaran [[komputer peribadi]] dengan [[komputer peribadi IBM]], yang dihasilkan pada [[1981]]. IBM memerlukan sistem operasi untuk komputernya, yang direka mengelilingi, [[arkitektur 16-bit]] oleh keluarga [[pengprosespemproses]] [[x86]] [[Intel]]. Selepas berunding dengan sebuah syarikat lain ([[Syarikat Digital Research]] di [[California]]), IBM bertanya Microsoft. Tanpa memberitahu mengenai ikatan mereka dengan IBM, eksekutif-eksekutif Microsoft membeli sebuah sistem operasi x86 daripada syarikat [[Seattle Computer]] dengan harga $50,000. (Ada kemungkinan Microsoft tidak dibenarkan oleh IBM untuk memberitahu ikatannya kepada orang awam) Microsoft kemudian melesenkan sistem operasi ini ke IBM (yang menerbitnya dengan nama [[PC-DOS]]) dan bekerja dengan syarikat komputer untuk menerbitkannya dengan nama MS-DOS, dengan setiap sistem komputer yang dijual.
 
Rancangan Microsoft amat berjaya tetapi dicabar oleh Seattle Computer kerana Microsoft tidak mendedahkan ikatannya dengan IBM untuk membeli sistem operasi itu dengan murah; oleh itu, Microsoft membayar wang kepada Seattle Computer, tetapi tidak mengakui apa-apa kesalahan. Reputasi Gates kemudian diburukkan lagi oleh siri dakwaan [[monopoli]] yang dibawa oleh [[Jabatan Keadilan A.S.]] dan syarikat-syarikat individu menentang Microsoft dalam akhir dekad [[1990]].
Baris 23:
Pada [[2000]], Gates memberikan promosi kepada kawan lama dan eksekutif Microsoft [[Steve Ballmer]] kepada peranan [[Ketua Pegawai Eksekutif]] dan menjadikan dirinya "Ketua Arkitek Perisian".
 
Dalam kehidupan peribadinya, Gates mengahwini [[Melinda French]] pada [[Januari 1]] Januari, [[1994]]. Mereka mempunyai tiga anak, Jennifer Katharine Gates ([[1996]]), Rory John Gates ([[1999]]) and Phoebe Adele Gates ([[2002]]).
 
Dengan isterinya, Gates telah mengasaskan sebuah Yayasan, [[Bill & Melinda Gates Foundation]]. Pengkritik-pengkritik menegaskan bahawa ini adalah tindak balas kepada kemarahan orang ramai terhadap tindakan monopoli dan anti-bertanding syarikatnya, tetapi mereka yang rapat dengan Gates berkata bahawa beliau telah lama merancang untuk mendermakan banyak daripada hartanya. Pada 1997, akhbar [[Washington Post]] menyatakan bahawa "Gates telah berkata dia memutuskan untuk menderma 90 peratus daripada hartanya semasa dia masih hidup."
 
Untuk meletakkan ini dalam perspektif yang betul, pendermaan ini, walau apa sebabnya, telah membekal wang yang amat diperlukan untuk [[biasiswa]] [[kolej minoriti]], menentang [[AIDS]] dan sebab-sebab lain, kebanyakannya isu-isu yang biasa tidak dipeduli oleh komuniti penderma, seperti [[penyakit|penyakit-penyakit]] yang biasa dilihat di [[dunia ketiga]]. Pada [[Jun [[1999]], Gates dan isterinya menderma US $5 juta kepada organisasi mereka, pendermaan yang paling besar dalam dunia oleh individu-individu yang hidup.
 
Pada [[1994]], beliau membeli [[Codex Leicester]], sebuah koleksi tulisan [[Leonardo da Vinci]]; [[pada [[2003]] koleksi ini dipamerkan di [[Muzium Seni Seattle]].
 
Pada Mac [[20042005]], diisytiharkan [http://www.gnn.gov.uk/gnn/national.nsf/Today%39s+Releases+Frame/55912E6FBFF683D380256E2700349751?opendocument ] bahawa Gates akan menerima anugerah kesatriaan daripada Ratu [[Elizabeth II oleh United Kingdom]] pada tarikh yang "saling dipersetujui".
 
==Anggaran kekayaannya==