Jahanam (filem): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 29:
==Ringkasan==
*
Sang Kurnia ([[Nordin Ahmad]]), adalah anak angkat kepada seorang Sultan ([[Shariff Dol]]), dan permaisurinya ([[Afida Es]]). Pada suatu hari, dia telah mengetahui yang dia bukanlah anak kepada mereka berdua tetapi merupakan anak pungut. Natijah daripada hal ini, dia telah membawa diri ke negeri bernama Sungai Nibung.
 
Sampainya di suatu jambatan, dia telah terserempak dengan sekumpulan manusia yang hendak melintas jambatan, dia telah membunuh kesemua orang yang ingin menghalang dia melintasi jambatan itu. Dia telah membunuh termasuklah Raja yang bersama kumpulan manusia itu.
 
Sampainya dia di Sungai Nibung, negeri itu sedang menghadapi keadaan huru hara kerana seekor harimau yang ganas telah menyerang penduduk di negeri itu. Negeri itu diperintah oleh seorang permaisuri (Sa'diah[[Saadiah]]). Apabila Sang Kurnia berjaya membunuh harimau itu, dia telah berkahwin dengan permaisuri itu.
 
Keadaan menjadi jahanam apabila Sang Kurnia mula mengetahui asal usulnya. Dalam tilikan tok pawang ([[Dollah Sarawak]]), ketika Permaisuri (Sa'diah)Sungai Nibung melahirkan anak, tilikan tok bomoh itu mengatakan bahawa anak itu pada suatu hari dia akan membunuh ayahnya dan mengawini ibunya. Tilikan yang sedemikian mendorong Raja Sungai Nibung mengarahkan agar bayi yang dilahirkan itu dibunuh.
 
==Pelakon==