DEFCON: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 9:
==Tahap siaga==
 
; DEFCON 5 : Tahap siaga ini digunakan untuk menerangkan keadaan siap sedia [[angkatanAngkatan bersenjata]]Tentera [[Amerika Syarikat]] dalam keadaan aman. Walaupun demikian, peningkatan tahap kesediaan kepada DEFCON 4 boleh dibuat oleh PemerintahPanglima MarkasMedan Bersama(Combatant Commander) untuk unit-unit di bawah seliaannya sebagai penyediaan menghadapi apa-apa ancaman tempatan. Pengumuman peningkatan ancaman tempatan dibuat oleh [[Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat|Setiausaha Pertahanan]].
 
[[Image:Minuteman III RVs.jpg|right|thumb|200px|Semasa [[Krisis Misil Cuba]], peningkatan kepada DEFCON 4 membolehkan Amerika Syarikat menggantikan kepala peledak latihan (dummy warhead) dengan kepala peledak hidup di atas semua [[MisilPeluru Balistikberpandu Antarabalistik Benuaantara benua]] [[ICBM]] yang telah ditetapkan sasarannya]]
 
; DEFCON 4 : Tahap siaga ini merujuk kepada tahap siap sedia yang biasa dibuat dalam keadaan aman tetapi dengan keadaan berjaga-jaga berikutan satu krisis di pihak ketiga yang mungkin secara tidak langsung akan menjejaskan keselamatan Amerika Syarikat. Umpamanya, angkatan bersenjata Amerika Syarikat di Eropah semasa [[Perang Dingin]] diletakkan dalam keadaan DEFCON 4 pada setiap masa. Dalam keadaan ini pertempuran darat boleh dijalankan oleh Panglima Medan sebagai tindak balas kepada serangan oleh pihak musuh. <br> Semasa [[Krisis Misil Cuba]], peningkatan tahap siaga kepada DEFCON 4 membolehkan angkatan bersenjata Amerika Syarikat menggantikan kepala peledak latihan (dummy warhead) dengan kepala peledak hidup di atas semua [[MisilPeluru Balistikberpandu Antarabalistik Benuaantara benua]] [[ICBM]] yang telah ditetapkan sasarannya .
 
; DEFCON 3 : Tahap siapa ini menggambarkan keadaan kesediaan angkatan bersenjata Amerika Syarikat di atas keadaan siaga yang normal. Ganti nama panggilan radio (call sign) yang digunakan ditukarkan kepada ganti nama panggilan yang dirahsiakan. Pertempuran laut dan udara dibolehkan jika unit-unit tentera Amerika Syarikat diserang.