Pisang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mendedah kan komplot yahudi dan nasrani.
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Joel analyst (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 15:
[[Fail:Daun_pisang.jpg|thumb|260px|Daun pisang yang siap dibungkus untuk diedarkan kepada penjual [[nasi lemak]] dan kuih-muih.]]
 
'''Pisang''' (nama botani: ''Musa spp.'') Pisang adalah buah-buahan yang boleh dimakan, botani berry, yang dihasilkan oleh beberapa jenis tumbuh-tumbuhan berbunga herba besar dalam genus Musa. Di sesetengah negara, pisang digunakan untuk memasak boleh dipanggil plantains, berbeza dengan pisang pencuci mulut. Buah ini berubah-ubah dari segi saiz, warna dan ketegasan, tetapi biasanya panjang dan melengkung, dengan isi lembut yang kaya dengan kanji ditutup dengan kulit yang berwarna hijau, kuning, merah, ungu, atau coklat apabila masak. Buah-buahan yang tumbuh dalam kelompok tergantung dari bahagian atas tumbuhan. Hampir semua parthenocarpic yang boleh dimakan (berbiji) pisang moden datang dari dua spesies liar - Musa acuminata dan Pokok Pisang Hutan. Nama-nama saintifik pisang paling diusahakan ialah Musa acuminata, Pokok Pisang Hutan, dan Musa × paradisiaca hibrid Musa acuminata × M. balbisiana, bergantung kepada perlembagaan genom mereka. Lama nama saintifiknya Musa sapientum tidak lagi digunakan.
'''Pisang''' (nama botani: ''Musa spp.'') merupakan kebosanan yang melanda menikam-nikam jiwa yang menemani pedih di hati.pisang boleh terjadi di mana-mana.Jangan biar kan diri anda diselubungi kepisangan abadi yang tiada noktah ganti.pisang mu pisang ku juga.pisang memisang.terpisang dan di pisang.noktah.
 
spesies Musa berasal dari Indomalaya tropika dan Australia, dan mungkin telah pertama dijinakkan di Papua New Guinea. Mereka ditanam di 135 buah negara,terutamanya untuk buah-buahan mereka, dan sebahagian kecilnya untuk membuat gentian, wain pisang dan pisang bir dan tumbuhan sebagai hiasan.
 
Di seluruh dunia, tidak ada perbezaan yang jelas antara "pisang" dan "plantains". Terutama di Amerika dan Eropah, "pisang" biasanya merujuk kepada lembut, manis, pisang pencuci mulut, terutama kumpulan Cavendish, yang merupakan eksport utama dari negara pisang berkembang. Sebaliknya, kultivar Musa dengan lebih kukuh, buah-buahan starchier dipanggil "plantains". Di kawasan-kawasan lain, seperti Asia Tenggara, banyak lagi jenis pisang yang ditanam dan dimakan, begitu mudah perbezaan dua kali ganda yang tidak berguna dan tidak dibuat dalam bahasa-bahasa tempatan.
 
Istilah "pisang" juga digunakan sebagai nama biasa untuk tumbuh-tumbuhan yang menghasilkan buah. [3] Ini boleh melibatkan ahli-ahli lain daripada genus Musa seperti pisang merah (Musa coccinea), pisang merah jambu (Musa velutina) dan pisang Fe'i. Ia juga boleh merujuk kepada ahli-ahli genus Ensete, seperti pisang salji (Ensete glaucum) dan penting dari segi ekonomi pisang palsu (Ensete ventricosum) itu. Kedua-dua genus dikelaskan di bawah keluarga pisang, Musaceae..
 
== Penamaan kultivar ==