Falsafah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 6:
Sehingga kini, ahli-ahli falsafah masih belum mencapai kata sepakat mengenai takrifan falsafah. Malah ada yang mengatakan bahawa falsafah merupakan sesuatu yang tidak dapat ditakrifkan. Ini adalah kerana '''kita dapat berfalsafah tentang pengertian falsafah'''<sup><small>1</small></sup>. Maka dengan itulah kita akan menemui pendapat yang berbeza-beza mengenai takrif falsafah di antara ahli-ahli falsafah itu sendiri. Bagi rujukan umum, di sini kita hanya mengambil satu contoh takrif falsafah daripada Drs. Sidi Gazalba:
:Berfalsafah ialah mencari [[kebenaran]] dari kebenaran untuk kebenaran, tentang segala sesuatu yang dimasalahkan, dengan berfikir secara radikal, sistematik dan sejagat. Apabila seseorang berfikir demikian dalam menghadapi masalah dalam hubungannya dengan kebenaran, adalah orang itu telah memasuki falsafah. Penuturan dan uraian yang tersusun oleh pemikirannya itu adalah falsafah<sup><small>2</small></sup>. Daripada pendapat tersebut, rumusan dapat dibuat bahawa falsafah seharusnya ditanda dengan caranya iaitu '''berfalsafah''', dan juga masalahnya iaitu '''persoalan falsafah'''. Maka hasilnya adalah karya falsafah.Falsafah ialah satu ayat yang mengandungi perkatakan yang mempunyai unsur unsur ilmiah yang berguna untuk menasihati manusia ataupun cerminan diri agar menjadi manusia yang lebih berguna.
:Di atas ialah yang bukan ditaip atau ditulis oleh saya. Saya tidak membuka akaun. Biar saya perkenalkan diri saya dengan nama The Orange Uthank. Saya Mula tulis ini pada Rabu 28 Disember 2016 & diedit pada 29 Disember 2016:
:SayaAda mempunyaikamus pandanganyang sayamentakrifkan sendirifalsafah sebagai Penyelidikan tentang apasebab itudan falsafahakibat. Pada pendapat saya pula Falsafah ialah ingatan dan pemikiran [penggunaan ingatan] yang berkaitan dengan sebab, akibat, musabab, natijah, tema [persoalan utama] dan apa sahaja yang boleh dan dapat digunakan untuk membentuk ingatan dan pemikiran seperti sama ada bentuk lama diubah atau bentuk baru seperti perkara yang unik, yang mungkin bertujuan untuk mencari kebenaran atau tujuan lain. Inilah pengertian falsafah saya yang mula saya cipta pada 28 Disember 2016. Untuk berfalsafah yang bertujuan mendapatkan sesuatu yang benar, tidak boleh melihat kepada kemenasabahan akal atau sains semata-mata. Akal memang makhluk yang paling mulia dicipta oleh Tuhan tetapi ia masih mempunyai banyak kelemahan. Disebabkan itu, rasul diutuskan. Sesuatu sains atau pemikiran hendaklah juga dilihat dengan Islam sebagai penilai Utama. Bila sains itu atau falsafah itu sesuai dengan Islam, maka, ia juga boleh juga dikatakan sebagai SAINS secara ISLAM atau Falsafah secara Islam. Dalam hal berkaitan KISAH NABI MUSA dan KHIDIR, Nabi Musa menilai dengan falsafah yang berdasarkan Firman DALAM Kitab Taurat tetapi Khidir dengan falsafah Lauh Mahfuz. Jika berfalsafah tanpa ilmu pengetahuan, mungkin menghasilkan falsafah yang sesat atau tidak menasabah atau bercampur menasabah dan tidak menasabah atau benar bercampur salah. Berfalsafah tanpa ilmu [atau falsafah yang disebutkan sebagai ilmu kerana disahkan benar dan layak dianggap sebagai ilmu], mungkin bermaksud melakukan kerja atau sesuatu usaha sebagai perintis, pelopor yang mungkin menggunakan peralatan atau kaedah tertentu dalam eksperimen atau penyelidikannya tetapi mungkin juga bermaksud perasaan lebih mempengaruhi ingatan atau pemikirannya. Ini mungkin membahayakan kehidupan. Tidak semua orang dapat berfalsafah dengan baik atau belum tentu falsafahnya mempunyai nilai kedalaman yang sehingga ke akar masalah. Ilmu juga terhasil daripada falsafah tetapi sesuatu falsafah itu belum tentu dianggap sebagai ilmu. Sekian daripada The Orange Uthank.
 
== Berfalsafah ==