Hasbullah Awang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 24:
Hasbullah memulakan tugas sebagai juruhebah [[radio]] di Radio 1 (sekarang [[Radio Klasik]]). Pernah menjadi pembantu mengendalikan program khas radio untuk kanak-kanak bersama Kak Yong. Beliau lebih dikenali sebagai pengulas untuk acara-acara sukan tempatan mahupun luar negara. Populariti beliau memuncak ketika zaman [[bola sepak di Malaysia|biola sepak Malaysia]] memasuki era Semi-Pro pada awal 1990-an. Pernah menyumbangkan suara untuk filem [[Sumolah]] arahan [[Afdlin Shauki]]. Hasbullah, 63 meninggal dunia pada 12 Februari 2015<ref>[http://www.utusan.com.my/sukan/hasbullah-awang-meninggal-dunia-di-ijn-1.58758 Hasbullah Awang meninggal dunia di IJN.]</ref> akibat komplikasi jantung di [[Institut Jantung Negara]].
 
==BiografiKerjaya==
Allahyarham memulakan kerjaya penyiaran pada 1974 sebagai Pembantu Siaran Tingkat 4 ​di RTM [[Kuantan]], Pahang sebelum berpindah ke Angkasapuri Kuala Lumpur pada 1980. Bersara awal pada 1992 sebelum menyertai TV3 sehingga 1994 tetapi kembali menyertai semula [[RTM]] sebagai Penyampai dan Pengacara Sambilan.
Hasbullah Awang dilahirkan pada 9 September 1952 di [[Teluk Intan]], [[Perak]].
 
Pernah juga menjadi DJ di RTM Kuantan dan Rangkaian Nasional Angkasapuri selama 10 tahun. Sebagai hos ''[[Malaysia Hari Ini]]'' di [[TV3]] dan ''Selamat Pagi Malaysia'' di RTM selain ditugaskan sebagai pengulas siaran langsung liputan televisyen. Sejak 1980 terbabit dalam siaran dan liputan sukan sehingga menjadi pengulas sukan Astro Arena bermula 2014. Populariti beliau memuncak ketika zaman bola sepak Malaysia memasuki era Semi-Pro pada awal 1990-an. Beliau juga pernah menyumbangkan suara untuk filem ''[[Sumolah]]'' arahan [[Afdlin Shauki]].
 
Kalangan peminat sukan menganggap beliau sebagai antara pengulas terbaik yang pernah dilahirkan negara - sebaris nama-nama besar lain seperti Datuk [[Rahim Razali]]. Kejayaan memenangi anugerah Pengulas TV Terbaik Sri Angkasa pada 1989, 1991 dan 2004 sekadar menceritakan betapa dia menjadi satu tarikan peminat pada era berkenaan.
 
Antara perkataan kerap kali ditutur oleh beliau ketika membuat ulasan adalah seperti "Oh.. Tidak", "Mengatur Gerak", "Tenang Mempertahankan Kubu" atau "Hantaran Panjang". Ia sudah menjadi sinomim kepada peminat segenap usia sehingga ada yang meniru perkataan ini ketika berbual mengenai bola sepak
 
==Kematian==