Pengorekan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jusuh (bincang | sumb.)
Jusuh (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 12:
Kapal korek digunakan oleh syarikat-syarikat [[bijih timah]] di [[Malaysia]] pada satu masa dahulu.
 
Kapal Korek pertama diperkenalkan di Malaysia ialah pada 1913 oleh Malayan Tin Dredging Limited di [[Batu Gajah, Perak|Batu Gajah,]] [[Perak Darul Ridzuan|Perak]]. Manakala kapal korek terakhirbaru yang terakhir dibina di Malaysia ialah pada tahun 1985. Kapal korek yang paling tua pada ketika itu mencecah usia hampir 70 tahun.
 
Kapal korek tidak dibina sepertimana kapal laut atau bot besar dan hanya terapung diatas air menggunakan beberapa buah pontoon yang digabungkan menjadi satu ketika pemasangan. Keadaan air lombong tidak memungkinkan kapal korek untuk dipasang dengan [[bebaling]] seperti mana kapal di laut.
Baris 22:
Kapal korek lama memerlukan banyak tenaga kerja. 30 hingga 40 orang anak kapal diperlukan bagi setiap shif bergantung pada saiz kapal. Namun kapal korek moden yang dibina sekitar 70an hingga 80an hanya memerlukan sekitar 15 orang bagi setiap shif sekaligus mengurangkan beban kepada syarikat pengoperasi.
 
Kapal korek bergerak ke sekitar lombong menggunakan beberapa tali dari winch yang dipasang disetiap penjuru dan hadapan kapal korek yang mana tali-tali dari setiap winch akan ditambat di tepi tebing atau disauh (anchored) di dasar. Winch akan berpusing untuk menarik tali perlahan-lahan hingga kapal korek bergerak sedikit demi sedikit. Paling utama ialah tali dari bahagian muncung hadapan kapal, jika talinya tidak ditambat atau disauh ke dasar lombong maka akan menyebabkan kapal korek mundur ke belakang. Perkara ini disebabkan akibat tekanan yang terhasil dari sentuhan oleh baket ke dasar lombong ketika pengorekkan.
 
Berikutan lambakkan bijih timah yang menyebabkan kejatuhan harga timah dunia pada 1982, Malaysia bersetuju untuk mengurangkan pengeluaran bijih timah bagi mengimbangi semula harga. Pada tahun-tahun ini menyaksikan banyak kapal korek yang telah berusia diberhentikan dari operasi. Namun yang paling teruk ialah ketika harga timah jatuh ke tahap paling rendah pada penghujung tahun 1993 menyebabkan banyak kapal korek berhenti terus dari beroperasi.
Baris 30:
 
=== Kegemilangan operasi ===
Negeri Perak merupakan negeri yang menyaksikan paling banyak kapal korek pernah beroperasi. denganApabila denganPerbadanan penubuhanNasional kumpulanBerhad (Pernas) mengambilalih London Tin Corporation Limited, lalu tertubuhlah firma [[Malaysia Mining Corporation|MMC]] hingga pada suatu ketika pernah menjadi firma yang memiliki paling banyak dan pengoperasi kapal korek yang terbesar di Malaysia dan juga dunia.<ref name=":0" /> Daripada 62 buah kapal korek yang ada di Malaysia, 38 buah darinya adalah milik syarikat-syarikat milik MMC atau syarikat usahasama yang diuruskan oleh MMC. Menjelang tahun 1989, daripada 38 buah hanya 21 buah kapal korek milik MMC yang masih beroperasi dan jumlah itu menurun menjadi hanya 10 buah pada akhir tahun 1992.<ref name=":1" />
 
Ada beberapa skala kapal korek yang digunakan pada masa itukegemilangan pelombongan timah di Malaysia. Malaysia mencipta sejarah sendiri apabila tidak kurang dari tiga buah kapal korek terbesar di dunia pernah dibina di dalam negara. Kapal korek yang paling besar di dunia ketika itu dikenali dengan [[Kapal 1]]. Ia hanya digunakan di beberapa lombong bijih di [[Tanjung Tualang]], [[Negeri Perak]]. Ia lengkap dengan beberapa kemudahan seperti bilik rehat, dewan makan, surau, bilik mesyuarat dan bilik kawalan mutu. Ada juga kapal korek yang kecil iaitu Kapal 3 dan Kapal 5.
 
Pada tahun 1973, Selangor Dredging Berhad mentauliahkan kapal korek kedua miliknya (SD2) yang ketika ia ditauliahkan merupakan kapal korek terbesar dan termaju di dunia. Dengan berat 5780 tan, kapal korek ini adalah kapal korek yang pertama di dunia yang berupaya mengorek sehingga kedalaman 150 kaki dan yang pertama di dunia yang mampu mengorek dengan kelajuan 36 buah baket seminit menjadikan keupayaan kapasiti pengeluaran 7.9 M<sup>3</sup>/setahun melebihi keupayaan mana-mana kapal korek yang ada di dunia.<ref>http://www.sdb.com.my/about/history</ref>
Baris 39:
 
==== Pemindahan ====
Kini Kapal 1 telah pun tiada tinggalannya di [[Tanjung Tualang]] kerana pada tahun 1980 ia telah dibuka dan dileraikan serta dihantar ke [[Phuket]], [[Thailand]].
Kapal korek kedua (SD2) milik Selangor Dredging Berhad telah dijual pada tahun 1986 kepada PT Koba Tin, sebuah syarikat perlombongan bijih timah yang beroperasi di [[Kepulauan Bangka Belitung|Kepulauan Bangka]], [[Indonesia]]. Firma OCI Engineering Sdn Bhd (OCIE) dilantik sebagai kontraktor bagi memindahkan kapal korek berkenaan. Pada tahun 1987 kapal korek itu mula dileraikan oleh firma OCIE dengan komponennya diangkut melalui jalan darat ke [[Johor]]. Pada masa yang sama sebuah pontoon baru juga telah siap dibina di [[Jakarta]] walaupun pontoon asal SD2 masih berkeadaan baik. Ini dilakukan untuk menjimatkan masa pemindahan kerana kebiasaannya pontoon adalah komponen terakhir yang akan dileraikan. Pontoon asal SD2 dilupus dan dijual sebagai besi skrap.
 
Kapal korek kedua (SD2) milik Selangor Dredging Berhad pula telah dijual pada tahun 1986 kepada PT Koba Tin, sebuah syarikat perlombongan bijih timah yang beroperasi di [[Kepulauan Bangka Belitung|Kepulauan Bangka]], [[Indonesia]]. Firma OCI Engineering Sdn Bhd (OCIE) dilantik sebagai kontraktor bagi memindahkan kapal korek berkenaan. Pada tahun 1987 kapal korek itu mula dileraikan oleh firma OCIE dengan komponennya diangkut melalui jalan darat ke [[Johor]]. PadaOleh kerana kapala korek itu perlu dioperasikan secepat mungkin, maka pada masa yang sama sebuah pontoon baru juga telah siap dibina di [[Jakarta]] walaupun pontoon asal SD2 masih berkeadaan baik. Ini dilakukan untuk menjimatkan masa pemindahan selama enam bulan kerana kebiasaannya pontoon adalah komponen terakhir yang akan dileraikan. Pontoon asal SD2 dilupus dan dijual sebagai besi skrap.
Pontoon baru yang telah siap dipasang di Jakarta telah ditunda hingga ke perairan Johor dimana kapal korek berkenaan dipasang semula. Sistem rawatan pengasingan bijih timah telah dinaiktaraf atas kehendak PT Koba Tin selain berapa komponen ringan yang telah berkarat diganti. Kapal korek ex-SD2 siap dibina semula lalu ditunda hingga ke Kepulauan Bangka dimana sebuah terusan yang menghubungkan laut dan kawasan operasi perlombongan telah pun digali terlebih dahulu untuk dilalui kapal korek berkenaan. Kapal korek ex-SD2 ditauliahkan kedalam perkhidmatan PT Koba Tin dengan nama 'Merapin' pada 1988.
 
Pontoon baru yang telah siap dipasang di Jakarta dengan berat 1,100 tan telah ditunda hingga ke perairan Johor dimana struktur dan komponen kapal korek berkenaan dipasang semula. Sistem rawatan pengasingan bijih timah telah dinaiktarafdiubahsuai mengikut kehendak atas kehendak PT Koba Tin selainbersama-sama berapadengan komponenrombak ringanrawat yang(overhaul) telahdan berkaratpembaikan komponen digantiterpakai. Kapal korek ex-SD2 siap dibina semula lalu ditunda hingga ke Kepulauan Bangka dimana sebuah terusan yang menghubungkan laut dan kawasan operasi perlombongan telah pun digali terlebih dahulu untuk dilalui kapal korek berkenaan. Kapal korek ex-SD2 ditauliahkan kedalam perkhidmatan PT Koba Tin dengan nama 'Merapin' pada 1988.
Kapal korek Sri Dengkil turut mengikut jejak langkah SD2. Ia telah dijual kepada PT Koba Tin, dilerai dan dipasang semula di Kepulauan Bangka, Indonesia dan ditauliahkan kedalam perkhidmatan PT Koba Tin pada 1995 dengan nama 'Bemban'.<ref>'''[null Mining Magazine]'''
 
Kapal korek Sri Dengkil turut mengikut jejak langkah SD2. Ia telah dijual kepada PT Koba Tin, dilerai dan dipasang semula di Kepulauan Bangka, Indonesia dan ditauliahkan kedalam perkhidmatan PT Koba Tin pada 1995 dengan nama 'Bemban'.<ref name=":1">'''[null Mining Magazine]'''
 
March 1, 1997 | [https://www.highbeam.com/Search?searchTerm=author%3a%22Chadwick%2c+John%22&orderBy=Date+DESC Chadwick, John]
</ref>
 
Dengan terpindahnya kapal korek SD2 dan Sri Dengkil ke Indonesia, maka status kapal korek terbesar yang masih wujud di Malaysia dipegang oleh kapal korek TT5 di Tanjung Tualang, Batu Gajah, Perak.
 
==== Dredge Master ====
Baris 58 ⟶ 60:
* Memastikan maklumat pergerakkan kapal korek, kedalaman pengorekkan, jumlah bijih di kawasan yang telah dikorek di rekod untuk semakkan akan datang bagi mengelak pengorekkan berulang pada kawasan yang sama atau pada sisa buangan kapal korek.
* Bekerjasama secara membina dan cekap dengan anak-anak kapal, ketua jurutera dan dredge master kanan dan / atau penyelia lombong secara tetap dan lain-lain tugas lagi.
Biasanya dredge master akan dibantu oleh seorang 'winchman' atau juru winch. Peranan winchman adalah juga penting untukdalam pengoperasian kapal korek bagi memastikan kelancaran operasi. Winchman akan menggabungkan antara kepintarankepintarannya dalam menjangkamembuat congakkan bersama penggunaan teknik pengorekan yang betul untuk mengawal selia keperluansituasi pengorekan yang sentiasa berubah-ubah. Dengan berbuat demikian, winchman memastikan kapal korek beroperasi secara ekonomi dan membantu menguntungkan syarikat. Penjimatan kos ketika beroperasi adalah sangat-sangat diperlukan kerana kos pengoperasian kapal korek yang mahal.
 
== Senarai kapal korek terakhir dibina di Malaysia (1966 - 1985) ==
Baris 79 ⟶ 81:
|Kuala Langat Dredge No 1
|7.8
|Kuala Langat Mining Sdn Bhd*
|[[Kuala Langat]]
|-
Baris 93 ⟶ 95:
(Sri Dermawan Dredge)
|6.5
|Timah Dermawan Sdn Bhd*
|[[Tronoh]]
|-
Baris 115 ⟶ 117:
|Berjuntai Dredge No 9
|5.6
|Berjuntai Tin Dredging Berhad*
|[[Bestari Jaya|Batang Berjuntai]]
|-
Baris 127 ⟶ 129:
|Berjuntai Dredge No 8
|5.3
|Berjuntai Tin Dredging Berhad*
|Batang Berjuntai
|-
Baris 168 ⟶ 170:
|Kuala Langat
|}
<nowiki>*</nowiki>MMC adalah pemegang saham utama dalam Berjuntai Tin Dredging Berhad, manakala Timah Dermawan Sdn Bhd dan Kuala Langat Mining Sdn Bhd adalah syarikat usahama antara MMC dengan entiti lain terutamanya kerajaan-kerajaan negeri.<noinclude></noinclude>
<noinclude></noinclude>