Wikipedia:Polisi sekatan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
k Suntingan kecil.
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
k Perbaikan terjemahan kasar(mesin?).
Baris 108:
 
===Mengirim maklumat peribadi terperinci===
Pengguna yang mengirim apa yang mereka percayai adalah maklumat peribadi terperinci daripada pengguna lain tanpa izin mereka mungkin disekat untuk apa jua tempoh masa, termasuk tempoh tak terbatas, bergantung pada keterukan kesalahan, dan sama ada penyelia berasa kejadian merupakan kejadian terasing atau sama ada berkemungkinan kesalahan diulang. Ini dikenakan sama ada maklumat peribadi terperinci itu tepat ataupun tidak. Tiada dalam barangan sepatutnya diambil untuk memohonkan kepada penyelia dengan kemasukan [[m:Polisi CheckUser|CheckUser]], yang mungkin membuat sesetengah maklumat yang didapati di dalam istilah dari [[m:Polisi CheckUser|CheckUser]].
 
=== Kerosakan ===
Baris 114:
Sysop mungkin sekat alamat IP atau nama pengguna yang merosakkan fungsi biasa Wikipedia, atau menunjukkan sebarang ancaman kepadanya. Kerosakan seumpama mungkin termasuk (tetapi tidak terhad kepada) menukar pengguna lain' komen ditandatangan, sengaja membuat suntingan sesat, [[Wikipedia:Gangguan|gangguan]], serangan peribadi berlebihan, dan memasukkan bahan yang mungkin fitnahan. Pengguna akan biasanya diberi amaran sebelum mereka disekat.
 
Sysop mungkin juga menyekat akaun pengguna baru yang membuat banyak kerosakan suntingan. Jelmaan dari kerosakan pengguna disekat kemungkinan disekat-semula, terutamanya jika mereka sunting dengan cara yang cadangkan mereka kemungkinan terus menjadi perosak.
 
Nota yakni ketidaksetujuan atas kandungan adalah tidak 'kerosakan', tetapi hanya sebahagian dari "fungsi biasa Wikipedia" dan patut dikendali melalui prosedur [[WP:DR|pertikaian resolusi]]. Sekat untuk kerosakan patut hanya diletakkan apabila satu pengguna sedang dalam suatu cara membuatkannya sukar untuk yang lain untuk menyumbang kepada Wikipedia.
 
===Perlanggaran hakcipta dan penciplakan===
Baris 122:
'''Memasukkan kerja orang lain ke dalam Wikipedia tanpa kebenaran adalah sesuatu yang tidak boleh diterima.''' [[Perlanggaran hakcipta]] dan [[penciplakan]] mempamerkan masalah serius moral, hukum, dan reputasi. Wikipedia melarang keras aktiviti perlanggaran hak cipta dan penciplakan hasil kerja.
 
Jika terdapat pertikaian dalam niat baik samada satu kerja boleh digunakan, penyunting patut menyatakan pada bahagian awas, dan membuang kerja pertikaian daridaripada rencana hingga isu telah diselesaikan. Penyunting yang berterusan memasukkan bahan pertikaian, setelah diberi amaran, mungkin disekat untuk melindungi projek ini. Dalam kes dimana suatumana-mana penyunting berkelakuan dalamdengan niat baik, melatihkan pengawasan dengan merenung pada isu hakcipta, dan tiada ancaman hukum yang akan berlaku, penyunting ini patut tidak disekat.
 
Imej kegunaan adil pada laman pengguna tidak dibenarkan dan mungkin dibuang dimanadi mana sahaja mereka ditemui, dimanayang bolehmana selaluselalunya boleh dicapai dengan kebenaran laman- perbualan yang sopan. Kemasukan berulang imej kegunaan adil pada laman pengguna mungkin jadi tapakalasan untuk sekatan, subjek kepada barangan di atas. Pilihan lain adalah membuang imej ini dan melindungi laman pengguna ini.
 
Jimbo telah berkata seperti berikut:
Baris 132:
<blockquote>(Kita) tidak perlu atau mahu berdendam, tetapi pada masa yang sama, kami tidak boleh bertolak ansur pada aktiviti penciplakkan. Biar saya mengatakan secara tegas, bahawa ini adalah isu penting, jauh lebih penting adalah isu moralnya. Kita (seharusnya) mahu dan mampu (mengatakan) bahawa di Wikipedia "kami buatnya sendiri, adil dan jitu". Jimbo Wales 15:54, 28 December 2005 (UTC)[http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Wikipedia:Administrators%27_noticeboard/Incidents&diff=prev&oldid=33005781]</blockquote>
 
<blockquote>Saya menyokong tindakan serius untuk mengharamkan orang yang melakukan perlanggaran hakcipta. Kita sepatutnya menggunakan kegunaan adil hanya pada sesetengah keadaan terhad dan orang yang tidak sedar (akan hal ini) patut diharamkan daridaripada projek. Jimbo Wales May 19 23:33:12 UTC 2006 [http://mail.wikipedia.org/pipermail/wikien-l/2006-May/046884.html]</blockquote>
 
=== Nama pengguna ===
Baris 140:
{{main|Wikipedia:Polisi pengharaman}}
 
Pengguna yang telah diharamkan biasanya disekat daridaripada menyunting Wikipedia. Pengharaman seumpama mungkin berlaku akibat daridaripada banci komuniti yakni pengguna ini patut diharamkan, perintah daridaripada [[Wikipedia:Jawatankuasa Pengadilan|Jawatankuasa Pengadilan]], perintah daridaripada Jimbo Wales, atau perintah daridaripada [[m:Papan Pemegang Amanah|Papan Pemegang Amanah]] [[Wikimedia]].
 
Apabila ia menjadi jelas yakni satu akaun pengguna adalahialah "jelmaan semula" dari kewujudan pengguna yang telah diharamkan, satu akaun baru akan patut begitu juga disekat. Lihat [[Wikipedia:Boneka stokin]] untuk perbincangan.
 
=== Pengguna yang memenatkan kesabaran komuniti ===
Terdapat situasi dimanayang mana satuseorang pengguna telah memenatkanmenghilangkan kesabaran komuniti kesehingga poinke dimanatahap dia menemui diri merekadirinya disekat. Penyelia yang menyekat dalam kes ini patut pastikan terdapat sokongan komuniti penyebaran luas untuk sekatan, dan patut menotakan sekat pada [[WP:ANI]] sebagai sebahagian dari proses ulasan. Dengan sokongan seumpama, pengguna ini dianggap diharamkan dan harus disenaraikan pada [[Wikipedia:Senarai pengguna yang diharamkan]] (di bawah "Komuniti"). Pengharaman komuniti ''harus'' disokong oleh bancian kuat dan patut takkan dilakonkan berdasarkan pada persetujuan antara sebilangan penyelia atau pengguna.
 
=== Akaun "awam" ===
Perhimpunan Wikipedia yakni akaun dengan nama spesifik, tetapi dicipta untuk kegunaan oleh orang berganda, adalah tak boleh digunakan. Ini dilihat sebagai pura-puraan pada suatu reputasi sebagai individu di dalam projek Wikipedia, sementara bertopeng ketidaktahuan. Seolah-dipanggil akaun "awam" adalah tak dianggap perlu kerana pengguna anonimus boleh sunting bebas, dan sesiapa boleh pantas mencipta satu nama pengguna tanpa malah alamat e-mel diperlukan. Contoh termasuk sebarang akaun dimanayang mana pemilik hantarmenghantar kata laluan untuk kegunaan awam. Ini mungkin disekat pada penemuan secara tak terbatas.
 
=== Bot ===
Baris 167:
 
=== Pengelakkan sekatan ===
Sementara disekat, satu pengguna tidak dibenarkan suntingmenyunting sebarang laman lainselain daridaripada laman perbualan mereka sendiri. Sysop mungkin nyahset sekatan daridaripada pengguna yang sengaja gunakan pelbagai taktik untuk elakkan satu sekatan, dan mungkin memanjangkan sekatan jika pengguna ini lakukan tindakan sekatan lanjut. Akaun dan IP yang digunakan dalam elakkan sekatan mungkin juga disekat secara sesuai. Suntingan yang dibuat oleh pengguna disekat sementara disekat ''mungkin'' dikembalikan.
 
== Kesan dari disekat ==
Pengguna dan alamat IP yang disekat masih boleh lihat semua laman Wikipedia, tetapi jika pautan "sunting" ditekan, ia akan membawa langsung ke laman "[[MediaWiki:Teksdisekat|Pengguna disekat]]" dimanadi menerangkanmana dinerangkan sebab penyekatan dan memberikan maklumat bagaimana untuk momohon nyahsekatan. Laman ini memuatkan pesanan "sebab" yang dibekalkan oleh penyelia yang mengenakan sekatan. Pengguna yang disekat juga dihalang daridaripada mengalih laman atau muatmemuat naik fail ke Wikipedia.
 
Tempoh sekatan bergantung pada pelupusan masa yang dimasukkan pada masa sekatan dibuat, sesuatu sekatan boleh berstatus "tak terbatas" atau "kekal" bergantung kepada budi bicara penyelia.
 
Penyelia juga tidak terlepas daridaripada risiko sekatan jika mereka berbuat kesalahan berat dalam Wikipedia. Penyelia yang disekat tidak dapat menggunakan keistimewaan seperti balikguling, keupayaan padam dan nyahpadam laman, melindungi dan nyahlindung laman.
 
Jika penyelia disekat, hanya Birokrat yang boleh memulihkan kembali keistimewaannya, tetapi mestilah mendapat [[Wikipedia:Sepersetujuan|persetujuan]] bersama ahli komuniti Wikipedia.
Baris 190:
 
=== Bagaimana untuk menyekat ===
Penyelia boleh pergi ke [[Special:Specialpages|Laman istimewa]] dan memilih pautan "Sekat satu pengguna/alamat IP". IniPautan ini membawa mereka ke [[Special:Blockip]], dimanayang mempunyai arahan lanjut. Special:Blockip juga boleh dimasuki melalui pautan [sekat] yang kelihatan bersebelahan pada setiap pengguna nama pengguna yang log masuk pada [[Special:Recentchanges|perubahan terkini]].
 
Di laman Blockip, penyelia boleh menyatakan sebab sekatan, tempoh sekatan yang dirasakan relevan untuk dilaksanakan (bergantung kepada budi bicara penyelia). Sebab sekatan akan terpampang dalam [[Special:Log/block|log sekatan]] dan [[Special:Ipblocklist|senarai sekatan]]. Jika sekatan tiada sebab nyata, atau sebab perlu dijelaskan melebihi satu baris perkataan, penyelia mesti merekod sekatan ini pada [[Wikipedia:Penguatkuasaan polisi]] secara manual.
Baris 198:
====Pilihan untuk sekatan IP====
 
Terdapat dua pilihan yang boleh didapati pada [[Special:Blockip]] yakni boleh beri kesan operasi daridaripada sekatan IP. '''Sekatkan pengguna anonimus sahaja''' menghalang pengguna anonimus dari sasaran alamat IP darisasaran daripada menyunting, tetapi membenarkan pengguna berdaftar untuk suntingmenyunting. '''Halangkan ciptaan akaun''' menghalang akaun baru dari didaftarkan dari sasaran alamat IP sasaran. Pilihan ini tidak mempunyai tiada kesan pada nama pengguna sekatsekatan.
 
Dalam sesetengah kes, suatu IP mungkin dikongsi oleh penyelia yang memohon mereka diberitahu sebelum sekatan dikenakan pada mereka (supaya mereka mungkin selesaikan sebarang kerja pentadbiran yang mereka lakukan). Untuk sebab ini, ia dinasihatkan untuk periksa laman perbualan pengguna dari IP dimanadi mana permohonan seumpama akan disenaraikan. Dalam situasi ini, ia mungkinharus dinasihatkan untuk memilih '''sekatkan pengguna anonimus sahaja'''.
 
=== Masa lupus dan permohonan ===
Masa lupus adalah dimasukkan dalam format piawai GNU, dimanayang dihuraikan dalam [http://www.gnu.org/software/tar/manual/html_node/Date-input-formats.html tar manual]. Altenatifnya, satu sekatan boleh bersifat "kekal" atau "tak terbatas", bermakna sekat ini tak habis, hingga satu penyelia lain menyahsekat akaun ini.
 
Jika tiada masa lupus dimasukkan, satu pesanan kesilapan akan dipamerkan.
 
* '''Vandalisme''' &mdash; Untuk IP dinamik, sekatan seumpamanya patut bertahan selama 24 jam. Biasanya, IP AOL patut disekat selama 15 minit, kemudian 1-3 jam, dan biasanya sehingga 24 jam. Disebabkan oleh [[kerosakan cagaran]] hebat yang berpunca daridaripada jarak sekatan, mereka patut dikurung pada beberapa minit. Walaubagaimanapun, sekatan boleh dilaksanakan melebihi tempoh 24 jam atau secara kekal bergantung pada budi bicara penyelia Wikipedia. Untuk IP statik, sekatan seumpamanya boleh bertahan selama 24 jam, atau lebih atau kekal, namun perlu dipertimbangkan dengan waras terlebih dahulu. Pengguna berlog-masuk yang berulang kali berkelakuan musnah boleh juga disekat untuk tempoh masa tertentu. Sekatan patut tidak digunakan terhadap kejadian terpencil dari laku musnah.
* '''Pembalikan berlebihan''' &mdash; Ia amat berbantu untuk meninggalkan satu notis sekatan yang menunjukkan perlanggaran etika pada laman perbualan pengguna. Penyelia boleh menyekat dibawah keperluan ini, tetapi jangan menyekat sesuka hati semata-mata tidak berpuas hati dalam sesuatu pertelingkahan yang terjadi.
* '''Kerosakan''' &mdash; Untuk IP dinamik, sekatan seumpamanya patut bertahan selama 24 jam atau lebih. Untuk IP statik dan nama pengguna, sekatan seumpama patut mulanya bertahan 24 jam, tetapi pelanggaran berulang mungkin disekat untuk sesuatu tempoh yang lama. Akaun baru mungkin disekat untuk sesuatu jarak masa. [[Wikipedia:Boneka stokin|Boneka stokin]] yang telah dicipta untuk melanggar polisi Wikipedia patut disekat secara kekal. Bagaimanapun, sekatan kekal patut tidak digunakan terhadap kejadian terpencil dari kerosakan dari alamat IP mahupun terhadap akaun pengguna yang buat satu campuran suntingan berosak dan berguna.
* '''Nama pengguna''' &mdash; Alamat IP dari pengguna ini patut tinggalterus autosekatdiautosekat. Akaun dan alamat IP yang haramnya menggunakan nama akaun lain pada tandatangan patut diberi amaran dahulu, dan kemudian disekat. Sila pastikan yakni akaun ini adalah penyamar ''merbahaya'' sebelum sekatkannya; seseorang mungkin memilih satu nama seakan sama kepada pengguna lain tanpa sebarang niat buruk. Jika mereka membuat suntingan sah, mereka patut diberitahu dariakan kemungkinan kekeliruan dan digalakkan untuk menukar nama pengguna. Sysop boleh memaksa satu perubahan nama dengan menyekat nama pengguna ini dengan tarikh lupus secara tak terbatas. Sysop penyekat patut masukkan [[Templat:NamapenggunaSekat]] pada pesanan sekatan (dengan menulis {{tl|UsernameBlock}} pada "sebab" lapangan), bersama dengan satu pautan ke RfC atau laman perbualan pengguna dimanayang mana hal ini telah dibincangkan. Jika satu laman pengguna telahpun dicipta, sebarang pengguna mungkin tambah suatu kenyataan dari mengapa pengguna ini disekat dan pautan ke laman [[WP:RFC|RfC]] pada laman pengguna yang disekat. Adalah tidak dinasihatkan untuk cipta laman pengguna atau laman perbualan untuk pengguna dengan nama pengguna yang jijik. Waspada patut diambil untuk nyahsekat alamat IP pengguna. Untuk nyahsekat IP ini tetapi bukan nama pengguna, tunggu hingga pengguna ini cuba menyunting satu laman, dan seperti ''#1234 telah disekat kerana mereka berkongsi suatu IP dengan NamaPenggunaLama'' akan muncul pada [[Special:Ipblocklist]]. Klik "nyahsekat" bersebelahan nombor itu. Kemudian pengguna ini boleh log masuk dibawah nama baru mereka. Jika suatu akaun telah disekat kedua-dua untuk vandalisme ''dan'' kerana mempunyai nama tak sesuai. IP ini patut tinggal [[Wikipedia:Autosekat|Auto-disekat]]. Akaun dan alamat IP yang haramnya menggunakan nama akaun lain dalam tandatangan patut diberi amaran dahulu, dan kemudian boleh disekat. Selain itu, para pengguna yang menerima amaran seperti {{tl|Nama larangan}} perlu memohon pertukaran nama daripada birokrat untuk mengelakkan daripada dikenakan sekatan secara tak terbatas dengan menyatakan alasan yang munasabah untuk menukar nama pengguna.
*'''Akaun awam''' &mdash; Ini patut disekat dengan satu pesanan sekat menuding pada akaun awam itu adalah tak diperlukan. Sebagai altenatif, apabila mengesahkan yakni kata laluan ini awam, ia amat mudah dan sentiasa mencipta kurang kalut dengan hanya pergi ke dalam [[Special:Preferences]] dan menukar kata laluan. Ini membuatkan kata laluan ini bukan lagi awam, dan boleh juga disiapkan oleh sesiapa jua, bukan sahaja seorang penyelia.
*'''Bot''' &mdash; Sekatan mulaan patut bertahan selama 24 jam, dimanamasa yang patutsepatutnya mencukupi masa untuk membenarkan operator bot untukbertindak responbalas.
*'''Serangan peribadi yang meletakkan pengguna dalam bahaya''' &mdash; Sysop yang memohon sekatan seumpama dengan yakinnya memberitahu ahli dari Jawatankuasa Pengadilan dan Jimbo Wales dari apa yang mereka lakukan dan mengapa.
 
=== Sekatan jarak ===
 
Sekatan jarak kadangkala digunakan apabila satu pelaku musnah atau pengguna perosak telah diIP sekat pada beberapa sebab tetapi membalas dengan menggunakan alamat IP berlainan. Pada kebanyakan kes, sekatan jarak akan memberi kesan sekurang-kurangnya pada sesetengah pengguna sah. Oleh itu, sekatan jarak patut hanya digunakan apabila kelakuan kerosakan adalah kerap dan cukup teruk untuk mumbuatkan cara lain tak berkesan. Ini satu hal kehakiman, dan bilangan kemungkinan daridaripada pengguna sah yang mungkin dijejaskan patut dipertimbangkan.
 
Apabila digunakan, sekatan jarak patut secara sementara yang boleh.
 
Ciri sekatan jarak adalah sukar digunakan dengan baik kerana ia memerlukan suatu kefahaman binari arimetik. Ia mempunyai sesetengah had sifat pada perlaksanaannya, memerlukan alamat permulaan dan pengahkiran menjadi gandaan tepat daridaripada jarak antara mereka, dimanadi mana harus menjadi kuasa dari dua. Untuk maklumat lanjut, lihat [[m:Range blocks|Sekatan jarak]].
 
=== Nyahsekatkan ===
 
[[Special:Ipblocklist]] mengandungi satusebuah senarai dari semua pengguna semasa yang disekat dan IPnyaIP-nya. Sysop akan lihat satu pautan ke (<font color=blue>[http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Special:Ipblocklist&action=unblock nyahsekat]</font>) bersebelahan satu sama lain. Selepas mengklikkan ini, anda patut taip dalam sebab yang anda nyahsekatkan pengguna ini dan kemudian klik butang ''Nyahsekat alamat ini''.
 
Sysop adalahsecara teknikalnya mampu nyahsekatmenyahsekat diri mereka sendiri dengan mengikuti prosedur ini tetapi patut mutlaknya ''tidak'' buatkannyamelakukannya, kecuali jika mereka telah diautosekat laksana dari akibat dari satu sekatsekatan pada sesetengah pengguna (atau bot) yakniyang mana mereka kongsi suatu IP. Dalam hal lain, jika suatu penyelia rasa mereka taktidak disekat untuk satu sebab sah, mereka patut hubungi penyelia penyekat, penyelia lain, atau senarai menyurat dan tanya untukminta dinyahsekat.
 
=== Jika anda tidak bersetuju dengan sekatan ===
Jika anda tidak setuju dengan sekat yang diletakkan oleh penyelia lain, jangan nyahsekat tanpa dahulu menghubungi penyelia penyekat dan membincangkan hal ini. Jika penyelia penyekat tidak boleh didapati untuk komen satu perbincangan pada [[WP:AN/I]] sebaliknya digalakkan. Pengguna disekat lazimnya e-melkan beberapa penyelia yang mendakwa menjadi mangsa ketidakadilan, dan disebabkan ia tidak sentiasa nyata daridaripada sumbangan pengguna disekat dariakan apa masalah tersebut, ia merupakan hal budi bicara dan akal budi untuk berunding dengan penyelia penyekat jika mereka boleh didapati.
 
Pengecualian dari ini patut dimanayang mana suatu kesalahan taktidak samar telah dibuat (bukan cum penggilan kehakiman) dan penyelia penyekat tidak online: contohnya, jika satu pengguna telah disekat kerana 3RR, tetapi terdapat jelasnya hanya tiga pembalikan. Jika penyelia penyekat tidak boleh didapati, anda patut beritahu penyelia penyekat pada laman perbualannya dan kemungkinan satu nota ke [[WP:AN/I]].
 
=== Sekatan berkontroversi ===
 
Manakala menyekat alamat IP bertanggungjawab untuk anonimus, vandalisme potong-jelas adalah rutin, ramai kegunaan lainIP dariyang IPlain dan nama pengguna sekatan adalahboleh berbalahdiperdebatkan. DimanaAndai terdapatnya bancian yang membuktikan mudahboleh mengelakdielak, sekatan seumpama adalahboleh menyebabkan merosakkankerosakan kepada komuniti.
 
Sekatan yang kemungkinan berkontroversi adalah:
* sekatan dari "boneka stokin" yang disyaki atau "jelmaan" dari pengguna yang diharamkan
* sekatan dari pengguna log-masuk dengan satusuatu sejarah sumbangan sah yang banyak, tanpa mengira sebab untuk sekat
* sekatan yang dibuat dibawah keperluan [[Wikipedia:Polisi sekatan#Kerosakan|kerosakan]] dari polisi sekatan.
* sekatan yang, sementara kemungkinan waras, kekurangan asas polisi.
 
Baris 247:
 
# Periksa fakta dengan berhati-hati.
# Baca semula bahagian sesuai dari Wikipedia:Polisi sekatan.
# Jika boleh, hubungi penyelia lain secara tak rasmi untuk memastikan terdapat orang lain yang setuju dengan sebab anda. Penyelia' papan notis, [[WP:IRC|IRC]] dan emel adalahialah peralatan yang berkesan untuk hal ini.
# Letakkan sekat, latihkan perlu berhati-hati dalam kata dari pesanan "sebab", dan masukkan satu pautan kekepada laman pengguna daridaripada pengguna yang disekat.
# Letakkan notis dari sekatsekatan pada laman [[Wikipedia:Laman perbualan#Laman perbualan pengguna|perbualan]] dari pengguna yang terjejas, dengan rasional tambahan, luar gariskan fakta dan bahagian dari polisi sekatan yang anda berasa memohon.
# Berkebolehan untuk membincangkan sekat dengan ahli Wikipedia lain.
 
[[Wikipedia:Perang roda|Perang sekat]], dimanayang mana satu pengguna berulangkali disekat dan dinyahsekat, adalah amat merbahaya. Mereka adalah sumber kehampaan dan kekecewaan kepada ramai ahli Wikipedia berpengalaman dan cenderung untuk galakkan kelakuan teruk selanjutnya pada bahagian dari pengguna yang disekat. Elakkan mereka. Jika anda tidak setuju dengan sekatsekatan, bincangkan halihal ini dengan penyelia penyekat dan yang lain, dan cuba mencapaikancapaikan bancian, berbandingdan daribukannya nyahsekatnyahsekatan. Ingat dalam mindaIngatlah yaknibahawa penyelia penyekat kemungkinan lebih mengetahui lebih tentang latarbelakanglatar kepadabelakang suatu situasi berbanding dengan anda.
 
==Lihat juga==
 
* [[MediaWiki:Blockedtext]], teks ditunjukkan kepada pengguna yang disekat
* [[Wikipedia:Menarik balik sekat]], laman dimana pengguna yang disekat yang ingin merayu secara terus
* [[WP:ML|nyahsekat-ms-l]], senarai menyurat
* [[Wikipedia:Separa-sekat]], satu pindaan yang dicadangkan kepada polisi sekatan.