Bob Dylan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 137:
 
===Kepercayaan agama===
[[File:Bob Dylan 1984.jpg|thumb|upright|right|Dylan mengadakan persembahan di Ahoy Rotterdam, Belanda, pada 4 Jun, 1984]]
 
Membesar di Hibbing, [[Minnesota]], Dylan dan keluarganya adalah sebahagian daripada masyarakat yang kecil tetapi yang rapat di kawasan [[Yahudi]], dan Mei 1954 Dylan mempunyai Bar Mitzvah beliau. Sekitar masa hari kelahirannya ke-30, pada tahun 1971, Dylan melawat [[Israel]], dan juga bertemu Rabbi Meir Kahane, pengasas Jewish Defense League berpusat di [[New York]]. [[Majalah Time]] memetik beliau sebagai berkata mengenai Kahane, "Dia seorang lelaki yang benar-benar ikhlas. Dia benar-benar meletakkan semua bersama-sama." Selepas itu, Dylan memandang ringan sejauh mana hubungannya dengan Kahane.
 
Dalam tahun 1970-an, Dylan memeluk agama [[Kristian]]. Bermula pada tahun 1978 Dylan mula mempelajari [[Perjanjian Baru]] dengan Brooklyn kelahiran menukar Al Kasha; ketika itu, dari Januari hingga April 1979, beliau mengambil bahagian dalam kelas kajian Alkitab di Sekolah Pemuridan Vineyard di Reseda, California. Pastor Kenn Gulliksen telah memanggil semula:. "Larry Myers dan Paul Emond pergi ke rumah Bob dan melayani dia, Dia membalas dengan berkata, 'Ya dia sebenarnya mahu Kristus dalam hidupnya.' Dan dia berdoa pada hari itu dan menerima Tuhan."
 
Pada tahun 1984, Dylan telah menjauhkan dirinya dari label "dilahirkan semula". Katanya kepada Kurt Loder majalah ''[[Rolling Stone (majalah)|Rolling Stone]]'': "Saya tidak pernah berkata saya dilahirkan semula Itu hanya istilah media saya tidak fikir saya telah menjadi agnostik. Saya selalu fikir ada satu kuasa teragung, yang... ini bukan dunia sebenar dan bahawa ada dunia akan datang." Sebagai tindak balas kepada Loder yang bertanya sama ada dia milik kepada mana-mana gereja atau rumah ibadat, Dylan ketawa menjawab, "Tidak benar-benar. Uh, Gereja Poison Mind." Pada tahun 1997 beliau kepada David Gates dari ''[[Newsweek]]'':
 
{{cquote|Berikut adalah perkara yang dengan saya dan perkara agama. Inilah kebenaran yang rata-keluar: Saya mencari keagamaan dan falsafah dalam muzik. Saya tidak mencari di tempat lain. Lagu seperti "Let Me Rest on a Peaceful Mountain" atau "I Saw The Light" — iaitu agama saya. Saya tidak mematuhi rabbi, pendakwah, penginjil, semua itu. Saya telah belajar lebih dari lagu-lagu daripada yang saya telah belajar dari mana-mana jenis ini entiti. Lagu-lagu kosa kata saya. Saya percaya lagu-lagu.}}
 
Dalam temu bual yang disiarkan dalam ''The New York Times'' pada 28 September 1997, wartawan Jon Pareles melaporkan bahawa "Dylan berkata dia kini melanggan tiada agama yang dianjurkan."
 
Dylan telah menyokong pergerakan Chabad Lubavitch, dan telah mengambil bahagian dalam acara-acara persendirian agama [[Yahudi]], termasuk [[Bar Mitzvah]] laki-laki dan menghadiri Hadar Hatorah, yang Yeshiva Chabad Lubavitch. Pada bulan September 1989 dan September 1991, dia muncul di telethon Chabad itu. Pada Yom Kippur pada tahun 2007 beliau menghadiri Congregation Beth Tefillah, di Atlanta, Georgia, di mana beliau telah dipanggil ke [[Taurat (Tanakh)|Taurat]] untuk aliyah keenam.
 
Dylan terus menyanyikan lagu-lagu dari album Injilnya dalam konsert, kadangkala merangkumi lagu-lagu tradisional agama. Beliau juga telah membuat rujukan sekali lalu beliau agama iman seperti dalam temu bual 2004 dengan ''60 Minutes'' apabila beliau memberitahu Ed Bradley bahawa "satu-satunya orang anda perlu berfikir dua kali untuk berbohong kepada sama ada diri sendiri atau kepada Tuhan." Beliau juga menjelaskan jadual jelajah berterusan sebagai sebahagian daripada satu tawaran yang dia membuat lama dahulu dengan "panglima di muka bumi ini dan dalam dunia yang kita tidak dapat melihat."
 
Dalam temu bual 2009 dengan Bill Flanagan mempromosikan LP Krismas Dylan, Christmas in the Heart, Flanagan mengulas mengenai "Prestasi wira" Dylan memberikan "O Little Town of Bethlehem" dan bahawa dia "menghantar lagu seperti mukmin sejati". Dylan menjawab: "Saya adalah seorang mukmin sejati.
 
==Legasi==