Rapid KL: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Empatpuluh (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 8:
|area_served = [[Lembah Klang]], [[Malaysia]]
|key_people =
|products = Transit aliran ringan (LRT), transit aliran massa (MRT), monorel, bas transit deras & bas transit
|industry = PengendalianJenama pengangkutan awam
|owner = Kementerian Kewangan,Prasarana Malaysia
|homepage = http://www.rapidkl.com.my
}}
'''RapidKLRapid KL''', singkatan untuk '''Rangkaian Pengangkutan Integrasi Deras SdnKuala BhdLumpur''' pada ketika ini merupakan jenama perkhidmatan pengangkutan awam. Dengan penubuhan dua anak syarikat baru bagi penstrukturan semula operasi rel dan bas henti-henti secara berasingan, Rapid Rail dan Rapid Bus telah ditubuhkan bagi menggantikan nama lama syarikat milik kerajaan yang ditubuhkan pada tahun [[2004]] sebagaiiaitu sebahagianRangkaian penstrukturanPengangkutan semulaIntegrasi sistem pengangkutanDeras awam di [[Kuala Lumpur]], ibuSdn negaraBhd. [[Malaysia]].
 
RapidKL yang 100% milik kerajaan, merupakan pengendali ketiga-tiga aliran [[LRT]] di Kuala Lumpur, serta merupakan pengendali bas pengantara di ibu kota dan kawasan-kawasan berdekatan.
 
Segala aset perkhidmatan LRT dan bas dimiliki sebuah lagi syarikat milikan kerajaan, [[Syarikat Prasarana Negara Berhad]] (SPNB) yang turut ditubuhkan untuk tujuan penstrukturan semula.
 
==Perkhidmatan==
===Rel===
[[Image:Yosri042005PuteraLRT.JPG|thumb|200px|Tren Innovia Metro 200 bagi [[Laluan Kelana Jaya]], dahulunya Putra-LRT.]]
RapidKL[[Rapid Rail]] mengendali tigaempat '''laluan LRT''',rel iaitu:
*'''[[Laluan Ampang]]''' (dahulunya, Star-LRT)
*'''[[Laluan Sri Petaling]]''' (dahulunya, Star-LRT)
*'''[[Laluan Kelana Jaya]]''' (dahulunya, Putra-LRT)
*'''[[Laluan KL Monorail]]'''
Keseluruhan rangkaian LRT yang dikendali oleh RapidKL berukuran 56km dan merangkumi 49 stesen. Pada tahun 2005, kedua-dua aliran tersebut menampung lebih 300,000 orang penumpang setiap hari.
*'''[[Laluan MRT Sungai Buloh-Kajang]]'''
 
===Bas===
:''Rencana utama: [[Perkhidmatan bas RapidKL]]
[[RapidKLRapid Bus]] merupakan pengendali bas terbesar di Lembah Kelang ketika ini. Pada masa sekarang, terdapat 179 laluan bas penumpang yang dikendali RapidKLRapid Bus, setelah melalui langkah pembaharuan secara menyeluruh sepanjang tahun 2006. Bas-bas RapidKL terdiri daripada bas baru yang dibeli untuk menampung pembaharuan perkhidmatan, dan bas lama yang merupakan bekas bas berjenama Intrakota Komposit dan Cityliner yang dibeli oleh [[Syarikat Prasarana Negara]] pada tahun 2003 dan dialihkan oeprasinya ke RapidKL tahun berikutnya.
 
==Penstrukturan semula pengangkutan awam di Kuala Lumpur==