Kawasan pilihan raya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Kawasan pilihan raya''' (juga dikenali sebagai '''daerah perundangan''', '''kawasan pengundi''', '''mukim''' atau '''pengundi''') adalah pembahagian wila...'
 
Polar (bincang | sumb.)
Baris 2:
 
== Istilah ==
Nama-nama untuk kawasan pilihan raya berbeza merentasi negara dan, kadang-kadang, bagi jawatan yang dipilih. Istilah ''kawasan pilihan raya'' biasanya digunakan untuk merujuk kepada daerah pilihan raya; ia juga boleh merujuk kepada badan pengundi yang layak dalam kawasan yang diwakili.
 
Di [[India]], daerah pilihan raya disebut sebagai "''Chûnāô Kshetra''" ({{lang-hi|चुनाव क्षेत्र}}) dalam [[Bahasa Hindi]], yang boleh harfiah diterjemahkan sebagai "kawasan pengundi". Istilah "Chûnāô-Kshetra" digunakan sambil merujuk kepada sebuah daerah pengundi secara umum, tidak mengira badan perundangan. Apabila merujuk kepada sebuah kawasan legislatorial tertentu, ia hanya disebut sebagai "Kshetra" bersama-sama dengan nama badan perundangan, dalam Bahasa Hindi (contohnya-'Lok Sabha Kshetra' untuk kawasan pilihan raya [[Lok Sabha]]). Daerah pilihan raya untuk badan-badan tempatan perbandaran atau lain dikenali sebagai "mukim".