Kawasan pilihan raya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 17:
:''Rencana utama: [[Pembahagian (politik)|Pembahagian]] dan [[Penyempadanan semula]]
''Pembahagian'' adalah proses memperuntukkan beberapa wakil ke kawasan-kawasan yang berbeza, seperti negeri atau wilayah. Perubahan pembahagian sering disertai oleh ''penyempadanan semula'', persempadanan semula sempadan daerah pilihan raya untuk menampung bilangan baru wakil. Persempadanan semula ini adalah perlu di bawah sistem daerah ahli tunggal, kerana setiap wakil baru memerlukan daerah mereka sendiri. Sistem ahli berbilang, bagaimanapun, berbeza-beza mengikut peraturan lain. Ireland, sebagai contoh, melukis semula kawasan pilihan raya selepas setiap bancian<ref>[http://www.irishstatutebook.ie/1997/en/act/pub/0025/sec0005.html §5: Establishment of Constituency Commission; Electoral Act, 1997] Irish Statute Book</ref> manakala [[Belgium]] menggunakan sempadan negeri yang sedia ada untuk daerah pilihan raya dan sebaliknya meningkatkan bilangan wakil yang diperuntukkan.
 
Pembahagian umumnya dilakukan atas dasar [[jumlah penduduk]]. Kerusi di [[Dewan Perwakilan Amerika Syarikat]], misalnya, diumpukkan semula kepada setiap negeri setiap 10 tahun sebaik selepas [[bancian]], dengan beberapa negeri yang telah berkembang penduduknya memperolehi kerusi tambahan. [[Senat Amerika Syarikat]], sebaliknya, adalah dibahagikan tanpa mengambil kira jumlah penduduk; setiap negeri mendapat genap dua senator. ''[[Salah pembahagian]]'' berlaku apabila pengundi kurang- atau lebih- diwakili disebabkan oleh perubahan penduduk daerah.
 
Memandangkan kerumitan proses ini, perisian semakin digunakan untuk memudahkan tugas, tetapi memberikan hasil yang lebih baik.
 
=== Penentuan sempadan pilihan raya ===