Bob Dylan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 179:
Sesetengah pengkritik kurang senang dari pandangan Dylan sebagai tokoh yang berwawasan dalam muzik popular. Dalam bukunya ''Awopbopaloobop Alopbamboom'', Nik Cohn membantah: "Saya tidak boleh mengambil visi Dylan sebagai pelihat, sebagai messiah remaja, kerana segala-galanya dia telah disembah. Cara saya melihat dia, dia seorang bakat kecil dengan hadiah utama untuk gembar-gembur." Pengkritik Australia Jack Marx mengkreditkan Dylan dengan mengubah persona bintang rock itu: "Apa yang tidak boleh dipertikaikan ialah Dylan mencipta sombong, pendirian yang palsu-palsy yang telah gaya yang dominan di dalam batu kerana, dengan semua orang dari Mick Jagger ke [[Eminem]] mendidik diri dari buku panduan Dylan."
 
Pemuzik lain turut menyampaikan pandangan yang berbeza. Joni Mitchell menggambarkan Dylan sebagai "penciplak" dan suaranya sebagai "palsu" dalam satu temu bual 2010 di ''Los Angeles Times'', sebagai tindak balas kepada cadangan bahawa beliau dan Dylan adalah sama kerana mereka mempunyai kedua-dua persona yang diwujudkan. Komen Mitchell membawa kepada perbincangan penggunaan bahan Dylan orang lain, kedua-dua menyokong dan mengkritik beliau. Bercakap kepada Mikal Gilmore di ''[[Rolling Stone (majalah)|Rolling Stone]]'' pada tahun 2012, Dylan membalas kepada tuduhan [[plagiarisme]], termasuk beliau menggunakan ayat Henry Timrod dalam albumnya ''Modern Times'', dengan mengatakan bahawa ia adalah "sebahagian daripada tradisi".{{#tag:ref|Dylan memberitahu Gilmore: "Apa yang Henry Timrod berkenan, adakah anda pernah mendengar orang yang sedang membaca dia akhir-akhir ini? Dan siapa yang menolaknya ke hadapan? ... Dan jika anda fikir ia begitu mudah untuk memetik beliau dan ia boleh? membantu kerja anda, melakukannya sendiri dan lihat sejauh mana anda boleh mendapatkan. Wussies dan pussies mengadu mengenai perkara itu. Ia merupakan satu lama perkara-ia adalah sebahagian daripada tradisi."|group="nb"}}
 
Jika karya Dylan dalam tahun 1960-an dilihat sebagai membawa cita-cita intelek muzik popular, pengkritik dalam abad ke-21 yang menyifatkan beliau sebagai seorang tokoh budaya kaum yang telah banyak berkembang itu dari mana ia mula muncul. Berikutan pengumuman biopik Dylan arahan Todd Haynes, ''I'm Not There'', J. Hoberman menulis dalam kajian Village Voice beliau pada 2007: