Andrew Jackson: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
k Link FA & GA kini dikenalikan oleh Wikidata.
Zamwan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 41:
| signature=Andrew Jackson Signature-.svg
}}
'''Andrew Jackson''' ([[15 Mac]] [[1767]]–[[8 Jun]] [[1845]]) ialah [[Presiden Amerika Syarikat]] yang ke-7. Beliau memegang jawatan Presiden A.S selama dua penggal berturut-turut padaiaitu bermula tahun [[1829]] -sehingga [[1837]]. [[Amerika Syarikat|Amerika]] memasuki fasa penting selama 8 tahun pemerintahan Presiden Andrew Jackson, berkatnya Amerika Syarikat menjadi lebih kuat. Slogannya yang terkenal adalah, {{cquote|Berikan pemerintahan kepada rakyat}}
 
==Latar belakang==
Andrew Jackson lahir pada [[15 Mac]] [[1767]] di sebuah ladang, Waxhaw, [[South Carolina]]. Dua minggu sebelum kelahirannya, ayahnya meninggal dunia. Andrew Jackson yatim sejak lahir.
Andrew Jackson lahir pada [[15 Mac]] [[1767]] di sebuah ladang, Waxhaw, [[Carolina Selatan]]. Dua minggu sebelum kelahirannya, ayah beliau telah meninggal dunia. Andrew Jackson menjadi anak yatim sejak lahir. Andrew Jackson diasuh oleh ibunyaibu beliau yang tinggal bersama-sama iparnyaipar beliau. Pada masa itu beliau tidak memiliki banyak kesempatan untuk bersekolah, namun beliau memiliki kemahuan keraskuat, semangat merdeka, dan keberanian besar yang hidup dalam dirinya.
 
Pada usia 13 tahun, beliau masukmemasuki tentaratentera Amerika dan turut berjuang dalam [[Revolusi Amerika]] dalam melawan [[Britain|Inggeris]], yang kemudian berkobarmerebak menjadi [[Perang Kemerdekaan Amerika]]. Beliau pernah ditangkap dan ditawan oleh pihak musuh. PadaSemasa masa penawanannyaditawan, beliau pernah menolak untuk menggosok kasut seorang askar Inggeris, askar tersebut memukulnyamemukul beliau dengan sebilah pedang, bekasparut disebabkan oleh pedang itu tidak hilang seumur hidupnyahidup beliau. Berkat permohonan ibunyaibu beliau, beliau dibebaskan dari tawanan, tetapi beberapa bulan kemudian ibunyaibu beliau meninggal dunia akibat demam yang dideritanyadiderita beliau ketika beliau bekerja sebagai jururawat sukarela bagi orang Amerika yang ditawan oleh tentera Inggeris. Andrew Jackson pun menjadi yatim piatu pada usia 14 tahun. Hal ini menimbulkan rasa tidak suka padabeliau kepada orang-orang Inggeris, perasaan yang berpengaruh selama hidupnya.
 
Pada mulanya, Andrew Jackson berusaha untuk menjadi seorang guru, lalu beliau mulai belajar undang-undang pada usia 17 tahun. Pembelajaran ini tidak beliau dapatkan melalui sekolah, tetapi dari sebuah pejabat seorang peguam. beliauBeliau lalu mendapat surat keizinan untuk membuka pusat latihan undang-undang dan berpindah ke Nashville, Tennessee lalu beliau menjadi orang yang kaya dan berpengaruh. BeeliauBeliau menjadi orang pertama yang mewakili negeri Tennessee di [[Kongres Amerika Syarikat]], dan kemudian diangkat menjadi senator untuk mengisi kerusi seorang senator yang meninggal dunia. Pada tahun yang sama, beliau keluar dari senat untuk mengurus hal-hal pribadi.
 
Setelah keluar dari senat, Andrew Jackson menjadi hakim di Makamah Tinggi [[Tennessee]].
 
Pada tahun [[1804]], beliau menjadi MayorMejar Jeneral dalam Tentera Tennessee dan terbukti cekap sebagai seorang tentera, dua tahun kemudian, beliau meninggalkan pekerjaannya sebagai hakim di Makamah Tinggi Tennessee dan mendedikasikan waktunya pada jabatan ketenteraan. Kecekapannya sebagai seorang tentera membuahkan kemenangan-kemenangan Amerika ke atas Inggeris pada peperangan yang terjadi pada tahun [[1812]]-[[1814]] di bawah pemerintahan Presiden [[James Madison]], beliau menjadi masyhur dikalangan rakyat Amerika. Hal ini merintis jalan baginya untuk menjadi presiden.
 
PernikahannyaPernikaha beliau dengan [[Rachel Donelson Jackson]] tidak dikurniakan keturunan, tetapi beliau mengambil anak saudara isterinya sebagai anak angkatnya, dan menamakannya Andrew Jackson Jr.
 
Andrew Jackson berusaha untuk dipilih menjadi Presiden pada tahun [[1824]], tetapi gagal. Empat tahun kemudian beliau berusaha lagi, dan kali ini berjaya.
Baris 69:
 
Erti baru yang diberikan Andrew Jackson pada istilah "Demokrasi" tetap hidup sebagai sumbangannya yang terbesar pada masa depan.
 
==Slogan==
Slogan beliau yang terkenal adalah {{cquote|Berikan pemerintahan kepada rakyat}}
 
== Rujukan ==
{{Reflist}}
* Buku Presiden - Presiden Amerika Serikat, diterbitkan oleh Dinas Penerangan dan Kebudayaan Amerika Serikat, Jakarta (2003)
 
== Lihat juga ==
* [[Presiden Amerika Syarikat]]
 
==Pautan luar==
 
 
{{wikiquote}}
{{commons|Andrew Jackson}}