Revolusi Perancis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
k Link FA & GA kini dikendalikan oleh Wikidata
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
k Membetulkan kesalahan ejaan.
Baris 1:
'''Revolusi Perancis''' (1789–1799) merupakan satu tempoh peralihan politik dan sosial dalam [[sejarah]] [[Perancis]], daripada struktur kerajaan Perancis yang bermonarki mutlak dengan sistem feudal yang memberikan keistimawaankeistimewaan bagi golongan autokrat dan paderi [[Katolik]], menjadi bentuk yang berasaskan prinsip [[Zaman Kesedaran|Kesedaran]] terhadap [[nasionalisme]], [[kewarganegaraan]] dan hak rakyat. Tempoh ini berlaku ketika pemerintahan [[Louis XVI|Raja Louis XVI]]. Revolusioner [[Perancis]] menggunakan cogan kata "Persamaan, Kebebasan, dan Persaudaraan".
 
Perubahan ini turut disertai dengan keganasan termasuk pembunuhan dan penindasan ketika Tempoh Keganasan, dan peperangan yang melibatkan kuasa besar di Eropah. Peristiwa yang selepas itu dapat dikesan berlanjutan daripada Revolusi seperti Perang Napoleon, dua pemulihan monarki, dan dua revolusi tambahan apabila [[Perancis]] moden mula terbentuk.
 
Dalam abad yang berikutnya, Perancis akantelah ditadbir dalam pelbagai bentuk iaitu sebagai [[republik]], pemerintahan [[diktator]], [[raja berperlembagaan]] dan dua [[Empayar Perancis|empayar]] yang berbezaberlainan.
 
== Sebab-sebab berlakunya Revolusi Perancis ==
Baris 9:
Pengkaji sejarah pada amnya bersetuju bahawa sebab-sebab utama berlakunya Revolusi Perancis adalah seperti berikut:
 
* Pengaruh para pemikir ''EnlightmentEnlightenment''.
* Kelemahan pemerintahan [[Louis XVI|Raja Louis XVI]].
[[Keistimewaan Estet Pertama dan Estet Kedua.]]
Baris 15:
* Pengaruh [[Revolusi Amerika]].
 
Pengaruh para pemikir ''EnlightmentEnlightenment'' merupakan antara penyumbang besar belakunya Revolusi ini. Mereka memperjuangkan hak semula jadi manusia sebagai prinsip utama pemikiran mereka. Kebanyakan pemikir ''EnlightmentEnlightenment'' Perancis seperti [[Jean Jacques Rousseau]], [[Montesquieu]], [[Voltaire]], dan [[Denis Diedrot]] amat dipengaruhi oleh falsafah [[John Locke]]. Pemerintahan Raja Louis XVI yang autokratik memburukkan lagi keadaan. Pemerintahan beliau dipengaruhi oleh isterinya, [[Maria Antoinette]] dan golongan bangsawan yang mementingkan diri.
 
KesitimewaanKeistimewaan Estet Pertama dan Estet Kedua seperti hak mengundi dan hak menjadi [[ahli Parlimen]] diberi kepada golongan yang berharta dan kaya. [[Parlimen Perancis]] terbahagi kepada kepada tiga estet iaitu:
 
* Estet Pertama - terdiri daripada golongan [[paderi]].
* Estet Kedua - terdiri daripada golongan bangsawan.
* Estet Ketiga - terdiri daripada rakyat biasa dan ramai daripada mereka adalahialah golongan profesional.
 
Masalah tidak adilketidakadilan yang berlaku dalam Parlimen Perancis adalahialah sekiranya Estet Pertama dan Kedua bersetuju dengan sesuatu usul, maka Estet Ketiga tewas secara automatik. Hal ini menyebabkan Estet Ketiga yang merasakan ini adalahialah sesuatusuatu perbuatan yang tidak adil membantah dengan kerasnya.
 
DisampingDi samping itu, masalah kewangan yang semakin buruk akibat penyertaan Perancis dalam [[Perang Kemerdekaan Amerika]] juga merupakan penyumbang. Raja Perancis juga bersikap boros dalam membelanjakanperbelanjaan wang negara. sertaMemburukkan lagi keadaan, tanaman-tanaman yang tidak menjadi. Kemenangan [[Revolusi Amerika]] serta idea-idea [[demokrasi|demokratik]] memberi rangsangan kepada orang [[Perancis]] dan mendorong revolusioner Perancis menentang kerajaan.
 
[[Kategori:Revolusi]]