Bahasa Eyak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 31 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q27480
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 16:
[[Marie Smith Jones]] (14 Mei 1918&nbsp;– 21 Januari 2008)<ref>[http://www.adn.com/189/story/290580.html ADN.com]</ref><ref>[http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/7206411.stm BBC News | Americas | Last Alaska language speaker dies]</ref><ref>"[http://www.slate.com/id/2182949 How Do You Learn a Dead Language?]", Christine Cyr, ''[[Slate (majalah)|Slate]]'', 28 Januari 2008</ref> dari [[Cordova, Alaska|Cordova]] ialah penutur asli terakhir bahasa itu, dan juga orang Eyak jati yang terakhir. Disebabkan kepupusan penutur aslinya, bahasa Eyak dijadikan lambang perjuangan membanteras [[kepupusan bahasa]].<ref>[http://www.economist.com/obituary/displaystory.cfm?story_id=10640514 Marie Smith | Economist.com]</ref>
 
Perluasan [[bahasa Inggeris]] serentak dengan sekatan terhadap bahasa-bahasa pribumi bukan satu-satunya sebab merosotnya bahasa Eyak. Penghijrahan kaum [[Tlingit]] di sekitar [[Yakutat, Alaska|Yakutat]] ke arah utara pada zaman sebelum kedatangan penjelajah barat menggalakkan penggunaan [[bahasa Tlingit]] daripadaberbanding bahasa Eyak di sepanjang Pantai Pasifik Alaska. Selain itu, Bahasa Eyak juga menerima tekanan daridaripada jiran-jirannya di barat, iaitu kaum [[Alutiiq]] di [[Prince William Sound]], dan juga para penduduk lembah Sungai Copper. Kebudayaan Eyak dan Tlingit mula bergabung di sepanjang Pantai Teluk, sehingga sebilangan penutur bahasa Eyak diserap ke dalam kelompok Tlingit di Pantai Teluk. IniHal ini menyebabkan bahasa Eyak lama-kelamaan digantikan oleh bahasa Tlingit di kalangan kelompok bercampur selepas beberapa turun-temurun, seperti yang diceritakan dalam sejarah lisan Tlingit di kawasan tersebut.
 
Saudara-saudara terdekat bahasa Eyak ialah [[bahasa-bahasa Athabaskan]]. Gugusan bahasa Eyak-Athabaskan bersama bahasa Tlingit, membentuk bahagian asas dalam filum bahasa Na-Dené.
 
Sebilangan nama tempat Tlingit di sepanjang Pantai Teluk berasal daridaripada nama-nama Eyak yang tidak membawa erti dalam bahasa Tlingit, namun dikekalkan oleh tradisi lisan. Kewujudan nama Tlingit terbitan bahasa Eyak di sepanjang pesisir pantai hingga ke bahagian tenggara Alaska merupakan bukti kukuh bahawa taburan bahasa Eyak prasejarah lebih besar berbanding waktu kedatangan penjelajah Eropah, sekaligus mengesahkan sejarah lisan yang diceritakan oleh orang-orang Tlingit dan Eyak di seluruh rantau tersebut.
 
==Konsonan==
Baris 130:
Perhatian: Bunyi /w/ tidak begitu terbibir, sementara bunyi /m/ bukan asli dalam bahasa Eyak.
 
==VowelsVokal==
 
:{|class="wikitable"
Baris 185:
*[http://www.nveyak.com Native Village of Eyak] (tapak web rasmi kaum Eyak)
*[http://www.uaf.edu/anlc Alaska Native Language Center]
*[http://www.asna.ca/alaska/research/slovar.pdf#page=20 Wrangell's 1839 Comparative Word-List of Alaskan languages] (includestermasuk Eyak)
*[http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/7206411.stm Rencana BBC News article] aboutmengenai deathkematian ofpenutur lastasli nativeterakhir speaker,sekali withdengan her picturegambarnya. (ArticleTarikh date Januaryrencana 24, Januari 2008).
*[http://www.redzone.org/NewPages/EPC Eyak Preservation Council]
*[http://multinationalmonitor.org/hyper/issues/1993/03/mm0393_09.html From Stewards to Shareholders: Eyaks Face Extinction] (interviewtemu bual).
*[http://www.eyakcorporation.com The Eyak Corporation] ([[ANSCA]] Corporation)