Republik Mahabad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
CommonsDelinker (bincang | sumb.)
Bot: Menggantikan Flag_of_KDP-I.png dengan Flag_of_Partiya_Demokrat_a_Kurdistana_Îranê.png.
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 47:
|footnotes =
}}
'''Republik Mahabad''' ([[Bahasa Kurdi]]: ''Komarî Mehabad'', [[Bahasa Parsi]]: جمهوری مهاباد ), secara rasminya disebut '''Republik Kurdistan''', didirikan di [[Kurdistan Iran]], adalahialah negara [[Kurdi]] berusia singkat yang didirikan pada abad ke-20 setelah [[Republik Ararat]] di [[Turki]]. IbukotaIbu kota bagi kota ini adalahialah [[Mahabad]] di [[Iran]] barat laut. Didirikan dan dibubarkannya republikRepublik ini merupakan suatu bahagian darisebahagian [[krisis Iran]], konflik antara [[Amerika Syarikat]] dan [[SovietKesatuan UnionSoviet]], yang merupakan pencetus ke arah [[Perang Dingin]] sepanjang masa ia didirikan dan dibubarkan.
 
== Pautan luar ==
Baris 53:
* [http://www.pbs.org/frontlineworld/stories/iraq203/crossroads02.html Kurds at the crossroad]
* [http://www.pdki.org/articles/THE%20KURDISH%20REPUBLIC%20OF%20MAHABAD.htm The Kurdish Republic of Mahabad at PDKI-Canada]
* [http://blog.washingtonpost.com/postglobalinbox/2006/08/republic_of_kurdistan.html Republic of Kurdistan], A discussionSebuah forum onperbincangan di blog [[Washington Post]]'s blog. (AnaylsisAnalisis oleh byahli KurdologistsKurdologis: [[Amir Hassanpour]], Goran Nowicki anddan Burhan Elturan)
 
{{sejarah-stub}}