Kampo Radjo: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎Politik: Tambah kandungan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tambahan informasi and pembetulan informasi
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
'''Datuk Kampo Radjo''' (1922-1988) lahir di Kampung Batagak, [[Sumatera UtaraBarat]], Indonesia. Nama sebenarnya ialah Nafias bin Rasul . Datuk Kampo Radjo adalah gelaran tradisi dala masyarakat [[Minangkabau]].
 
Dia mendapat pendidikan agama di surau dan pendidikan sekular dari sekolah dasar hingga ke sekolah pertanian. Selepas lulus sekolah perdagangan, beliau menubuhkan sekolah perdagangan swasta.
Baris 10:
Kampo Radjo keluar parti UMNO bersama bekas Menteri Pertanian Malaysia, [[Abdul Aziz Ishak]] dan menubuhkan [[Parti Perhimpunan Kebangsaan]]. Abdul Aziz Ishak menjadi pengerusi sementara dan Kampo Radjo sebagai timbalan pengerusi. Parti itu bergabung dengan [[Front Sosialis Rakyat Malaya]] dan Kampo Radjo terpilih sebagai Bendahari.
 
Semasa Konfrontasi Indonesia 1962, Kampo Radjo ditahan selama empat tahun (1965-1968) di bawah [[Akta Keselamatan Dalam Negeri]] ([[ISA]]) bersama [[Abdul Aziz Ishak]],[[Pak Sako]], [[Datuk Raja Hanifah]] dan [[Husin Yaakub]] kerana dilihat pro Indonesia. Selepas dibebaskan, Kampo Radjo menyertai [[Parti Rakyat Malaysia]] yang dipimpin oleh Ahmad Boestamam dan memegang beberapa jawatan penting seperti Bendahari Agung, Timbalan Pengerusi dan akhirnya Pengerusi Parti Rakyat (1980-1988).
 
Beliau meninggal dunia pada 11 Ogos 1988.