Sunnah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k kemas
tidakk sesuai untuk umum kerana akan menimbulkan salah faham dalam islam
Baris 2:
'''Sunah''' bererti "cara" atau "amalan", dan dengan itu, sunah nabi bererti "cara nabi", atau apa yang biasa dikenali sebagai ''kebiasaan Rasul''. Secara bahasa, al-Sunnah adalah "ath-thariqah" yang bererti [[perkaedahan]], kebiasaan, perjalanan hidup, atau [[perilaku]], baik yang terpuji mahupun yang tercela. "Kata sunnah berserta segala kelainannya disebutkan berulang-ulang dalam [[hadis]], yang erti asalnya ialah 'perjalanan hidup' dan 'perilaku'."
 
Dalam istilah [[Sunah Waljamaah]], menurut para ahli hadis, Sunah adalah segala sesuatu yang diamalkan oleh [[Nabi Muhammad|Rasulullah SAW]] yang merupakan perbuatan, [[ketetapan]], [[peribadi]], [[akhlak]], mahupun perilaku, sesudah dilantik menjadi [[Rasul]].* Dalam hal ini, amalan Sunnah menurut mereka adalah perbuatan Nabi saw untuk memenuhi kehendak Allah di dalam Quran (Mushtafa as-Sibai, "As Sunnah wa Makanatuha Fit-Tasyri'il Islami"). Sunnah ini disampaikan melalui persetujuan para sahabat Rasul. *
 
Menurut [[Syiah]] pula, perkataan "Sunah" bererti perbuatan, ucapan dan kebenaran Nabi Muhammad dan dua belas [[Imam]] yang dipercayai oleh puak Syiah sebagai dipilih [[Allah]] bagi menggantikan rasul dan memimpin manusia dalam semua cara hidup.
 
== Kedudukan Sunah ==