Timur Tengah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:GreaterMiddleEast2.png|350px|thumb|Kawasan Timur Tengah menurut definisi umum (hijau tua) dan menurut definisi [[G8]] (hijau muda).]]
'''Timur Tengah''' adalahialah sebuah wilayah yang secara politik dan budaya merupakan bahagian darisebahagian benua [[Asia]], atau [[Afrika-Eurasia]]. Pusat dwilayah ini adalahialah daratan di antara [[Laut MediteraniaMediterranean]] dan [[Teluk Parsi]] serta wilayah yang memanjang dari [[Anatolia]], [[Semenanjung Arab]] dan [[Semenanjung Sinai]]. Kadangkala disebutkan juga kawasan tersebut meliputi wilayah dari [[Afrika Utara]] di sebelah barat sampai dengan [[Pakistan]] di sebelah timur dan [[Caucasus]] dan/atau [[Asia Tengah]] di sebelah utara. Media dan beberapa [[organisasi antarabangsa]] (seperti [[PBB]]) umumnya menganggap wilayah Timur Tengah adalahsebagai wilayah [[Asia Barat Daya]] (termasuk [[Cyprus]] dan [[Iran]]) ditambah dengan [[Mesir]].
 
Wilayah tersebut mencakupmencakupi beberapa kelompok suku dan budaya termasuk suku Iran, suku [[Arab]], suku [[Yunani]], suku [[Yahudi]], suku Berber, suku Assyria, suku [[Kurdis]] dan suku Turki. Bahasa utama yaituiaitu: [[bahasa Parsi]], [[bahasa Arab]], [[bahasa Ibrani]], [[bahasa Assyria]], [[bahasa Kurdis]] dan [[bahasa Turki]].
 
Kebanyakan sastera barat mendefinisikan "Timur Tengah" sebagai negara-negara di [[Asia Barat Daya]], dari [[Iran]] (Parsi) ke [[Mesir]]. Mesir dengan semenanjung Sinainya yang berada di [[Asia]] umumnya dianggap sebagai bahagian darisebahagian Timur Tengah, walaupun sebahagian besar wilayah negara itu secara geografi berada di [[Afrika Utara]].
 
Sejak pertengahan [[abad ke-20]], Timur Tengah telah menjadi pusat terjadinya peristiwa-peristiwa dunia, dan menjadi wilayah yang sangat sensitif, baik dari segi kestrategisankestrategikan lokasikawasan, politik, ekonomi, kebudayaan dan keagamaan. Timur Tengah mempunyai cadanganbekalan [[minyak mentah]] dalam jumlah besar dan merupakan tempat kelahiran dan pusat kerohanian [[agama Yahudi]], [[Kristian]] dan [[Islam]].
 
== Sempadan ==
Istilah 'Timur Tengah' mengarahmerujuk kepada wilayah budaya, jadidan oleh itu tidak memiliki batas tertentu. Definisi yang umum dipakai iaitu wilayah yang terdiri dari: [[Bahrain]], [[Cyprus]], [[Mesir]], [[Turki]], [[Iran]] (Parsi), [[Iraq]], [[Israel]], [[Jordan]], [[Kuwait]], [[Lubnan]], [[Oman]], [[Qatar]], [[Arab Saudi]], [[Syria]], [[Emiriah Arab Bersatu]], [[Yaman]], [[Palestin]] (mewakili wilayah-wilayah [[Tebing Barat]] dan [[Genting Gaza]]).
[[Iran]] merupakan sempadan yang paling timur, kadang kala dengan memasukkan [[Afghanistan]] dan [[Pakistan]] barat karena kedekatannya (secara suku dan agama) dengan kelompok majoriti dari masyarakat Iran. Juga kerana berkaitan rapat dengan sejarah karena pernah menjadi bahagian dari kerajaan yang wilayahnya mencakup daerah-daerah tersebut. Afganistan, Tajikistan dan Pakistan barat memiliki hubungan budaya, bahasa dan sejarah dengan Iran. Sementara hubungan antara Iran dengan negara-negara Arab karena adanya hubungan agama dan kedekatan secara geografi.