Al-Syatibi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Delimapagi978 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Infobox Muslim scholar |honorific_prefix = |name = '''al-Šāṭibī'''<br>'''الشاطبي''' |title = |death_date = 1388...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 05:29, 30 Januari 2017

Abu Ishaq al-Shatibi (720-790 A.H./1320/1388 A.D.) ialah seorang ulama Sunni Al-Andalus yang bermazhab Maliki.[1] Beliau meninggal dunia di Granada pada tahun 1388. Nama penuh beliau ialah "Ibrahim bin Musa bin Muhammad al-Shatibi al-Gharnati". Keluarga beliau berketurunan Bani Lakhm. Kuniyah beliau ialah "Abu Ishaq", dan nisbah beliau ialah "Al-Lakhmi", "Al-Gharnati", "Al-Maliki" dan "As-Shatibi". Tarikh dan tempat kelahiran beliau tidak diketahui. Bagaimana pun, salah satu nisbah beliau, "As-Shatibi", menunjuk pada kota Xàtiva, yang menunjukkan bahawa beliau adalah keturunan pendatang dari kota tersebut.

Namaal-Šāṭibī
الشاطبي
Wafat1388
Granada
WilayahAl-Andalus
DenominasiSunni
Mazhab FiqhMaliki
Templat:Infobox Arabic name

Buku-buku

Beliau belajar dengan ramai ulama terkemuka pada zamannya. Beliau menguasai ilmu bahasa Arab dan ijtihad pada usia yang sangat muda. Beliau berbincang tentang pelabagi topik dengan guru-gurunya sebelum mencapai sebarang kesimpulan.

  1. Al-Iʻtiṣām (كتاب الاعتصام), 794696261 Buku terkenal ini ialah ensiklopedia muktamad tentang topik menentukan inovasi agama. Ia terdiri daripada 10 bab. Buku ini diterbitkan oleh Dar al-Kutub Al-Arabiyah pada 1931 di Kaherah, Mesir.
  2. Al-Muwafaqaat fi Usul al-Shariah (الموافقات في اصول الشريعة), 37140768 Ini juga antara buku beliau yang terkenal. Ia berkenaan usul fiqh dan maqasid al-shariah. Ia diterbitkan oleh Dawlat Al-Tunisia (Tunisia) dalam empat jilid.
  3. Sharh ala al-Khutasah. Buku ini berkenaan tatabahasa Arab.
  4. Al-Itifaq fi Ilm al-Ishtiqaq. Buku ini berkenaan ilmu saraf, tetapi ia hilang semasa hayat beliau.
  5. Kitab al-Majalis. Buku ini membabitkan ulasan terhadap Sahih Bukhari.
  6. Kitab Al-ifidaat wa Al-inshadaat. Buku dua jilid ini berkenaan sastera.

Guru-guru

  1. Imam ibn al-Fakhar al-Abiri
  2. Abu al-Qasim Al-Satti
  3. Imam Abu Abdullah al-tilmasani
  4. Imam Abu Abdullah al-Maqri
  5. Shaikh Abu Said bin Lab
  6. Imam Jalil bin Marzuq
  7. Abu Ali Mansur bin Muhammad al-Zidawi
  8. Abu Abdullah al-Bilnasi
  9. Abu Jafar al-Shoquri
  10. Abu Al-Abbas al-Qabbab
  11. Abu Adullah al-Hafaar

Rujukan

  1. ^ Dr. Ahmad Raysuni, Imam Shatibi's Theory of the Higher Objectives and Intents of Islamic Law translated by Nancy Roberts, publisher IIIT. p.74.
  • Muhammad Khalid Masud, Islamic Legal Philosophy: A Study of Abu Ishaq al-Shatibi's Life and Thought, McGill University 1977
  • Dr. Ahmad Raysuni, Imam Shatibi's Theory of the Higher Objectives and Intents of Islamic Law translated by Nancy Roberts, publisher IIIT.
  • Wael B. Hallaq, A History of Islamic Legal Theories, Cambridge 1997, Ch. 5.
  • The Shatibi Center, The Life of Al-Imam Ash-Shatibi, shatibionline.com

Templat:Maliki scholars