Perempuan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
k Membatalkan semakan 3924167 oleh 79.13.184.117 (Perbincangan)
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 9:
'''Perempuan''' atau ''wanita'' ialah salah satu daripada dua [[jantina]] bagi [[manusia]]; iaitu [[lelaki]] dan perempuan. Penggunaan perkataan "perempuan" dalam [[bahasa Melayu]] adalah khusus untuk manusia; bagi [[haiwan]], jantinanya dirujuk sebagai [[betina]].
 
Perkataan lain yang membawa erti perempuan adalahialah wanita, gadis, dara, dan betina.
 
== Lambang ==
Baris 19:
Faktor-faktor [[biologi]] bukannya penentu yang tunggal untuk memastikan adakah seorang itu dianggap sebagai perempuan. Sesetengah perempuan mempunyai perbezaan [[hormon]] atau [[kromosom]] yang abnormal (seperti [[hiperplasia andrenal kongenital]], [[sindrom ketidaksensitifan androgen]] yang lengkap ataupun sebahagian, ataupun keadaan interseks yang lain), dan terdapatnya juga perempuan-perempuan yang, pada awal kehidupan mereka, tidak mempunyai [[fisiologi]] perempuan yang tipikal (perempuan [[transeksual]]). (Sila lihat: [[Identiti jantina]].)
 
Dari segi biologi, [[organ seks]] perempuan adalah terlibat dalam sistem pembiakan, sedangkan [[ciri-ciri jantina sekunder]] adalah untuk menjaga anak serta untuk menarik perhatian pasangan. Kebanyakan perempuan mempunyai [[kariotip]] 46,XX, tetapi hampir satu perdua ribu lima ratus akan mempunyai [[Sindrom Turner|45,X]].
 
Walaupun bilangan perempuan adalah kurang daripada bilangan lelaki (nisbahnya di lingkungan 1:1.05), oleh sebab jangka hidup yang lebih panjang, terdapatnya hanya 81 orang lelaki berumur 60 tahun ke atas bagi setiap 100 orang perempuan; di golongan yang tertua, hanya terdapatnya 53 orang lelaki bagi setiap 100 orang perempuan. Perempuan mempunyai kadar mortaliti yang lebih rendah berbanding lelaki, termasuk sewaktu dalam [[uterus]], dan pada puratnya, mereka hidup lima tahun lebih lama disebabkan gabungan faktor-faktor:
Baris 64:
{{Main|Peranan jantina}}
 
Di dalam banyak [[budaya]] [[prasejarah]], perempuan memainkan peranan kebudayaan yang khusus. Secara amnya, di dalam masyarakat [[pemburu-pengumpul]], perempuan mengumpulkan makanan tumbuhan, sedangkan lelaki memburu untuk daging. Disebabkan pengetahuan tumbuhan yang mendalam, kebanyakan ahli [[antropologi]] memperdebatkan bahawa perempuan adalahialah yang mengetuai [[Revolusi Neolitik]] dan merupakan perintis [[pertanian]] yang pertama dalam [[sejarah]].
 
Dalam sejarah yang lebih terkini, peranan perempuan telah bertukar secara pesat. Peranan jantina yang tradisional bagi perempuan [[kelas menengah]] biasanya meliputi tugas-tugas rumah tangga yang menekankan penjagaan anak, dan tidak melibatkan pekerjaan bergaji.