Vincent Tan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Akuindo (bincang | sumb.)
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:Vincent Tan Chee Yioun.jpg|thumb|rigt|250px|Vincent Tan Chee Yioun]]
'''Tan Sri Vincent Tan Chee Yioun''' (lahir 1952; 陳志遠, [[pinyin]]: Chén Zhìyuǎn), lebih dikenali sebagai '''Vincent Tan''', merupakan seorang ahli perniagaan Malaysia. Beliau adalahialah pemilik [[Thera Sdn Bhd]] dan Pengerusi [[Berjaya Group]]. Majalah [[Forbes]] menyenaraikan beliau dalam kelab bilionair Malaysia ke-9 dengan aset RM4.2 bilion.
 
Pada 23 Februari 2012, beliau mengumumkan belliau bersara daripada peranan korporatnya yang aktif dalam B-Corp, syarikat utama Berjaya Group of Companies. Jawatan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) kepada anak sulungnya, Datuk [[Robin Tan Yeong Ching]].
<ref>[http://www.mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2012/2/23/mstar_berita/20120223144343&sec=mstar_berita Vincent Tan Bersara Dari Berjaya Corporation]</ref>
== Syarikat ==
Beliau menguasai Berjaya Kawat Berhad daridaripada syarikat asalnya Broken Hill Proprietary Ltd, [[Australia]] dan National Iron & Steel Mills, [[Singapura]]. 17,000 pekerja bekerja dengan syarikat gergasi ini.
 
Syarikat miliknya, [[Berjaya Group]] menjalankan perniagaan sejak 1984 seperti surat khabar [[The Sun]]. Menjalankan perniagaan [[judi]] berlesen sah melalui Berjaya Sport Toto Berhad, Pan Malaysian Pool Sdn Bhd dan [[Magnum]] Corporation Berhad.
 
Syarikat penerbangan [[Berjaya Air]] dan Berjaya Hotel merupakan syarikat yang terbabit industri perhotelan, resort dan kapal terbang kecil. Antaranya ialah Berjaya Hotel di [[pulau Tioman]]. Pelancong dibawa ke pulau Tioman dari [[Lapangan Terbang Subang]] dengan syarikat Berjaya Air. Berjaya Air berasal daridaripada Pacific Air Charter yang ditubuhkan pada 1989. Kini, Berjaya air membawa penumpang ke [[pulauPulau Pangkor]], [[Redang]], Tioman, [[Lapangan Terbang Seletar]], Singapura dan [[Lapangan Terbang Samui]] di [[Koh Samui]], [[Thailand]].
 
Berjaya Hill Resort atau Bukit Tinggi Resort merupakan resort percutian di [[Bukit Tinggi]], [[Pahang]], bersebelahan dengan [[Genting Highland]]. Keluasan 16,000 ekar terletak pada aras 27002 700 kaki dari aras laut di sebelah kiri [[Lebuh raya Karak]]. Latar belakang resort ini ialah [[Banjaran Titiwangsa]] dengan tema perkampungan dan senibinaseni bina [[Perancis]].
 
Menara [[Berjaya Times Square]] terletak di segi tiga emas [[Pudu]] - [[Bukit Bintang]], [[Jalan Imbi]] dan Jalan Tun Dr Ismail, [[Kuala Lumpur]]. Di sini terletaknya pawagam IMAX 3D, Cosmos World, Border dan pasar raya Metrojaya. Sistem Monorail Kuala Lumpur menghubungi menara ini di Stesen Imbi.
Baris 17:
Syarikat [[DiGi]] Telecommunication merupakan pengendali telefon bimbit ke-3 penting di Malaysia kerana menguasai 21 % pasaran telefon selular.
 
[[MiTV]] merupakan syarikat televisyen berbayar yang cuba memecahkan monopoli [[Astro]] di Malaysia dan [[Asia Tenggara]]. MiTV mendapat status [[Koridor Raya Multimedia]] kerana menggunakan teknologi terkini. Bagaimanapun, syarikat ini tidak berjaya. MiTV menggunakan tranmisipenghantaran yang disediakan oleh Runcom Technologies Ltd - sebuah syarikat [[Israel]]. MiTV Networks Sdn Bhd beroperasi di [[Subang Hi-Tech]], [[Shah Alam]], [[Selangor]]. Pengerusi MiTV ialah Datuk [[Rosman Ridzwan]].
 
Informatics Education Ltd memberi ruang dan peluang kepada pelajar untuk belajar di peringkat sijil dan diploma dalam jurusan komputer, bahasa, perakauanperakaunan dan lain-lain. Ditubuhkan sejak 1983, mempunyasyarikat ini mempunyai 113 cawangan di 22 negara. Pengerusinya ialah Tan Sri Datuk Seri Panglima Dr. [[Abu Hassan Othman]].<ref>[http://www.informaticseducation.com/invrelations.htm Chairman Massage]</ref>
 
Kilang [[Inokom]] Corp Bhd memasang kenderaan [[Hyundai]] dari [[Korea Selatan]]. Antara model yang dikeluarkan ialah Inokom Lorimas, Inokom Atos, Inokom Getz, Inokom Matrix and Inokom Santa Fe.
 
==Pingat dan anugerah==
# Vincent Tan dianugerahkan 'Usahawan Brandlaureate Terbaik' edisi 2009-2010. Anugerah disampaikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri [[Idris Jala]]. Anugerah The Brandlaureate merupakan anugerah jenama berprestij bagi syarikat di Malaysia dan [[Asia Pasifik]] yang mengiktiraf kecemerlangan jenama syarikat antarabangsa, syarikat berkaitan kerajaan dan syarikat penyenaraian awam.<ref>[http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news_lite.php?id=485710 Bernama Menang Anugerah Brandlaureate]</ref>
 
== Rujukan ==