Pendapatan per kapita: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Pendapatan per kapita''' bermakna jumlah uangwang yang seseorang penduduk akan terima jika pendapatan tahunan negara dibagikantahunan dibahagikan kepada setiap penduduk dengan sama rata. Ia biasanya dilaporkan dalam unit mata uangwang. Sedangkan pendapatan per kapita biasanya digunakan untuk membandingkan negara, ia juga digunakan untuk membandingkan [[kawasan perbandaran]] di dalam negara. Untuk membandingkan pendapatan per kapita di dalam sesebuah komuniti, [[jumlah pendapatan perseorangan]] komuniti itu dibagikandibahagikan dengan jumlahbilangan penduduk.
<br /><br />
 
== Pendapatan per kapita sebagai ukuran kekayaan ==
Pendapatan per kapita sering kaliseringnya digunakan sebagai ukuran kekayaan penduduk di dalam sesebuah negara, khususnya dalam pembandingan antara negara. Ia biasanya diungkapkan melalui mata uang antarwang bangsaantarabangsa yang biasa digunakan seperti [[euro]] atau [[dolar Amerika Syarikat]]. Pendapatan per kapita amat berguna bukan sajasahaja karenakerana ia dikenaldikenali secara luasmeluas tetapi juga karenakerana ia menghasilkan statistik yang jelas dan mudah untuk pembandingan.
 
Bagaimanapun, pendapatan per kapita mempunyai beberapasebilangan kelemahan sebagai ukuran kekayaan, khususnya apabila membandingkan negara-negara yang mempunyai tahap kekayaan yang amat berbedaberbeza:
* Kegiatan ekonomi yang tidak menghasilkan pendapatan uangwang seperti perkhidmatan yang diberikan di dalam keluarga atau [[perdagangan tukar barang]] biasanya tidak diambil kira. Pentingnya perkhidmatan itu amat berbeza antara ekonomi, baik antara negara maupunmahupun antara kelompok yang berbedaberbeza di dalam sesebuah negara.
* Pendapatan per kapita tidak menunjukkan sebarang [[pengagihan pendapatan]] di dalam negara dan oleh itu, segolongan kecil yang amat kaya boleh meningkatkan pendapatan per kapita yang diukur jauh melebihi pendapatan sebenar yang diterima oleh kebanyakan penduduk. [[Fungsi kebajikan sosial]] [[Amartya Sen]] yang mempergunakan pendapatan [[median]] kekadang disarankan untuk mengatasi kelemahan tersebut.
* [[Kadar pertukaran]] mata wang yang berbeza antara negara bermakna bahawa sesuatu jumlah wang, misalnya satu dolar Amerika Syarikat, mempunyai nilai yang berbeza di tempat-tempat yang berbeza.