Orang Thai: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 26 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q472834
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 59:
}}
 
'''Orang Thai''' (atau '''Tai''') adalahialah etnik utama di [[Thailand]] dan merupakan sebahagian daridaripada [[orang Tai|orang etnolinguistik Tai]] yang didapati di Thailand dan beberapa negara di [[Asia Tenggara]] serta di selatan [[China]]. Mereka juga dikenali sebagai ''Thailander''. Bahasa mereka adalahialah [[bahasa Thai]], bahasa rasmi Thailand, yang diklasifikasikan sebagai sebahagian daridaripada [[bahasa Tai-Kadai|keluargarumpun bahasa Tai-Kadai]]. MajoritiKebanyakan mereka ialah pengamal agama [[Theravada|Buddhisme Theravada]].
 
== Sejarah ==
Sejarah awal orang Thai adalahialah sebagai satu bangsa dari selatan China dipanggil NAN-JOA ([[Nanzhao]] atau [[Nanman]]), daridaripada rekod Cina dalam abad keenam SM. Orang Thai awal ini adalah dari [[Yunnan]] dan bertebaran ke beberapa daerah di Thailand, Kemboja, Vietnam dan Laos. Orang-orang Thai tiba dalam beberapa gelombang dan menggantikan penduduk [[orang Mon|Mon]] dan [[orang Khmer|Khmer]] sebagai penduduk utama di daerah Thailand semasa zaman [[Dinasti Song|Sung]] China sekitar 960 Masihi. [[Orang Lao]] yang berkait berpisah daridaripada orang Tai-Kadai awal dan bergerak ke Asia Tenggara, terutamanya [[Laos]], manakala suku Thai yang lain, bangsa [[Shan]], bergerak ke [[Myanmar]].
 
Penubuhan [[kerajaan Sukhothai]] pada tahun 1238 adalahialah kemuncak kejayaan pertama bangsa Thai. Sebelum dimusnahkan oleh [[kerajaan Ayutthaya]] yang mendapat sokongan daridaripada Mongol India dan Mongol di China atau Manchuria. Kemudian dikembalikan kepada Thai oleh usaha yang dilakukan oleh [[dinasti Chakri]] 1768.
 
== Geografi dan demografi ==
Majoriti bangsa Thai mendiami Thailand dan Laos. Walaupun begitu, bangsa Thai boleh juga ditemui di negara lain di [[Asia Tenggara]]. Hampir 50 juta mendiami di Thailand <ref>[https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/th.html#People Thailand], The World Factbook</ref>, manakala ribuan lagi di [[Taiwan]], [[Singapura]], [[Malaysia]], [[Kemboja]], [[Myanmar]], [[Laos]], [[Amiriah Arab Bersatu]], [[United Kingdom]], [[Australia]] dan [[Amerika Syarikat]].
 
== Budaya dan masyarakat ==
Bangsa Thai boleh dibahagiakan kepada beberapa kumpulan mengikut kawasan kepada Thai utama, timur laut, utara dan selatan dengan setiapnya mempunyai dialek sendiri bagi [[bahasa Thai]], namun masih boleh difahami yang lain. Kini, bahasa suku Thai utama telah menjadi bahasa rasmi dan menjadi dominan akibat dasar rasmi kerajaan yang cuba mengasimilasi dan menyatukan bangsa Thai, walaupun ia boleh mengakibatkan bahasa Siam, Melayu Petani, Khmer dan lain-lain bahasa etnik di Thai menjadi hilang. Penulisan bahasa Thai menggunakan [[abjad Thai]] yang dibangunkan tidak lama selepas penaklukan [[Angkor]], yang menandakan ia berasal daridaripada [[tulisan Khmer]].
 
Orang Thai kini kebanyakannya penganut [[Theravada|Buddhisme Theravada]] dan kuat mengaitkan identiti etnik mereka dengan kepercayaan agama yang termasuk pemujaan nenek moyang (lihat [[budaya Thailand]]). Sesetengah bahasa Thai dipinjam daridaripada [[Sanskrit]] yang asasnya dipinjam melalui budaya Khmer dan [[orang Mon|Mon]], sementara dari segi etnik bangsa Thai adalah berkaitan dengan selatan China. Budaya setempat termasuklah [[Tomoi]] (Muay Thai), [[tarian Thailand|tarian Thai]] dan [[Nang Yai]] ([[wayang kulit]]). [[Masakan Thailand|Masakan Thai]] pula agak bersifat eklektik dan merupakan pengaruh daridaripada negara jiran [[masakan Burma|Burma]], [[masakan Laos|Laos]] dan [[masakan Kemboja|Kemboja]].
 
== Lihat juga ==
Baris 87:
 
== Pautan luar ==
*[http://www.BangkokSpace.com BangkokSpace.com] thetapak socialweb networkjaringan websitesosial oforang thai people.
 
*[http://lcweb2.loc.gov/cgi-bin/query/r?frd/cstdy:@field(DOCID+th0053) US Library of Congress Country Studies, Thailand, The Thai and Other Tai-Speaking Peoples]