Bumiputera di Sarawak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''[[Sarawak]]''' mempunyai bilangan penduduk pelbagai etnisetnik yang paling banyak sekali antara negeri-negeri di [[Malaysia]], iaitu seramai 2.07 juta orang.<ref name=Demografi>[http://www.sarawak.gov.my/ms/about-sarawak/demographics Sarawak Government Portal | Demografi]</ref> Sebagai ibu negeri, [[Kuching]] merupakan rumah kepada 458,300 orang. IniHal ini menyebabkan ia menjadi bandar yang mempunyai penduduk yang terbanyak di Sarawak dan mendapat kedudukan yang ketujuh di Malaysia.
 
Sarawak mempunyai 27 etnik besar, buat setakat ini yang dikemukakan.<ref name=Demografi/> Kesemua kumpulan etnik ini mempunyai bahasa, kebudayaan, dan cara kehidupan yang tersendiri. Etnik di Sarawak terbahagi mengikut kawasan penempatan seperti persisiran pantai, lembah sungai, daerah pendalaman, dan kawasan tanah tinggi. Kawasan yang paling padat dengan penduduk ialahadalah di dataran pantai, lembah sungai di bahagian barat Kuching, dan kawasan antara Sungai Kayan dengan Sungai Mukah.
 
Corak penempatan dan taburan penduduk yang berselerak di Sarawak menyebabkan mereka tidak banyak berhubung dengan orang luar. Keadaan ini mendorong setiap kelompok etnik membentuk identiti kebudayaan masing-masing mengikut persekitarannya.
 
==Senarai kumpulan etnik di Sarawak==
* [[Iban]]
* Cina
* Melayu
Baris 30:
* Saban
* Lisum
* Longkiput/Bangsa BANGSA KIPUTKiput
* Kadazandusun
* Murut
*[[Selako]]
''(Dayak bukan sebuah kaum, tapi adalahialah sebuah bangsa yang terdiri daridaripada kaum Iban, Bidayuh dan Orang Ulu)''
 
==Lihat Juga==