Hazara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
k Membatalkan semakan 3927349 oleh 175.106.54.87 (Perbincangan) rehatan.
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
k Suntingan rehatan.
Baris 1:
'''Hazāra''' ({{lang-fa|هزاره}}) adalahialah sebuah kumpulan [[etnik]] yang majoritinyakebanyakannya berada di [[Afghanistan]]. Populasi Hazara juga dapat ditemui di [[Iran]], [[Pakistan]], [[Scandinavia]], [[Australia]] dan [[New Zealand]].
 
== Agama ==
Orang Hazara secara majoritinya adalahialah penganut yang beragama [[Islam]] [[Syiah]], walaupun ada beberapa populasi yang menganut [[Ahli Sunah Waljamaah|Sunni]] dan [[Ismaili]] di daerah utara dan barat laut [[Afghanistan]].
 
== Bahasa ==
Orang Hazara berbicarabertutur dengandalam [[Bahasabahasa Hazara]] dengan dialek [[Bahasabahasa Parsi]] dengan beberapa kata-kata daridaripada [[bahasa Mongolia]] dan [[bahasa Utrki]]. Banyak orang Hazara di kota-kota yang lebih besar seperti [[Kabul]] dan [[Mazari Sharif]] berbicaramenuturi bahasa [[Dari]], sementara orang Hazara dari [[Provinsiprovinsi Daykundi]] dan daerah [[Dai Zangi]] memilikimempunyai banyak pengaruh [[bahasa Mongolia]] dalam bahasa mereka. Orang Hazara di [[Quatta]], [[Pakistan]] lebih banyak menggunakan kataperkataan-kataperkataan [[bahasa Urdu]] dan [[bahasa Inggeris]].
 
== Rujukan ==