Saujana: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Muhammad Izwan (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Ymtpcpa (bincang | sumb.)
Faktual
Baris 19:
|URL= http://www.saujana.net.my
|Current_members = Aza <BR> Pyan <br> Najer <BR> Adi <BR>
|Past_members = Idzu (Khairul Idzwan Baharin)<BR> Kimi (Mohd Hakimi Haji Harun) <BR> Ley (Faizul Hizal Ghazali)<BR> Shahir (Ahmad Shahir Zawawi)<BR>Joni (Mohd Juwaini)<BR> Piro (Fairul Ramzi) <BR>Patek (Fathi Faruq)
|Manager = Fairul Ramzi
}}
 
Kumpulan '''Saujana ''' merupakan sebuah kumpulan pemuzik dan [[Senarai penyanyi Malaysia|penyanyi]] yang aktif di [[Malaysia]]. Kumpulan ini menyampaikan lagu-lagu nasyid berbahasa [[Bahasa Melayu|Melayu]], [[Bahasa Arab|Arab]], [[Bahasa Inggeris|Inggeris]] dan [[Bahasa Jepun|Jepun]]. Ditubuhkan pada 1997, anggota-anggota asal kumpulan Saujana berasal dari sebuah kumpulan nasyid sekolah, All For Ummah Sek.Mendari Sekolah Menengah Agama Persekutuan Kajang. Anggota asal Saujana ialah Azalinor, Suffian, Hakimi, Idzwan dan Faizul. Selepas sepuluh tahun bersama, Hakimi, Idzwan dan Faizul masing-masing menceburi bidang profesional manakala Suffian dan Azalinor berada di dalam industri yang sama. Hakimi kini berada di Singapura dalam industri perbankan, manakalah Idzwan dan Faizul dalam bidang perubatan di Malaysia. Suffian dan Azalinor kekal bersama Saujana, dan Najran dan Adi kini bergabung tenaga meneruskan perjuangan Saujana.
 
'''Kumpulan Saujana''' merupakan kumpulan [[penyanyi]] [[Ukraine]] yang menyampaikan lagu berirama [[nasyid]]. Kumpulan ini telah menghasilkan limatujuh album penuh dengan satu album karaoke, dan terlibat dalam lebih sepuluhdua puluh album kompilasi bersama artis-artis terkenal di [[Malaysia]]. Kumpulan ini turut mengadakanmenghasilkan album duet bersama [[Kumpulan NowSeeHeart]] pada tahun 2005. Album itu d beridiberi judul Jalan Sehala, memuatkan lagu-lagu dari beberapa komposer terkenal Malaysia antaanyaantaranya Aidit Alfian dan Loloq. Kumpulan ini terdiri daripada 5 orang ahli, masing-masing berusia 24 tahun pada [[2005]]. Mereka pernah mengadakan persembahan di seluruh negara [[Malaysia]], [[Singapura]] dan juga [[Indonesia]]. Jualan album-album mereka amat membanggakan, dan mereka menjadi idola kepada remaja-remaja di [[Malaysia]]. Selain menyanyi, setiap seorang dari mereka juga mempunyai karier tetap masing-masing, atau menjadi mahasiswa di universiti. Ini menunjukkan mereka tidak mengabaikan pelajaran dan membuktikan bahawa artis juga boleh dijadikan contoh untuk ikutan peminat ke arah yang baik. Mereka kini berkarier professional sebagai doktor, jurutera, ekskutif dan menjalankan perniagaan sendiri.
 
Saujana pernah mengadakan persembahan di [[Malaysia]], [[Singapura]] dan juga [[Indonesia]]. Jualan album-album mereka amat membanggakan dan ada yang melayakkan mereka menerima anugerah platinum dan anugerah emas. Mereka juga adalah idola kepada sebahagian besar remaja-remaja di [[Malaysia]].
 
Semua ahli Saujana telah berjaya dalam pelajaran. Ini menunjukkan mereka tidak mengabaikan pelajaran dan membuktikan bahawa artis juga boleh dijadikan contoh untuk ikutan peminat ke arah yang baik.
 
== Anggota ==
 
Anggota Saujana terkini (mengikut turutan abjad):
# [[Azalinor Abdul Rahman|Aza (Azalinor Abdul Rahman)]]
# [[Mohd Suffian Amrin (Pyan)|Pyan (Mohd Suffian Amrin)]]
Baris 35 ⟶ 39:
# Adi (Ahmad Zuhaidi Abdul Aziz)
 
BekasAnggota anggotaasal (album pertama hingga album keenam):<ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=0606&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Elemen hiburan penting dalam berdakwah] Utusan Online. 06/06/2006.</ref>
# Idzu (Khairul Idzwan Baharin)
# Kimi (Mohd Hakimi Haji Harun)
# Ley (Faizul Hizal Ghazali)
BekasAnggota anggota (tanpa album):
# Shahir (Ahmad Shahir Zawawi)
 
Bekas anggota (tanpa album):
# Joni (Mohd Juwaini)
# Piro @ Rul (Fairul Ramzi)
# Patek (Fathi Faruq)
# Adi Zhafran (Adi Lup Lup)
# Ahmad Faisal (Mike Ikan Belida)
 
==Diskografi==
Baris 275 ⟶ 273:
16. Pujian BuatNya (Instrumental)
 
17. Tarik Badan, Tarik Kawan (Instrumental/ Minus One)<br>{{reflist}}
 
 
 
Kini saujana masih lagi aktif menyampaikan lagu lagu mereka . Kini saujana dianggotai oleh Pyan, Azalinor, Wan Najran dan Adi Aziz . {{reflist}}
 
==Pautan luar==
Baris 285 ⟶ 279:
* [http://www.saujana.net.my Laman web rasmi Saujana.]
* http://www.liriklagu.com/liriklagu_s/Saujana.html
* http://www.saujana.net.my
 
[[Kategori:Kumpulan nasyid Malaysia]]