Farid Amirul: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Gen77 (bincang | sumb.)
k Penambahan kandungan
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 6:
Lahir pada tahun 1965 di Lahad Datu, Sabah Malaysia. Bapa beliau seorang China dan ibu beliau keturunan Sarawak. Farid dibesarkan oleh datuk sebelah ibunya yang beragama Islam. Dibesarkan oleh datuknya seperti seorg Melayu, memakai kain pelekat dan bersunat. Tetapi tidak di ajar membaca al-quran, puasa, solat dan ibadah-ibadah yang lain seperti mana menjadi amalan orang-orang Islam kerana tidak dibenarkan oleh ibu bapanya.
 
Pada usia 15 tahun faridFarid mula mendekatkan diri dengan Agama Kristian yang dominan di Sabah dengan mempelajari Kristian Katolik dan masuk gereja serta jalani upacara-upacaranya seperti membaca Injil, Gospel dan kitab-kitab yang lain. Setiap minggu akan menjalani upacara komunian, iaitu membersihkan diri dari dosa yang dilakukan sepanjang seminggu itu. Upacara komunian ialah meletakkan sekeping roti putih nipis di atas lidah serta minuman sedikit wain merah. Dalam Kristian Katolik, roti putih melambangkan jasad Nabi Isa, manakala wain merah pula darahnya. Seorang yang suka membaca dan mengkaji, tanpa henti terus mencari agama yang dapat memenuhi kekosongan jiwanya dan menjawab pelbagai persoalan yang bermain dalam fikiran merangkumi semua aspek kehidupan. Farid tertarik dengan maklumat tentang gospel yg menyebut bahawa sebelum Nabi Isa bersembahyang, baginda akan berwuduk terlebih dahulu. Kemudian, bila baginda solat, baginda akan bersujud menghadap kiblat ke arah Barat. Timbul persoalan bagi diri nya. Nabi Isa berwuduk tetapi mengapa baginda menghadap kiblat ke arah Barat mencetus usaha tanpa putus asa bagi mengetahui musababnya. Apabila terdapat banyak percanggahan, bermulalah pencariannya mengenai persoalan itu. Farid pernah menjadi seorg Ateis. Sewaktu di sekolah, Farid bertanya kepada kawan-kawannya. Belajar di sekolah mubaligh, bertanya mengenai Islam adalah tidak dibenarkan dan bercakap secara terbuka tentang Islam adalah dilarang. Seorang guru menyedari kecenderungannya untuk mengetahui tentang Islam denga lebih mendalam, guru itu menceritakan serba sedikit mengenai Islam dan telah memberikan sebuah buku yang bertajuk Samudera Al-Fatihah. Farid telah mengambil buku itu dan berkata sekiranya buku itu tidak memberikan sebarang kefahaman tentang Islam, beliau akan menjadi seorg Ateis. Farid pernah bertanya kepada kawannya. “Adakah kita akan merasakan sesuatu atau rasakan kewujudan Tuhan semasa sembahyang?” Kawannya menjawab “Ya” ! Apabila kita khusyuk, kita akan merasakan kewujudan Tuhan tu !” Dia menjawab..”Bolehkah aku merasa  nya juga? Jawapan yg diberikan oleh kawannya “Kau adalah kafir dan tidak akan merasa kewujudan Tuhan itu”Tuhan” menyebabkan Farid merasa sakit hati.
 
Farid telah menyimpan wang tabungnya selama 6 bulan untuk membeli kelengkapan solat seperti baju Melayu, samping, dan songkok. Setelah berjaya membelinya, diedia bercakap berulang kali kepada dirinya sendiri “Ini kali terakhir. Kalau sembahyang pun aku tidak merasakan kewujudan Tuhan, maknanya Islam ini juga mengarut. Semua agama menipu, Termasuk Islam! “.
 
BelaiuBeliau mengambil wuduk, kemudian memulakan sembahyang mengikut tertibnya yg telah dipelajari di dalam buku. Dari mula sembahyang sehinggalah tahiyat akhir, beliau tidak merasakan apa-apa yang istimewa atau berasa dekat dgn Tuhan atau merasakan kewujudan Tuhan. Dengan perasaan marah, beliau keluar dari masjid sambil mulut mengeluarkan perkataan ''bullshit bullshit''  berulang kali serta mengatakan buat habis duit sahaja membeli kelengkapan solat dan dia benar-benar meradang dan marah kerana tidak merasakan kewujudan Tuhan itu semasa bersembahyang tadi. Apabila sudah melangkah keluar masjid, beliau terdengar alunan satu suara yg sungguh merdu.
 
Alunan suara itu adalah azan ygyang berkumandang drdari masjid itu.
 
''Allahuakbar… Allahuakbar…''
Baris 22:
''Asyhadualla illa haillallaaaahaaaaah…''
 
Langkahnya terus terhenti. Serta-merta badannya menggigil, terasa diri kerdil, kotor dahdan lemah. Mendengar kalimah azan, air mata mula bergenang. Ia mengalir sangat laju sehingga tidak terkata dan tidak dapat ditahan perasaan hiba itu. Seruan azan itu menusuk terus ke dalam jiwanya. Segala perasaan rasa sombong, degil dan marah selama ni terus hilang serta-merta. DieFarid memandang sekeliling. Seolah-olah azan itu adalah panggilan dari Tuhan ygyang mahu berhubung dengannya, tetapi beliau tidak menyahut. Di dalam hatinya berkata “ Banyak agama yang aku kaji, tapi tidak pernah aku merasa begini”. Akhirnya Farid berjaya mengucap syahadah dan menjdi seorg muslim. Sesungguhnya beliau seorang yang terpilih.
 
'''Filmografi'''