Siput Sarawak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 34:
Mengimbas sejarah awalnya, Siput mula berlakon bangsawan ''Siput Kuyung'' bersama bapanya [[Dollah Sarawak]] (nama sebenar Mohamad Sulaiman) sejak berusia 11 tahun. Dollah Sarawak adalah nama besar dalam dunia bangsawan yang kemudian menjadi pelakon filem.
 
Beliau merupakan seorang yang buta huruf tetapi mampu menghafal semua skripnya yang dibacakan oleh orang lain. Selepas [[Perang Dunia Kedua]], Siput menjadi penyanyi kabaret di [[Singapura]] sebelum berpeluang berlakon dalam filem pertamanya berjudul ''[[filem Singapura Waktu Malam|Singapura Waktu Malam]]''.
 
Sepanjang kerjayanya, beliau telah berlakon lebih kurang 50 filem terbitan [[Malay Film productionProductions]] dan , [[Cathay-Keris Film Productions|Cathay-Keris]] dan juga [[Merdeka Film Productions|Studio Merdeka]] . Antara lakonan beliau yang paling menonjol ialah ''''''Hujan Panas', "Muda Mudi''", ''Racun Dunia'', ''Korban Fitnah'', ''Patung Chendana'', ''Hujan Gerimis'', ''Naga Tasik Chini'', ''Jiran Sekampung'''' dan ''''Mangsa''''. Beliau juga pernah berlakon di bawah terbitan Merdeka Studio, [[Kuala Lumpur]] untuk [[Filem Keluarga 69]] bersama [[P.Ramlee]].
Filem ''Hujan Panas'' adalah antara filem yang paling digemarinya. Keberkesanan lakonannya dalam filem itu membuatkan beliau terus mendapat peluang berlakon watak jahat.