Malique: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
k Suntingan.
Baris 12:
|yearsactive = 1998 - Kini
}}
Malique Ibrahim adalahialah seorang [[Rapper|''rapper'']], [[Penerbit Album|penerbit album]] dan [[Penulis Lagu|penulis lagu]] di [[Malaysia]]. Berasal dari Johor Bahru, beliau juga merupkanmerupakan ahli duo [[Hip-Hop|hip-hop]] [[Too Phat]] bersama [[Joe Flizzow]]. Selepas tahun 2007, Malique dan Joe keluarkanmengeluarkan album solo.
Sejak bergerak secara solo, [[Malique Ibrahim]] lebih selesa di belakang tabir dimanayang mana sejak 2007 beliau tidak pernah muncul di mana-mana media cetak &dan elektronik.
 
==Kehidupan peribadi==
Baris 20:
 
==Karier==
[[Malique Ibrahim]] memasuki industri muzik tanah air pada 1998 bersama duo hip-hop [[Too Phat]]. DiaBeliau bergerak solo di sekitar tahun 2007.
Pada 2008, [[Malique Ibrahim]] telah menubuhkan syarikat rakaman sendiri dengan nama [[Qarma Musiq]] dan aktif berkarya dengan memperkenalkan beberapa lagu dengan artis-artis ternama &dan artis-artis barubaharu dibawahdi bawah syarikat rakaman beliau itu. AktifBeliau giat melahirkanmengeluarkan single seperti Kau Yang Punya featuring Najwa, Mantera Beradu featuring [[M. Nasir]], Cerita Kedai Kopi featuring Salam, Aku Maafkan Kamu ''featuring'' [[Jamal Abdillah]], Teman Pengganti bersama Black Hanifah dan yang terbaru Pejamkan Mata featuring [[Dayang Nurfaizah]].
Menghasilkan LP pertama bertajuk [[OK]] yang memuatkan 18 buah lagu pada 2008. Pada 2009, beliau menghasilkan LP kedua dengan usaha sama [[DJ Fuzz]] bertajuk [[K.O The Mixtape]] yang memuatkan 19 buah lagu.
Pada 2015, [[Malique Ibrahim]] memperkenalkan artis baru di bawah [[Qarma Musiq]], [[Nukilan]] yang dianggotai 3 orang, [[Kirana]], [[Kelana]] dan [[Agenda]] dengan penampilan khas didalamdalam lagu bersama artis pop dari [[Indonesia]], [[Shae]] dalam lagu Rindu. Pada pertengahan April 2015, [[Nukilan]] keluar dengan single pertama mereka, Aduh Neng yang kerap dimainkan dicorongdi corong radio.
Pada Disember 2016, [[Malique Ibrahim]] menghasilkan LP tebaru berjudul [[TKO: Pejamkan Mata]] yang memuatkan 8 lagu single yang pernah dikeluarkan sekitar 2008-2015 dan memuatkan 3 lagu baru termasuk Pejamkan Mata ''featuring'' [[Dayang Nurfaizah]].
 
==Diskografi==
Baris 33:
 
==Pautan luar==
* [https://www.qarmamusiq.com/malique/ |www.qarmamusiq.com]
 
[[Kategori:Orang hidup]]