Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Sawa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 14.1.193.236 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 210.186.54.242
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 25:
}}
 
'''Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Sawa''' atau nama ringkasnya ''SMK Bukit Sawa'', merupakan sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan yang terletak di Kg Bukit Sawa, Bukit Payong , Marang , [[Malaysia]].
 
Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Sawa terletak di jalan antara [[Kuala Terengganu]] dan [[Kuala Berang]]. Jarak dari Kuala Terengganu ialah 18 kilometer (11 batu).
Baris 33:
==Sejarah ==
 
Sekolah Menengah Bukit Sawa (SMBS) mula beroperasi pada 4 Januari 1970. Pembinaan bangunan sekolah ini dimulakan pada tahun 1969 di atas sebidang tanah yang pernah dijadikan kawasan percubaan pertanian oleh pemerintahan Jepun. Jenis tanaman yang diusahakan adalahialah ubi dan pokok buah-buahan seperti rambutan dan manggis.
 
Di dalam kawasan tersebut terdapat beberapa buah rumah kediaman pegawai-pegawai tentera Jepun. Dimaklumkan oleh penduduk tempatan bahawa bangunan pertama bagi SM Bukit Sawa yang dibina pada tahun 1946 adalah bersebelahan dengan SMK Bukit Sawa sekarang. Bangunan tersebut pernah dijadikan rumah kediaman selama beberapa tahun. Selain daripada kawasan pertanian, tapak bangunan sekolah ini juga pernah dijadikan padang bola SM Bukit Sawa.
 
Haji Muda bin Abdul Rahman yang berjawatan Penghulu Mukim Bukit Payong ketika itu merupakan pengasas utama pembinaan SM Bukit Sawa. Kedudukan beliau sebagai Penghulu telah berperanan penuh bagi mempastikanmemastikan penduduk beberapa buah kampung di bawah pentadbiran beliau diberikan kemudahan asas secukupnya terutama dalam bidang pelajaran. Beliau telah berjuang habis-habisan agar sebuah sekolah menengah didirikan di kawasan ini.
 
Akhirnya melalui pengaruh YB. Mohamad bin Haji Omar yang telah dipilih selama dua penggal sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri hingga tahun 1969, sebuah sekolah menengah yang dinamakan sebagai SM Bukit Sawa telah dibina di kawasan ini dengan keluasan 6.879662 hektar. Dengan terbinanya SM Bukit Sawa yang terletak kira-kira 20 kilometer dari Bandar Kuala Terengganu, dapatlah penduduk tempatan meneruskan kesinambungan pendidikan mereka. Kini, sekolah tersebut dikenali sebagai SMK Bukit Sawa.
Baris 49:
'''1990'''   :  Asrama Desa mula dibuka
 
'''1996'''   :  SMK Bukit Sawa dinaiktarafdinaik taraf kepada sekolah Gred A.
 
'''2001'''   :  Menerima Anugerah Asrama Desa Terbaik Peringkat Negeri (Keceriaan).
Baris 557:
== Alamat==
:Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Sawa
:Kg Bukit Sawa, Bukit Payong , Marang , [[Malaysia]]
:[[Terengganu|Terengganu Darul Iman]], Malaysia
:E-Mel: smkbsm@gmail.com