Musim luruh: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
kesalahan dari segi ejaan
Baris 3:
'''Musim Luruh''' atau '''Musim Gugur''' ([[bahasa Inggeris]]: ''autumn'') ialah salah satu daripada empat [[musim]] di daerah beriklim serdahana. Musim ini ialah musim peralihan daripada [[musim panas]] kepada [[musim sejuk]].
 
Dalam zon berhawa sedang berhawa, musim luruh ialah musim yang mana kebanyakan tumbuhan ditunai, dan pokok-pokok [[deciduous|''deciduous'']] menggugurkan [[daun|daun-daun]]<nowiki/>nya. Ia juga merupakan musim ketika mana hari siang bertambah pendek dan bercuaca dingin (terutama di latitud utara), dan peningkatan kerpasan di beberapa bahagian dunia.
 
Secara astronomi, ia bermula dengan [[ekuinoks]] (sekitar [[23 September]] di [[belahan Utara]], dan [[21 Mac]] di [[belahan Selatan]], dan berakhir pada [[solstis musim dingin]] (sekitar [[21 Disember]]) di belahan Utara dan [[21 Jun]] di belahan Selatan). Namun, ahli meteorologi menghitung bulan-bulan Mac, April, dan Mei di belahan Selatan, dan September, Oktober, dan November di belahan Utara sebagai Musim Luruh. Suatu pengecualian definisi ini ditemukan di [[Kalendar Ireland]] di mana mereka masih mengikuti putaran Celtic, di mana musim gugur dihitung dari bulan-bulan [[Ogos]], [[September]], dan [[Oktober]].
 
Meskipun hari-hari mulai memendek di bulan Julai atau Ogos di latitud utara dan dalam bulan Januari dan Februari di selatan, biasanya pada September atau Mac matahari terbenam cepat dengan sangat jelas.