Nilam (filem): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
CTMakerbot (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
→‎Ringkasan: Baiki ejaan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 30:
==Ringkasan==
{{spoiler}}
Mengisahkan Ahmad ([[S. Roomai Noor]]), seorang remaja lelaki yang lurus bendul yang dijaga oleh ibunya ([[Siti Tanjung Perak]]). Ibunya memberikan sebilah keris kepunyaan arwah ayahnya. Dia juga pernah berpesan kepada isterinya agar keris ini diserahkan kepada Ahmad apabila dia sudah dewasa kelak. Ahmad ingin merantau untuk lebih berdikari dan dia pergi belayar bersama-sama Jaiman ([[Daeng Harris]]), seorang kawannya yang barubaharu dikenali di Jawa. MerekaDi dalam kapal tersebut, mereka telah menjumpai sebuah teko ajaib lalu digosoknyaJaiman menggosoknya sehingga membawa mereka ke sebuah negara di negeri Kaherah. SuatuDi hariKaherah, Puteri Nilam ([[Siput Sarawak]]), telah diganggu oleh jin ifrit sehingga membuatkan beliau pengsan dan dirasuk. Raja Kaherah ([[Jaafar Wiryo]]), telah menawarkan hadiah kepada sesiapa yang dapat memulihkan anaknya dan sihat seperti sedia kala serta membunuh jin tersebut. Ahmad juga bersedia mengubati tuan puteri. Sebenarnya Puteri Nilam boleh sembuh dengan sendirinya dan beliau memasang cita-cita untuk mencari lelaki yang akan menyembuhkannya kelak. Beliau telah menyamar sebagai Kirana dan menutup sebahagian wajahnya lalu membuat persembahan tarian di hadapan para tetamu. Salah seorang tetamu kenamaan iaituialah Datuk Bandar Kaherah ([[P. Ramlee]]), beliau telah terpikat dengan keayuan wajah Kirana. Datuk Bandar telah melakukan kekerasan kepada Kirana. Ini membuatkan RahmatAhmad dan Jaiman masuk campur dan akhirnya kedua-duanya ditangkap diatas arahan Datuk Bandar. Sementara itu wajah yang seiras antara Jaiman dan Paiman ([[Daeng Harris]]), telah merungsingkan Datuk Menteri ([[Malek Sutan Muda]]), dan Marjina iaitu, isteri kepada Paiman. Setelah disiasat mereka adalah pasangan kembar yang terpisah sejak kecil. Ahmad dan Jaiman juga dibebaskan. Ahmad mendapat undangan bertemu dengan Kirana kerana membantunya tempoh hari. Kirana dan Ahmad menjadi pasangan kekasih. Puteri Nilam kerap diganggu oleh jin ifrit mujurlah Ahmad dan Jaiman datang tepat waktunya. Ahmad berjaya membunuh jin ifrit dan Puteri Nilam berjaya disembuhkan. Ahmad begitu teruja selama ini Kirana itu adalah Puteri Nilam. Demi menunaikan janjinya, baginda Sultan sudi menjadikan Ahmad sebagai menantunya dan sebahagian harta negara di hadiahkan kepada Ahmad diatas jasanya. Datuk Menteri telah memberi cadangan agar Ahmad pergi mencari Batu Nilam yang telah lama hilang baharulah dia boleh dikahwinkan dengan Puteri Nilam. Ahmad dan Jaiman menurutkan sahaja permintaan Datuk Menteri tersebut dan dipersetujui oleh baginda Sultan.
 
Sementara itu, Puteri Nilam masih diganggu oleh jin ifrit mujurlah Ahmad dan Jaiman datang tepat waktunya. Ahmad berjaya membunuh jin ifrit dan Puteri Nilam berjaya disembuhkan. Ahmad begitu teruja selama ini Kirana itu adalah Puteri Nilam. Demi menunaikan janjinya, baginda Sultan sudi menjadikan Ahmad sebagai menantunya dan sebahagian harta negara di hadiahkan kepada Ahmad diatas jasanya. Datuk Menteri telah memberi cadangan agar Ahmad pergi mencari Batu Nilam yang telah lama hilang di dalam gua baharulah dia boleh dikahwinkan dengan Puteri Nilam. Ahmad dan Jaiman menurutkan sahaja permintaan Datuk Menteri tersebut dan dipersetujui oleh baginda Sultan.
Suatu hari, selepas mereka kepenatan mencari batu tersebut, mereka tertidur dan Jaiman telah tersedar dan dia mendapati mereka tertidur disebelah kubur. Arwah ayah Ahmad telah muncul dan memberi arahan agar Ahmad dan Jaiman terselamat dan berjaya membawa pulang batu Nilam tersebut. Ini kerana keadaan menjadi sulit dan merbahaya untuk mendapatkan batu tersebut kerana gua tersebut mempunyai penunggu yang kuat. Dengan keris hikmat tersebut, segala kesulitan berjaya ditempuhi dengan lancarnya. Ahmad berjaya mendapatkan batu nilam tersebut. Selain itu, Ahmad berjaya memperoleh tali pinggang ajaib yang membuatkan dirinya menjadi halimunan. Datuk Menteri telah menghasut baginda Sultan agar mengahwinkan Puteri Nilam dengan anakandanya, Datuk Bandar jika Ahmad tidak pulang dari mencari batu tersebut. Puteri Nilam merayu kepada baginda Sultan agar tidak mengahwinkannya dengan Datuk Bandar tersebut tetapi rayuan itu tetap tidak diendahkan oleh baginda Sultan. Ahmad tersedar yang selama ini dia dipermainkan oleh Datuk Menteri agar rancangannya berjalan lancar. Dengan kuda ajaib yang hebat, mereka berdua tiba di Kaherah dengan begitu pantas. Ahmad menjadi halimunan dengan menggunakan tali pinggang ajaibnya dan berjaya mempermainkan Datuk Menteri, Paiman dan Datuk Bandar. Ahmad menyembahkan batu nilam tersebut kepada baginda Sultan dan janjinya terhadap Ahmad akan ditunaikan. Ini membuatkan Datuk Menteri semakin marah. Paiman telah mengarahkan agar mata Ahmad dibutakan dan dibunuh. Sementara itu, arwah ayahnya telah menjelma dan memujuk ibu Ahmad agar pergi ke negara Kaherah kerana Ahmad didalam kesulitan. Jaiman dan ibu Ahmad pula kebingungan di mana dia harus mencari Ahmad. Ahmad yang kepenatan di dalam hutan telah diselamatkan oleh seorang saudagar yang jahat. Datuk Bandar berjaya mencuri keris hikmat dan tali pinggang hikmat milik Ahmad untuk memeperdaya Puteri Nilam. Tetapi Puteri Nilam lebih bijaksana memperdaya Datuk Bandar sehingga dia berjaya mendapatkan keris dan tali pinggang tersebut untuk dia mencari Ahmad sendirian. Ahmad dijadikan buruh kasar di lombong dan kerap kali diseksa kerana Ahmad yang sudah tidak bermaya. Mujurlah Jaiman dan ibu Ahmad berjaya menjumpai Ahmad dan bersetuju membeli Ahmad dengan nilai yang tinggi agar Ahmad dibebaskan dari menjadi hamba abdi. Dengan bantuan ibunya, Ahmad melalui kawasan penjara istana sambil menyanyi lalu Puteri Nilam telah mencampakkan keris hikmat ke bawah dan Ahmad telah mengutipnya. Dia sangat bersyukur.
 
Suatu hari, selepas mereka kepenatan mencari batu tersebut, mereka tertidur dan Jaiman telah tersedar dan dia mendapati mereka tertidur disebelahdi sebuah tanah kuburperkuburan. Arwah ayah Ahmad telah muncul dan memberi arahan agar Ahmad dan Jaiman akan terselamat dan berjaya membawa pulang batu Nilam tersebut. Ini kerana keadaan menjadi sulit dan merbahaya untuk mendapatkan batu tersebut kerana gua tersebut mempunyai penunggu yang sangat kuat. Dengan keris hikmat tersebut, segala kesulitan berjaya ditempuhi dengan lancarnya. Ahmad berjaya mendapatkan batu nilam tersebut. Selain itu, Ahmad juga berjaya memperoleh tali pinggang ajaib yang membuatkan dirinya menjadi halimunan. Sepanjang ketiadaan Ahmad, Datuk Menteri telah menghasut baginda Sultan agar mengahwinkan Puteri Nilam dengan anakandanya, Datuk Bandar jika Ahmad tidak pulang dari mencari batu tersebut. Puteri Nilam merayu kepada baginda Sultan agar tidak mengahwinkannya dengan Datuk Bandar tersebut tetapi rayuan itu tetap tidak diendahkan oleh baginda Sultan. Ahmad akhirnya tersedar yang selama ini dia dipermainkan oleh Datuk Menteri agar rancangannya berjalan lancar. Dengan kuda ajaib yang hebat, mereka berdua tiba di Kaherah dengan begitu pantas. Ahmad menjadi halimunan dengan menggunakan tali pinggang ajaibnya dan berjaya mempermainkan Datuk Menteri, Paiman dan Datuk Bandar. Ahmad menyembahkan batu nilam tersebut kepada baginda Sultan dan janjinya terhadap Ahmad akan ditunaikan. Ini membuatkan Datuk Menteri semakin marah. Di malam harinya, Paiman telah mengarahkan agar mata Ahmad dibutakan dan dibunuh. Sementara itu, arwah ayahnya telah menjelma dan memujuk ibu Ahmad agar pergi ke negara Kaherah keranasecepat Ahmadmungkin didalam kesulitan. Jaiman dan ibukerana Ahmad pula kebingungan di mana dia harus mencari Ahmad. Ahmad yang kepenatanberada di dalam hutan telah diselamatkan oleh seorang saudagar yang jahatkesulitan. DatukIbunya Bandar berjaya mencuri keris hikmatdighaibkan dan taliterus pinggangtiba hikmatdi miliknegeri Ahmad untuk memeperdaya Puteri NilamKaherah. TetapiIbunya Puteritelah Nilamterjumpa lebihdengan bijaksana memperdaya Datuk Bandar sehingga dia berjaya mendapatkan kerisJaiman dan talimereka pinggangkebingungan tersebutdi untukmana dia harus mencari Ahmad sendirian. Ahmad dijadikan buruh kasarterselamat di lombongdalam dan kerap kali diseksa kerana Ahmad yang sudah tidak bermaya. Mujurlah Jaimanhutan dan ibudia Ahmadtelah berjayadiselamatkan menjumpaioleh Ahmadseorang dan bersetuju membeli Ahmad dengan nilaisaudagar yang tinggi agar Ahmad dibebaskan dari menjadi hamba abdi. Dengan bantuan ibunya, Ahmad melalui kawasan penjara istana sambil menyanyi lalu Puteri Nilam telah mencampakkan keris hikmat ke bawah dan Ahmad telah mengutipnya. Dia sangat bersyukurjahat.
Datuk Menteri ingin merampas kuasa kerajaan Kaherah. Baginda Sultan ditangkap lalu diseksa dan Puteri Nilam dipenjarakan. Ahmad yang kecewa mengambil keputusan untuk membunuh diri namun usaha tersebut di matikan oleh jelmaan arwah ayahnya. Arwah ayahnya berjaya memulihkan mata Ahmad seperti sedia kala. Ahmad bergegas ke penjara istana dan berjaya menyelamatkan baginda Sultan dan Puteri Nilam. Manakala Datuk Menteri, Paiman dan Datuk Bandar telah ditangkap dan dihukum penjara seumur hidup. Ahmad dan Puteri Nilam berkahwin dan mereka hidup berbahagia.
 
Sementara itu di istana, Datuk Bandar berjaya mencuri sebilah keris dan tali pinggang hikmat milik Ahmad untuk memeperdayakan Puteri Nilam. Tetapi Puteri Nilam lebih bijaksana memperdaya Datuk Bandar sehingga dia berjaya mendapatkan keris dan tali pinggang tersebut untuk dia mencari Ahmad sendirian. Ahmad dijadikan buruh kasar di lombong bijih besi dan kerap kali diseksa kerana Ahmad yang sudah tidak bermaya lagi. Mujurlah Jaiman dan ibu Ahmad berjaya menjumpai Ahmad dan bersetuju menebus Ahmad dengan nilai yang tinggi agar Ahmad dibebaskan dari menjadi hamba abdi. Dengan bantuan ibunya dan Jaiman, Ahmad telah melalui kawasan penjara istana sambil menyanyi lagu kegemarannya dan Puteri Nilam. Puteri Nilam terdengar nyanyian tersebut dan terus mencampakkan keris hikmat ke bawah dan Ahmad telah mengutipnya. Dia sangat bersyukur.
 
Kini Datuk Menteri ingin merampas kuasa kerajaan Kaherah. Baginda Sultan ditangkap lalu diseksa dan Puteri Nilam dipenjarakan. Ahmad yang kecewa lalu mengambil keputusan untuk membunuh diri namun usaha tersebut di matikan oleh jelmaan arwah ayahnya. Arwah ayahnya berjaya memulihkan mata Ahmad seperti sedia kala. Ahmad bergegas ke penjara istana dan berjaya menyelamatkan baginda Sultan dan Puteri Nilam. Manakala Datuk Menteri, Paiman dan Datuk Bandar telah ditangkap dan dihukum penjara seumur hidup. Ahmad dan Puteri Nilam berkahwin dan mereka hidup berbahagia.
 
{{endspoiler}}